تبیان، دستیار زندگی

یک اتفاق مشکوک در دورهمی

فصل سوم برنامه دورهمی فعلا انتظارها را آن طور که باید برآورده نکرده است. در این میان شائبه هایی درباره برخی مهمان های مهران مدیری وجود دارد و باعث انتقاد چند رسانه شده است. ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دورهمی
نقدی که به رویه فصل سوم دوهمی می شود این است که چرا مهمان ها شناخته شده نیستند و روی چه حسابی به برنامه دعوت می شوند؟ آیا پشت پرده ای وجود دارد؟

روزنامه هفت صبح در این باره می نویسد:«نام مهران مدیری آنقدر ارزش و اعتبار دارد که در مراسم رونمایی از فیلم «ساعت پنج عصر»، چهره‌های مهم عرصه بازیگری و موسیقی و ورزش، به خاطر او در مراسم حاضر شوند، پشت در سالن نمایش صف ببنند و برای او دست بزنند. مدیری با جایگاهی که میان مردم وهنرمندان دارد، براحتی می‌تواند هرکس را اراده کند برای مصاحبه به برنامه‌اش بیاورد اما چرا «دورهمی» به محل جولان دادن هنرمندان تازه‌کار و خواننده‌های اینستاگرامی و مجازی تبدیل شده؟ چرا یک خواننده تازه وارد که فقط بخشی از جوانان او را در فضای مجازی می‌شناسند باید تا این حد ارزش و اعتبار پیدا کند که مقابل شخصیتی مثل مدیری بنشیند و در برنامه‌ او خودش را مطرح کند؟»

آفت جدید دورهمی


خبرگزاری تسنیم هم به اهمیت «دورهمی» و «خندوانه» اشاره می کند و این دو برنامه را یک سر و گردن بالاتر از سایر تولیدات تلویزیون می داند. نویسنده بعد از این مقدمه این طور نتیجه می گیرد:«میانِ موفقیت‌های «دورهمی» و مهران مدیری، به‌تازگی آفت جدیدی دامنِ این برنامه را گرفته است، آفتی که اگر در مقابلش نایستند، بی‌شک اعتبار «دورهمی» و البته مهران مدیری را به‌شدت تهدید خواهد کرد.تلاش در معروف کردنِ خوانندگانِ تازه‌کار آفتی است که دامنِ «دورهمی» را گرفته است.خوانندگانی که نخستین قدم‌هایشان را در عرصه موسیقی برمی‌دارند و هنوز عیار واقعی کارشان مشخص نیست، به‌یک‌باره سر از تلویزیون و رسانه ملی در می‌آورند تا از طریق یکی از پُربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون خودشان را تبلیغ کنند.

این خوانندگان از تعداد فالوورهایشان می‌گویند و خودشان را حسابی تحویل می‌گیرند. بعد از برنامه هم تعدادِ فالوورهایشان به‌یک‌باره چند برابر می‌شود و فروش بلیت‌های کنسرتشان هم تضمین می‌شود.نکته جالب اینجاست که همه این خوانندگانِ جوان به‌شکلی کاملاً اتفاقی، در آغاز کارشان آواز ایرانی کار کرده‌اند و عاشق موسیقی ایرانی (موسیقی سنتی) بوده‌اند که به‌یک‌باره احساس کرده‌اند در زمینه موسیقی پاپ موفق‌تر خواهند بود.همین خوانندگان وقتی قرار می‌شود به‌طور زنده برای تماشاگران بخوانند، آوازی پُر از اشتباه را تحویل می‌دهند.در نهایت هم مهران مدیری مجبور است بگوید «چقدر خوب، صدا درجه یک.در گذشته برنامه «خندوانه» هم گاهی دچار این آفت شده است، اما خیلی زود جلویش را گرفته‌اند.»

مشابه همین ابهام در گزارش هفت صبح هم وجود دارد:« در فصل اول دورهمی، مدیری معمولا دو مهمان در برنامه‌‌اش داشت. یک خواننده جوان که می‌آمد و می‌خواند و از آنجایی که مدت حضور او در برنامه کوتاه بود، معمولا زیر سایه گپ وگفت با مهمان اصلی قرار می گرفت و واکنشی نسبت به آن وجود نداشت. در فصل جدید برنامه، تعداد مهمان‌ها کاهش پیدا کرد و همین خواننده‌هایی که روزگاری مجال خواندن یک آهنگ در برنامه را داشتند، روی صندلی مهمان اصلی نشستند و کل زمان گفت‌وگو در اختیارشان قرار گرفت. »

این خواننده‌ها چرا دعوت می‌شوند؟


در گزارش هفت صبح و تسنیم یک نکته مشترک وجود دارد که چه کسی پشت پرده «دورهمی» است. هفت صبح می نویسد:« این امکان وجود دارد که علت این دعوت‌های پیاپی از خواننده‌های جوان، به همکاری یک تهیه کننده پرکار عرصه موسیقی با این برنامه مرتبط باشد؛ تهیه‌کننده‌ای که خودش هم مهمان برنامه شده و در شبکه‌های مختلف و برنامه‌های گوناگون هم حضور مداوم دارد. ممکن است این تهیه کننده برنامه ویژه‌ای برای مطرح کردن این خواننده‌ها در تلویزیون داشته باشد که ما از آن بی‌خبریم. فعلا جواب روشنی نمی‌شود برای این ابهامات داشت اما اگر چنین اتفاقهایی پشت پرده دعوت از این خواننده‌ها باشد، آیا مدیر شبکه نسیم از آنها بی‌اطلاع است؟ »

تسنیم نیز با طرح چند پرسش سراغ ماجرای مبهم مهمان های دورهمی رفته:« پشتِ‌پرده حضور این خوانندگان در تلویزیون چیست؟ آیا تهیه‌کنندگانی که از این خوانندگان حمایت می‌کنند، پای خوانندگانشان را به تلویزیون باز کرده‌اند؟ چرا باید خواننده‌ای تازه‌کار که حتی خندیدنش هم واقعی نیست، به برنامه «دورهمی» بیاید و مقابل مهران مدیری بنشیند و از تنها یک سال کارِ هنری‌اش بگوید؟ چرا خواننده‌ای که نمی‌تواند آهنگ خودش را هم درست بخواند، پایش به تلویزیون باز می‌شود؟

و البته چندین پُرسش دیگر...


مدیری در دو دهه اخیر به‌خاطر نقدهای اجتماعی و صراحتِ بیانش به محبوبیت امروزش رسیده است. اما باید مراقب باشد که اعتبار و محبوبیتش را خرجِ کسانی نکند که از نظر عیار هنری، چیزی برای ارائه ندارند.از طرف دیگر مسئولان صدا و سیما هم باید مراقب باشند که در برنامه‌هایی که روی آنتن می‌رود، چه پُشت‌پرده‌هایی وجود دارد.»

دست اندرکاران «دورهمی» پاسخی درخور دارند یا با تغییر موضع و دعوت از چهره های شاخص خود را از زیر سایه ابهامات دور می کنند؟

منابع: تسنیم،هفت صبح، تبیان