تبیان، دستیار زندگی

شهید صفا خرمشهر را گورستان تانك‌های بعثی كرد

در میان رزمندگان دفاع مقدس، رزمندگانی با ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی حضور داشتند كه به واسطه آن توانایی نامشان در تاریخ جاودان شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 شهید صفا

در میان رزمندگان دفاع مقدس، رزمندگانی با ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی حضور داشتند كه به واسطه آن توانایی نامشان در تاریخ جاودان شد. مثل سرتیپ‌خلبان علی اشرف‌ بهرامی‌پناه كه ركورد بیشترین ساعات انجام عملیات جنگی بدون كوچك‌ترین صدمه‌ای را از آن خود كرده است یا خلبان شهید عباس دوران ركورددار بیشترین پرواز در جنگ بود. شهید دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون‌مرزی موفق داشت و در عملیات بغداد در خاك عراق به شهادت رسید. شهید عبدالرسول زرین، تك‌تیراندازی كه جزو 10 تك‌تیر‌انداز برتر تاریخ جهان است و ركورد 720 تیراندازی موفق را دارد.
به گزارش «جوان»، یكی از ركورددارهای ماندگار تاریخ دفاع مقدس دریادار دوم محمدعلی صفا است؛ كسی كه با مهارت بی‌نظیر و شگفت‌انگیزش تانك‌های دشمن را زمین‌گیر كرد. صفا از فرماندهان تكاور نیروی دریایی بود كه پس از پیوستن به ارتش و گذراندن دوره‌های انتخابی در ایران برای ادامه دوره‌های تخصصی كماندویی در پایگاه كماندویی «رویال مارین» معروف به پایگاه «موش‌های صحرا»ی انگلستان انتخاب شد.
صفا در خارج از كشور دوره‌های رزمی و نظامی را به خوبی سپری كرد. او یك سال دوره‌های تكمیلی كماندویی از قبیل S. P. S، شكار تانك، چتربازی، دوره‌های تخصصی تارزان كورس ژاپن، دوره‌های رزمی جودو، كونگ‌فو و جنگ در خشكی، دریا و هوا را گذراند و در تمام این دوره‌ها ممتاز بود.تلاش‌های او موجب شد عنوان و مدرك متخصص شكار تانك را از پایگاه كماندویی «رویال مارین» دریافت كند.
از آنجایی كه صفا توانسته بود دوره‌های یاد شده را با موفقیت در انگلستان به پایان برساند و عنوان كماندوی برتر و مقام اول كماندویی ارتش‌های جهان را از آن خود كند برای آموزش دوره‌های تخصصی انهدام ناوهای جنگی به پایگاه كماندویی جان. اف . كندی امریكا اعزام شد و پس از گذراندن آموزش دوره‌های مختلف در امریكا برای نخستین بار در ایران توانست مدرك تخصصی كماندوی ویژه با عنوان انهدام ناوهای جنگی را دریافت كند. همچنین به دلیل شجاعت بسیاری كه در عملیات‌های آموزشی از خودش نشان داده بود برای دوره‌های كماندویی زندگی در شرایط سخت به نام «امید طولانی» در جنگل‌های آمازون نیز انتخاب شد.
صفا روحیه بسیار قوی و خستگی‌ناپذیری داشت و بر این اعتقاد بود همه كسانی كه ایرانی و مسلمان هستند باید به كشور خود خدمت كنند. ارتشی شدنش نیز به همان علاقه عجیب او به دفاع كردن و روحیه بسیار قوی و خستگی‌ناپذیر او برمی‌گردد.
با اوج گرفتن تظاهرات مردم انقلابی علیه حكومت پهلوی، صفا در كنار دیگر اقشار مردم خود را به صفوف انقلابیون ‌رساند. با پیروزی انقلاب اسلامی، ضدانقلاب سعی در ناامن كردن كشور داشت و نفراتی چون صفا برای مقابله با توطئه دشمنان وارد كارزار ‌شدند. صفا در هنگام درگیری با نیروهای ضدانقلاب از راه دور هدف قرار گرفت و از ناحیه شكم به شدت مجروح شد. تیری به شكم این كماندوی شجاع اصابت كرد و باعث مجروحیتش ‌شد.
با شروع جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن، محمدعلی صفا به همراه سایر كماندوهای نیروی دریایی بوشهر در حالی كه تعداد نفرات آنها كمتر از یك دهم لشكر عراق بود، توانست ۱۶۴ دستگاه از تانك‌های لشكر عراق را منهدم و آنها را وادار به عقب‌نشینی كند. به علت خسارت سنگینی كه كماندوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به لشكر تانك صدام وارد آوردند، بعد از اشغال خرمشهر، صدام متجاوز خرمشهر را «گورستان لشكر تانك» خود نامید. در این درگیری‌ها ۱۳ ناو جنگی و موشك‌انداز ارتش عراق غرق شدند. صفا توانست در طول یك هفته ركورد شكار تانك‌ در دنیا را بشكند. برادر شهید تعریف می‌كرد كه ما فقط سربازان عراقی را مورد هدف قرار می‌دادیم و محمدعلی خود به تنهایی دهها تانک را مورد هدف قرار داد و حتی در صبح شهادتش 34 تانك را منهدم كرد، طوری كه حتی عراقی‌ها حیرت كرده بودند و داد صدام نیز درآمد و خرمشهر را گورستان تانك‌های خودش می‌نامید.
سرانجام محمدعلی صفا در چهارم آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت تركش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پس از اعلام خبر شهادت وی، تمام مردم بجنورد و شهرهای اطراف در غم از دست دادن آن شهید عزاداری كردند و عده زیادی از شهرهای اطراف برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند.مراسم با شكوهی بود و همگی در غم از دست دادن آن شهید به سوگ نشستند.

منبع: روزنامه جوان