تبیان، دستیار زندگی
حتماً شما هم وقتی در حیاط مدرسه قدم می زدید، شور و نشاط وصف ناپذیر دانش آموزانی را که در دسته های چندین نفری مشغول بازی هستند می بینید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی های بزرگ و دسته جمعی ( بازی – شادی – آموزش! )

حتماً شما هم وقتی در حیاط مدرسه قدم می زنید، شور و نشاط وصف ناپذیر دانش آموزانی را که در دسته های چندین نفری مشغول بازی هستند، می بینید. همین بازی های دسته جمعی و سرشار از نشاط و هیجان می توانند به ابزار کمک آموزشی برای شما تبدیل شوند. حتی بعضی از موضوعات درسی، قابلیت تبدیل شدن به یک بازی مهیج را دارند. بهتر است ا یا 2 جلسه از کلاس درس خود را به این گونه بازی ها اختصاص دهید. در زیر چند مثال را مشاهده می کنید:

• مار و پله ی کسوف!

با بازی مار و پله آشنایی دارید. در سال 78 که کسوف کلی در ایران رخ داد، مار و پله ای طراحی شد که در آن، نکات ایمنی که باید در هنگام خورشید گرفتی رعایت شود و باورهای غلط به مردم معرفی شد. در این بازی، بازیکنان مهره های خود را در خانه ی اول جدول قرار می دهند و به نوبت تاس می ریزند. هر بازیکن، به اندازه ی عدد روی تاس، در جدول به پیش می رود، اگر به خانه ی باورهای نادرست رسید، چند خانه به عقب باز می گردد و اگر به خانه نکات ایمنی رسید، چند خانه به جلو می رود.

مشابه این بازی را می توان با هدف آموزش حفاظت از محیط زیست، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و ... تهیه کرد و  در کلاس علوم، اجتماعی، یا حتی در زنگ های تفریج اجرا کرد. این بازی مطابق با موضوعی که انتخاب می کنید، می تواند از پیش دبستان تا راهنمایی مورد استفاده قرار گیرد.

این بازی را دانش آموزان گروه نجوم دبیرستان فرزانگان تهران، برای آموزش "ایمنی کسوف" به سایر دانش آموزان و مردم طراحی کردند.

بازی های بزرگ و دسته جمعی ( بازی – شادی – آموزش! )
بازی های بزرگ و دسته جمعی ( بازی – شادی – آموزش! )

• بازی نیم بل

این بازی در واقع ساده ترین حالت بازی نیم است؛ و دو نفر یا دو گروه بازی را انجام می دهند. به این صورت که مهره هایی را در یک صف، و یا به صورت دایره می چینند. هر بازیکن در نوبت خود می تواند 1 یا 2 مهره کنار هم را بردارد.

نوبت ها یک در میان است و برنده کسی است که آخرین مهره یا مهره ها را بردارد. این بازی معمولاً با دانه های لوبیا یا مهره های کوچک انجام می شود. شما می توانید برای این بازی مهره های زیبایی با کمک دانش آموزان بسازید. یا حتی از خود دانش آموزان به عنوان مهره استفاده کنید. ما به این ترتیب توانستیم توجه بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی را به این بازی جلب کنیم.

این بازی توسط اعضای باشگاه ریاضی شبکه مدرسه، برای دانش آموزان دبیرستانی در شهر اصفهان و برای عموم مردم در یکی از پارک های شهر تهران برگزار شد.

•منچ و ...

بازی هایی نظیر منچ می تواند خستگی یک روز درسی سخت دانش آموزان را رفع کند. برای انجام بازی با مقوا یک تاس بزرگ بسازید. با گچ در کف حیاط یا کلاس درس شکل یک منچ بزرگ را بکشید. هر کدام از دانش آموزن می تواند یکی از مهره ها باشد و شما هم می توانید برای آن ها تاس بریزید. این بازی که با هدایت شما، در نیم ساعت به پایان می رسد، نشاط و سرزندگی را در میان دانش آموزان ایجاد می کند و خاطره ی خوش یک بازی دسته جمعی را در ذهن آن ها باقی می گذارد.

بازی های بزرگ و دسته جمعی ( بازی – شادی – آموزش! )

این بازی مهرماه 84 در پایان یک دوره ی 2 ساعته ی تاریخ علم و در کانون شهرری، برای دانش آموزان دبستان برگزار شد. تیم اجرا کننده شامل 2 دبیر فیزیک و 7 دانش آموز بودند.

بازی های بزرگ و دسته جمعی ( بازی – شادی – آموزش! )