تبیان، دستیار زندگی

22 فیلم داستانی، 2 مستند و یک انیمیشن

اعلام فیلم های بخش مسابقه جشنواره سی و ششم

نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز برگزار شد. ابراهیم داروغه‌زاده در این نشست پایان انتخاب 67 فیلم سینمایی را پس از یک ماه اعلام کرد. بر اساس اعلام دبیر جشنواره، 22 فیلم داستانی، 2 فیلم مستند و 1 انیمیشن برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعلام فیلم های بخش مسابقه جشنواره سی و ششم
جشنواره امسال برخلاف چند دوره گذشته با تعداد فیلم کمتری برگزار می شود. البته این کم شدن تعداد فیلم ها به دلیل میزان کمتر تولیدات سینمایی نیست. از ابتدای معرفی ابراهیم دارورغه زاده به عنوان دبیر جشنواره او در گفتگوهای مختلف اعلام کرد که تعداد فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنوراه امسال محدود است و از 22 فیلم بیشتر نمی شود. این خبر با استقبال فیلمسازان زیادی همراه بود و تقریبا همه در این نظر مشترک بودند که تعداد بالای فیلم ها اعتبار بیشتری برای جشنواره خواهد داشت.
با توجه به اینکه امسال منتظر حضور کارگردان های مطرح بیشتری بودیم اما به دلایل مختلف حضور همه آنها در جشنواره فراهم نشد و نهایت بعد از گمانه زنی ها اسامی فیلم های انتخاب شده توسط هیات داوران ظهر امروز اعلام شد.

سوادی سیمرغ

۱- اتاق تاریک/ روح الله حجازی

۲- امپراتور جهنم/ پرویز شیخ طادی

۳- امیر/ نیما اقلیما

۴- بمب / پیمان معادی

۵- به وقت شام/ ابراهیم حاتمی کیا

۶- تنگه ابوغریب/ بهرام توکلی

۷- جاده قدیم/ منیژه حکمت

۸- جشن دلتنگی/ پوریا آذربایجانی

۹- چهارراه استانبول/ مصطفی کیایی

۱۰- خجالت نکش/ رضا مقصودی

۱۱- دارکوب/ بهروز شعیبی

۱۲- سرو زیر آب(محمد هلی آهنگر

۱۳- سوتفاهم/ احمدرضا معتمدی

۱۴- شعله‌ور/ حمید نعمت الله

۱۵-عرق سرد/ سهیل بیرقی

۱۶- فیلشاه/ هادی محمدیان

۱۷- کار کثیف/ خسرو معصومی

۱۸- کامیون/ کامبوزیا پرتوی

۱۹- لاتاری/ محمد حسین مهدویان

۲۰- ماهور/ علیرضا زرگرنژاد

۲۱- مصادره/ مهران احمدی

۲۲- مغزهای کوچک زنگ‌زده/ هومن سیدی

۲۳- هایلایت/ اصغر نعیمی

دو فیلم مستند

۲۴- بانو قدس ایران

۲۵- زنانی با گوشواره‌های باروتی

جامانده های فجر۳۶ کدامند؟

در جشنواره امسال تعداد کارگردان هایی که احتمال می رفت در جشنواره سی و ششم حضور داشته باشند اما محقق نشد، قابل توجه است. «خودسر» کمال تبریزی و «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند به علت ادامه فیلمبرداری و «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملی به علت طولانی شدن مراحل فنی به جشنواره فجر نرسیدند. در مورد این فیلم ها پایان نیافتن فرآیند تولید، امکان حضور در جشنواره را فراهم نکرد اما از طرفی مانی حقیقی با «خوک»، بهمن فرمان آرا با «حکایت دریا» و ابوالحسن داودی با فیلم «هزارپا» ترجیح دادند فیلم هایشان را به جشنواره فجر ندهند و منتظر یک فرصت اکران خوب بمانند. اما جدای از اسامی کارگردان های مطرح لیست فیلم های جامانده هم جالب توجه است:

