تبیان، دستیار زندگی
اگر بر حسب اتفاق باستان شناسی را بشناسید و از او سوال کنید باستان شناسی یعنی چه، به احتمال زیاد اول برایتان توضیح می‌دهد که باستان شناسی چه جور رشته ای نیست! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما دنبال گنج نمی گردیم

ما دنبال گنج نمی گردیم

اگر بر حسب اتفاق باستان شناسی را بشناسید و از او سوال کنید باستان شناسی یعنی چه، به احتمال زیاد اول برایتان توضیح می‌دهد که باستان شناسی چه جور رشته ای نیست! در واقع اکثر مردم فکر می‌کنند باستان شناسان همان آدمهایی هستند که دنبال استخوان دایناسورها و فسیل جانوران ما قبل تاریخی می‌گردند. بعضی‌ها هم آنها را با "شکارچیان گنج" اشتباه می‌کنند که در هر خرابه و سوراخ و سنبه ای دنبال عتیقه های قیمتی هستند. اما این طور نیست! باستان شناسی نوعی بررسی علمی است که موضوع آن "مردم" هستند. بنابراین ربطی به دایناسورها یا سایر جانداران ندارد. (به کسانی که فسیلها را پیدا می‌کنند، دیرین شناس می‌گویند). و با اینکه آنچه پیدا می‌کنند خیلی قیمتی است، این کار را برای ارزش مادی اشیا انجام نمی دهند. در واقع آنها با دیدن آنچه از انسانها باقی مانده است، سعی می‌کنند به 3 سوال اساسی پاسخ بدهند:

ما دنبال گنج نمی گردیمچه کسانی در این نقطه زندگی می‌کرده اند؟

ما دنبال گنج نمی گردیمزندگی آنها چطور بوده است؟

ما دنبال گنج نمی گردیمچرا اینجا زندگی می‌کرده اند؟

مهمترین چیزی که به باستان شناس کمک می‌کند داشتن ذهن منظم و نحوه تفکر سیستماتیک است. دوست دارید با کار یک باستان شناس بیشتر آشنا بشوید تا خودتان درستی این مطلب را پیدا کنید؟پس روی شکل بالای صفحه کلیک کنید!

قدم به قدم با باستان شناسان

نمودار خاک

بازی صبر وحوصله

معمای پنج کیسه

جواب درست