تبیان، دستیار زندگی
شما می توانید مسیری را در داخل دایره (یا پیرامون آن) رسم كنید. در روش ساده زیر، خطی به وسیله حركت نقطه ای از دایره در دایره بزرگتر دیگر رسم می گردد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسم دایره در دایره

شما می توانید مسیری را در داخل دایره (یا پیرامون آن) رسم كنید. در روش ساده زیر، خطی به وسیله حركت نقطه ای از دایره در دایره بزرگتر دیگر رسم می گردد. مطالعه این اشكال برای بسیاری از ریاضیدانان جالب و مفید است، زیرا كاربرد های جالبی در طراحی چرخ دنده ها و بررسی حركت سیارات دارد.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

وسایل مورد نیاز

رسم دایره در دایره

مقوای موجدار، خط كش، مداد، قلم، پرگار، كاتر، قیچی، كاغذ، ورق فومی مربع شكل به ابعاد ٣٥ سانتیمتر، چسب نواری، درفش، درب ظرف، چسب

١- در وسط ورق فومی، دایره ای به قطر ٢٥سانتیمتر رسم كنید. سپس ورق فومی را روی یك سطح مناسب قرار دهید و از یك بزرگتر بخواهید تا دایره را ببرد.

رسم دایره در دایره

2- یك نوار از مقوای موجدار (به پهنا) ببرید. با احتیاط لایه كاغذی رویی مقوا را بردارید تا كناره موجدار آن نمایان شود.

رسم دایره در دایره

رسم دایره در دایره

3- نوار مقوایی موجدار را به لبه دایره فومی بچسبانید. برای استحكام بیشتر این مجموعه، سعی كنید باریكه ای از مقوا ببرید سپس هر دو قسمت كاغذی رو و زیر مقوا را بردارید تا فقط نوار موجدار آن باقی بماند. حال دو یا سه لایه از چنین نوارهایی را روی نوار مقوایی اولیه (داخل دایره) بچسبانید.

4- برای استفاده از قاب، ورق كاغذی را زیر فوم قرار دهید. به وسیله نوار چسب كاغذ را به میز محكم كنید، و فوم را نیز به كاغذ و میز بچسبانید.

رسم دایره در دایره

رسم دایره در دایره

5- از یك بزرگتر بخواهید تا دو یا سه سوراخ روی در ظرف ایجاد كند. سوراخ ها باید در فواصل مختلفی از كناره در قرار داشته باشند. سوراخ ها را از بیرون ایجاد كنید تا رویه در صاف و صیقلی باشد. هر گونه زائده ای را از داخل در بر طرف و صاف نمایید.

رسم دایره در دایره

6 - نوارهای مقوایی جدیدی ببرید و آنها را به پیرامون هر یك از درها بچسبانید. سعی كنید طول نوار ها به درستی بریده شود تا لبه نوارها روی هم منطبق شوند.

طرح هایی در دایره بكشید

رسم دایره در دایره

یكی از درها را انتخاب كنید و آن را به طور معكوس داخل قاب دایره ای شكل قرار دهید. كناره درب را جابجا كنید تا دندانه های مقوایی در یكدیگر گیر كنند. قلمی را انتخاب كنید و آن را به سمت پایین گرفته و نوك آن را از یكی از سوراخ های در عبور دهید. سپس درب را حول دایره به حركت در آورید و به آرامی با دست دیگرتان آن را هدایت كنید تا دندانه های مقوایی (بدون آنكه نسبت به هم بلغزند) همواره در یكدیگر درگیر باشند. بدین ترتیب قلم مسیری را حول دایره رسم می نماید. تا آنجا كه می توانید به كشیدن طرح ادامه دهید.

آیا متوجه چیزی شدید؟

آیا شكل رسم شده نظم خاصی دارد؟

اگر از در دیگر یا سوراخ های دیگر آن استفاده كنید طرح های جدیدی می توان رسم نمود.

بازگشت