سراسر شب/ فرزاد موتمن

شاه کش/ وحید امیرخانی

گرگ بازی/ عباس نظام دوست

هت تریک/ رامتین لبافی نژاد

آستیگمات/ مجیدرضا مصطفوی

درخونگاه/ سیاوش اسعدى

دوباره زندگی/ رضا فهیمی

درساژ/ پویا بادکوبه

واسطه/ آرش لاهوتی

گفته های دبیر جشنواره

ابراهیم داروغه زاده پس از اعلام فیلم ها در این نشست خبری گفت: ۶۷ فیلم نسخه های کاملشان را به دست ما رساندند و این در حالی بود که ۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند.
دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تاکید کرد: در تهران تعداد نمایش فیلم ها نسبت به سال گذشته کمتر است و این امر هم به دلیل درخواست تهیه کنندگان بود و هم به این دلیل که تعداد سالن های سینمایی کمتری درگیر جشنواره کنیم تا اکران سینمای ایران هم در طول برگزاری جشنواره با مشکل مواجه نشود.
داروغه زاده در بخش دیگر از صحبت هایش درباره بخش خارج از مسابقه در این دوره توضیح داد: وجود این بخش بستگی به این دارد که تا چه اندازه تهیه کنندگان دوست داشته باشند فیلمشان خارج از مسابقه به نمایش درآید. بسیاری از فیلمسازان نسبت به این بخش علاقه ندارند و استقبال نمی کنند. ایجاد این بخش در این دوره از جشنواره برعهده شورای سیاستگذاری جشنواره است که بسنجند چقدر فیلمسازان اصرار دارند چنین بخشی وجود داشته باشد، البته فکر نمی کنم چنین بخشی برای این دوره از جشنواره ایجاد شود.
داروغه زاده دبیر جشنواره، درباره ارزیابی دوباره چند فیلم مثل امپراطور جهنم و شعله ور و ... گفت: فیلم امپراطور جهنم و سه فیلم دیگر که سال گذشته ناقص بودند، فرصت مجدد برای حضور در جشنواره پیدا کردند. از میان آنها امپراطور جهنم و شعله ور انتخاب شدند. محسن امیر یوسفی کارگردان آشغال های دوست داشتنی هم خودش، از جشنواره انصراف داد و اذعان داشت که به دور از حاشیه، به اکران فیلم فکر می‌کند.
او ادامه داد:فیلم های کوتاه در جشنواره نمایش داده می شوند و همه فیلم‌ها طبق قوانین سال‌های گذشته یعنی با داشتن مجوزها و شرایط لازم دیده و نمایش داده می‌شوند. زمان برگزاری جشنواره هم مانند سال های قبل خواهد بود. امسال صدای واحدی شنیده شد و هیچ فیلمی را قبل از هیئت انتخاب هیچکس و هیچ ارگانی ندیده است و حتی قوه قضاییه هم صراحتا این موضوع را تکذیب کرد.

5 فیلم رزرو هستند

احمد امینی یکی از اعضای هیات انتخاب در این نشست بیان کرد: چند فیلم تنها ۶۰ دقیقه از فیلم را فرستاده بودند که ما قبول نکردیم و گفتیم باید نسخه کامل باشد حتی برخی فیلم ها را دو بار نگاه کردیم. به گفته وی، فیلم هایی که نسخه کاملشان به دبیرخانه رسید بازبینی شدند.
امینی نیز گفت: سعی کردیم تا جایی که حقی ضایع نشود تنوع ژانر داشته باشیم اما اکثر فیلم ها با موضوع اجتماعی ساخته می شود. در بحث کامل نبودن فیلم ها هم باید بگویم شاید برخی از فیلم ها میکس نهایی نشده بود و ما باید این فیلم ها را می دیدیم و انتخاب می کردیم. ملاک انتخاب برای فیلم‌ها سخت است و موارد مختلفی در این زمینه در نظر گرفته ایم. همچنین ۵ فیلم به صورت رزرو قرار گرفته که هر فیلمی نرسید جایگزین آن را داشته باشیم. البته نام این فیلم ها اعلام نمی شود.


پیش از این فیلم های کوتاه جشنواره بدین شرح اعلام شده بود:  «مارلون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی درناز حاجی‌ها، «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ایوان لو(ارک) و تهیه‌کنندگی مدرسه ملی سینمای ایران و برادران ارک، «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی و تهیه‌کنندگی حلقه فیلمسازان بی کلام گلوب و علیرضا قاسمی و «فاش» به کارگردانی احسان مختاری و تهیه‌کنندگی بهنام عابدی و حامد حسینی سنگری.

محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی اعضای هیات انتخاب سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را تشکیل می‌دهند.

منابع: کانال سینما/ صبا/ مهر/ تبیان