تبیان، دستیار زندگی

شاندیز مشهد، خوشمزه ترین شهر ایران

یکی از استان هایی که در کشور ما پر از مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی طبیعی و تاریخی است استان خراسان رضوی در شمال شرق کشورمان است. این استان هم از نظر جاذبه های طبیعی و طبیعت زیبای آن و هم از نظر جاذبه های تاریخی و آثار و اماکن قدیمی یکی از بهترین مکان ها برای ایرانگردی به حساب می آید. شهرها و روستاها و مناطق ییلاقی خیلی جذاب و دیدنی در این استان برای هر فردی که به ایرانگردی علاقمند است وجود دارد که دیدن آن جالب است یکی از این مناطق شاندیز مشهد است که در این استان و نزدیکی شهر مشهد قرار دارد با هم به نقاط دیدنی شاندیز سری می زنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاندیز

معرفی شاندیز

شهرستان شاندیز که نام های قدیمی آن شاه‌ دژ و شاه ‌دیز است کمتر از ۸۰ سال است که به جمع شهر ها و شهرستان های ایران پیوسته است. جمعیت آن در حدود ۱۴۰۰۰ تن است و مساحت آن هم  ۳۷۸۲۵ کیلومتر مربع است. شاندیز مشهد در واقع یک دره  منحصربه‌ فرد و پر آب و با صفا است با درختان بلند و گلهای وحشی بسیار زیبا. شاندیز دارای آب و هوای معتدلی است که رود خانه‌هایی پر از آب در آن جاری است، این رودخانه ها از دامنه‌های شمالی کوه ‌های بینالود جریان دارد و منظره ای فوق العاده جذاب و رویایی را برای هر بیننده و گردشگری به تصویر می کشد. از جمله رودهای پر آبی که در این نقطه جریان دارد مج، مایان، زشک، مغان، دهبار، جاغرق و کنگ است. شهرستان شاندیز در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد است و هر ایرانگرد و توریست و گردشگری که به مشهد می رود محال است که شاندیز را فراموش کند و به این شهرستان نرود. شاندیز از مشرق با طرقبه، از شمال به میان ولایت، از جنوب به شهر زیبای نیشابور و از غرب با گلمکان و چناران همسایه است.

آب وهوا  و گذشته شاندیز
شهرستان شاندیز مشهد دارای آب و هوای معتدلی است و همین مساله سبب شده تا این منطقه دارای پوشش گیاهی خوب، طبیعت سرسبز با درختان انبوه و پر تراکم باشد، وجود رودخانه ای همیشه روان و کوه ها و ارتفاعات جنوبی و غربی شاندیز این شهر را به یک نقطه ییلاقی تبدیل کرده است که هوای آن در زمستان خیلی سرد و در تابستان‌ آب و هوایی خنک و ملایم و دلنشین دارد.

با توجه به اسناد و نوشته های محققان پیش از ورود دین اسلام هم این نقطه مسکونی بوده و با توجه به این که در سر راه مشهد قرار دارد این منطقه همیشه رونق زیادی داشته است. معروف است که قلعه تاریخی شاهان دژ یا همان شاندیز بوسیله حسام ‌السلطنه حاکم وقت خراسان در زمان قاجار به توپ بسته شده که این مساله یکی از مهمترین اتفاقات تاریخی شاندیز است. علت به توپ بسته شدن قلعه تاریخی شاندیز را در کتاب ها نافرمانی مردم شاندیز یا همان شاهان دژ نوشته اند که این مردم از حکومت ظالم آن دوره اطاعت نمی کردند.
شاندیز

وجه تسمیه شاندیز
دربارهٔ وجه تسمیه شهر شاندیز گفته اند که شاندیز  مشهد پیش از این که به این اسم باشد شاه‌ دژ یا شاه ‌دیز به معنای شاه ‌قلعه بود و مردم شاندیز به دلیل حفظ جان خود از حمله های راهزنان در قلعه شاندیز ساکن بودند اما از سال ۸۰۰ هجری قمری به شهر شاندیز فعلی آمدند و در این نقطه ساکن شدند. همچنین در یک منبع دیگر اسم شهر شاندیز شاهان دژ است که به معنی قلعه منسوب به شاهان است.

نماد شاندیز
نماد معروف شهرستان  زیبای شاندیز درخت چناری است که ۲۷۰۰ سال قدمت دارد و در این شهر است. این درخت در دوره ای به عنوان آرم و نشانه شهرداری شهرستان شاندیز بود. عده ای می گویند که داخل تنه درخت چنار معروف ۲۷۰۰ ساله آنقدر قطور و وسیع بود که چندین مغازه و قصابی و کفاشی و… بوده است.

محصولات، سوغات و خوراکی های معروف شاندیز
اگر به مشهد یا همین شهر شاندیز رفته باشید اولین میوه ای که برای شما می آورند گیلاس سرخ و خوشمزه ی این شهر است که مهمترین محصول تولید باغ های شهر شاندیز است. از سوغات مهم شاندیز هم باید گفت که  صنایع دستی و مخصوصا پوستین‌دوزی است. مرغوب ترین محصولات پوستی مثل کت، کلاه و… و پوستین ها از سوغاتی های معروف این شهر است. و اما مهمترین و اصلی ترین نکته!!!

برویم سر وقت غذای معروف شاندیز که اگر به شاندیز رفتید و آن را نخورید در حقیقت باید بگوییم که سفرتان را کامل نکردید و برگرید و یک بار دیگر این سفر را تکرار کنید! آن هم فقط برای خوردن شیشلیک شاندیز. این غذا که یکی از لذیذ ترین خوراک ها و معروف است به شیشلیک شاندیز، واقعا خوشمزه است و طعم و مزه اش تا سفر بعدی شما به شاندیز در یادتان می ماند. این خوراک از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص پخته می شود و شهرت جهانی دارد. خیلی از رستوران های معروف ایران و دیگر نقاط دنیا به نام شهر زیبای شاندیز است و سعی می کنند مثل شیشلیک شاندیز این خوراک معروف و خوشمزه را ارائه دهند.
شاندیز

 نقاط تفریحی و دیدنی شاندیز
آثار تاریخی:

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی
اخی علی قتلقشاه
رباط تاریخی ویرانی شاندیز
سنگ نگاره‌های شتر سنگ درخت بید شاندیز
بقایای قلعه تاریخی شاهاندژ شاندیز
روستای ابرده بالا
سنگ نگاره شتر سنگ
موزه رباط ویرانی
مسجدجامع تاریخی شهر شاندیز

نقاط دیدنی و تفریحی شاندیز:
رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
خیابان آبشار
پارک جنگلی شاندیز
مجموعه توریستی تفریحی گلستان شاندیز
موزه شهرداری شاندیز واقع در پارک جنگلی شاندیز
مجموعه توریستی و گردشگری رستورانهای پدیده شاندیز
درخت چنار کهن شاندیز
بقایای قلعه تاریخی شاهان دژ شاندیز
هتل  تفریحی دشت بهشت شاندیز
روستاهای سرسبز ابرده و زشک از توابع شاندیز
مجموعه پذیرایی باغ سالار شاندیز
هتل آپارتمان کوروش شاندیز
خیابان زیبای آبشار
رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
پیست اسکی ابرده شیرباد
پیست موتور سواری ویرانی
تله کابین زشک شاندیز
مرکر خرید و تفریحات پدیده شاندیز بزرگترین مرکز خرید درقاره آسیا است
رستوران های اصیل شاندیز که غذاهای اصیل شاندیز را ارائه می دهد
هتل درحال ساخت بانام کشتی رویای شاندیز

منبع: مجله گردشگری الی گشت