تبیان، دستیار زندگی

به این تونل ها نروید! جانتان را می گیرند

گاهی داستان ساده ای که درباره یک مکان گفته می شود آنقدر به شکل اغراق آمیز و ترسناک تعریف می شود که تورهای محلی به راه می افتند تا هر طور شده از آن جا دیدن کنند. یکی از همین داستان های ترسناک درباره یکی از مکان های شهر پورتلند در ایالت اورگن گفته می شود و آنجا را تبدیل به مکانی برای گردشگری وحشت کرده است. جایی که از آن حرف می زنیم تونل های شانگهای (Shanghai Tunnels) در شهر پورتلند است که حتی اسم آن هم خیلی ها را وحشت زده می کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تونل های شانگهای

اگر عاشق مکان های ترسناک هستید در دنیا جاهای زیادی هست که درباره آن ها تا دلتان بخواهد خرافات و داستان های ترسناک وجود دارد. با گذشت زمان آنقدر افسانه ها درباره این مکان ها زیاد شد که کم کم گردشگران هم مشتاق شدند تا به این مکان ها بروند و ببینند در آن ها واقعا چه خبر است. با اینکه قاره آمریکا نسبت به قاره های دیگر قدمت چندانی ندارد اما پر از جاذبه هایی است که علاقمندان به ژانر وحشت را حسابی ذوق زده می کنند! در جای جای آمریکا مکان های زیادی هست که می گویند به تسخیر ارواح درآمده اند و داستان هایی در مورد آن ها وجود دارد که کمتر کسی در این کشور آن ها نشنیده است. داستان این شهر از این قرار است که چیزی در حدود ۱۰۰ سال یعنی در سال های بین ۱۸۵۰ تا ۱۹۴۱ اینجا بندر خطرناکی به حساب می آمد برای همین به آن لقب «شهر ممنوعه غرب» را داده بودند، لقبی که خیلی ها را از این شهر فراری داد و باعث شد که آدم های زیادی حتی اطراف این شهر آفتابی هم نشوند!  اما واقعیت ترسناک این  شهر نه در سطح شهر که در زیر خیابان های آن است! در زیر خیابان های این شهر تونل هایی به اسم تونل های شانگهای هست که زمانی مکانی ترسناک و هولناک بود و اسمش نفس ها را در سینه حبس می کرد.

شاید بپرسید این تونل ها برای چه حفر شده بودند؟ در واقع این تونل ها مسیرهایی مخفی و پیچ در پیچ را به وجود آورده بودند که کافه ها و هتل های زیر زمینی را به هم وصل می کرد. تونل ها درست در زیر خیابان های محله چینی ها بودند و پس از عبور از بسیاری از اماکن تجاری این منطقه، همه مسیرها به هم می رسیدند و سرانجام هم به اسکله رودخانه ویلیامت منتهی می شدند.  هدف از ساخت این تونل ها در ابتدا این بود که مسیری باشد برای جابجایی بار کشتی ها از اسکله و انبارهای زیرزمینی. با این روش دیگر کالاها از ریزش باران در امان می ماندند و جابجایی آن ها هیچ ترافیکی را هم در سطح خیابان ها به وجود نمی آورد. اما تونل هایی که در ابتدا با نیت خیر درست شده بودند کم کم دنیای جرم و جنایت را هم به خود دیدند! اگر برای دانستن پیشینه این تونل ها سراغ مدارک تاریخی برویم این طور که مشخص است این تونل ها را آدم هایی از کشور چین ساختند، در آن زمان محله چینی ها جایی بود که خلافکاران چینی آنجا را به محلی برای کارهای خلافکارانه تبدیل کرده بودند و عده ای از افراد که زبان و ملیت های مختلف داشتند در اینجا کسب و کارهای خلاف و غیرقانونی انجام می دادند.
تونل های شانگهای

همان طور که زمان می گشت این تونل ها کامل تر می شدند و در گوشه و کنار آن ها درهای فولادی و دریچه هایی فلزی کار گذاشته می شد. البته در این تونل ها با ساخته شدن پله های مخفی فکری هم برای فرار در مواقع اضطراری شده بود. کم کم اینجا تبدیل به جایی امن برای خلاف و خلافکاری شد! ماجرا از این قرار است که مردانی که از نظر بدنی، قوی و نیرومند به نظر می رسیدند به زور در این تونل ها زندانی می شدند تا به ناخدایان کشتی ها فروخته شوند و در کشتی هایی که به سمت آسیای شرقی می رفتند بیگاری کنند. همه این آدم ربایی ها در زیر خیابان های شهر انجام می شد و مردم شهر بی خبر از اینکه در زیر شهر چه خبر است آرام و بی سرو صدا زندگی می کردند. می گویند در آن زمان هر سال حدود ۳ هزار آدم ربایی در این تونل ها انجام  می شد و افراد به بردگی کشیده بودند.

وقتی در سال ۱۹۶۲ داستان این تونل های مخوف دهان به دهان می چرخید پورتلند ناگهان پراز گردشگرانی شد که در دهه  ۱۹۷۰ به این شهر آمدند تا این تونل ها را از نزدیک ببینند. در این مدت شهر پورتلند بارها مورد ساخت و ساز و پروژه های شهری قرار گرفته برای همین قسمت هایی از این تونل ها امروز مسدود و یا از بین رفته اند اما داستان های زیادی که در مورد این تونل ها وجود داشته باعث شده تا تورهای محلی زیادی برای دیدن این تونل ها به راه بیفتند. می گویند ارواح آدم هایی که به این تونل ها برده شدند امروز این محل را به تسخیر در آورده اند و نشانه هایی زیادی وجود دارد که بودن آن ها در این تونل ها را ثابت می کند هر چند که به نظر می آید این حرف ها فقط در حد شایعه باشد. در هر حال اگر بازدید از مکان های ترسناک برایتان هیجان انگیز است این تونل ها دسترسی مناسبی دارند و می توانید به راحتی با وسایل حمل و نقل عمومی خودتان را به ورودی این تونل ها برسانید و در قالب تورهای گردشگری از آن ها دیدن کنید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت