تبیان، دستیار زندگی
سال 2005 سال جهانی فیزیک نامگذاری شده بود و در ایران هم سال 84 به همین عنوان نام گذاری شده است. این نامگذاری می تواند بهانه خوبی برای شما باشد تا یکی از جلسات درسی خود را خاص تر از همیشه برگزار کنید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال ۲۰۰۵

سال 2005 سال جهانی فیزیک نام گذاری شده بود و در ایران هم سال 84 به همین عنوان نام گذاری شده بود. این نام گذاری اهمیت این علم را نشان می دهد. شما نیز می توانید یکی از جلسات درس فیزیک خود را خاص تر از همیشه برگزار کنید. یک روز مناسب را برای این کار انتخاب کنید. این روز می تواند روز تولد یا وفات یکی از فیزیک دانان ، یا تاریخ اختراعات و اکتشافات مهم فیزیکی باشد. پس از آن یک داستان مختصر فیزیکی آماده کنید و آن را برای دانش آموزان مطرح کنید. برای این منظور موضوعات زیر را در نظر داشته باشید:

تاریخ فیزیک

می توانید به طور مختصر راهی را که علم فیزیک در طول حیات خود پیموده است، برای دانش آموزان مرور کنید. اگر چنین موضوعی را انتخاب کرده اید، می توانیداز کتاب های " طرح فیزیک هاروارد " و پوسترهای " تاریخ ریاضیات "چاپ انتشارات فاطمی، کمک بگیرید.

سال ۲۰۰۵

سال ۲۰۰۵

زندگی نامه ی فیزیک دانان

می توانید زندگی نامه ی یکی از دانشمندان را برای دانش آموزان باز گو کنید. انتخاب دانشمندان ایرانی قرن های 4 تا 10 هجری قمری -دوران طلایی تمدن اسلامی ایرانی- بسیار مناسب است. تأثیری که این دانشمندان بر ریاضیات، نجوم و فیزیک زمان خود داشتند را بیان کنید. برای این منظور می توانید به کتاب " ابوریحان و ریحانه " نوشته ی اسفندیار معتمدی، انتشارات مدرسه و هم چنین پوسترهایی که انتشارات فاطمی در سال جهانی ریاضیات چاپ کرده بود، مراجعه کنید.

فیزیک معاصر

می توانید برای دانش آموزان توضیح دهید که دانشمندان معاصر در چه زمینه هایی فعالیت می کنند. برای این کار، مقاله های زیر به شما کمک می کند:

فیزیک ذرات بنیادی

خبرگزار ذرات

فیزیک ماده چگال

فیزیک هسته ای

فیزیک بنیادی، کوانتوم، نسبیت.

فقط به یاد داشته باشید که قرار نیست دانش آموزان این موضوعات را درک کنند و یا از جزئیات آن با خبر شوند. فقط قرار است  مطالبی در مورد آن ها بشنوند و با آن ها آشنا شوند. بعد از این که زمان و موضوع را مشخص کردید، در مورد یک نشانه، نماد، پوستر، یا ... فکر کنید. مثلاً می توانید عکس بزرگی از یک دانشمند را با خود به کلاس ببرید، از یکی از دانش آموزان بخواهید مشابه یکی از فیزیک دان ها لباس بپوشد و در کلاس حاضر شود. حتی در صورت امکان می توانید یک Power-Point مربوط به موضوع آماده کنید و در کلاس نمایش دهید. با این کار خاطره ی شیرینی از خود، کلاس فیزیک و علم فیزیک در ذهن دانش آموزان ثبت کرده اید.

نویسنده: نازنین حسن نیا