تبیان، دستیار زندگی

فیلم های کمدی انتخاب اول مخاطب سینما است

یک کمدی صرفا تجاری

درباره «آینه بغل» که این روزها بر پرده سینماست و تا اینجا با فروش هفت میلیاردی، گیشه را از آن خود کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم آینه بغل

گیشه سینما از ابتدای سال تا الان در اختیار فیلم های کمدی بوده. «نهنگ عنبر» با فروش نزدیک به بیست و یک میلیارد در جایگاه اول است و «آینه بغل» که تا اینجا فروش هفت میلیاردی داشته هفتمین فیلم کمدی است که از ابتدای سال تا الان بر پرده سینما رفته (قطعا این رقم تا پایان اکران فیلم بیشتر می شود). آماری که اقبال فیلم های کمدی را در نظر مخاطب نشان می دهد. تقریبا در بین تمام این فیلم های پر فروش کمی بالا و پایین سخیف و مبتذل بودن چاشنی داستان شده تا شاید خنده و رضایت بیشتری نصیب بیننده شود. بنابراین انتخاب اول مخاطبان چندان رنگ و بوی خوش فرهنگی نداشته است.
اما معمولا یک فیلم کمدی بهترین بهانه برای رفتن به سینماست. مخصوصا برای آنهایی که سینما می روند تا چندساعتی فارغ از فکر و خیال روزمره یک فیلم خنده دارد ببینند. «آینه بغل» این ویژگی را دارد. هرچند سعی کرده کنایه هایی هم به شرایط اجتماعی و مناسبات قشر بالا و پایین جامعه داشته باشد اما داستان پیچیده و دور از ذهنی ندارد و تلاشی هم برای بیان حرف های مهم و خاص نمی کند. در واقع در طول فیلم محتوا جایگاهی ندارد و اگر هم باشد آنقدر گرفتار کلیشه و شعارهای دم دستی شده که قابل توجه نیست. داستان درباره رویارویی فقر و ثروت است و برای بیان آن با یک داستان کمدی که خیلی هم مسیر مشخص و درستی ندارد جلو می رود.

بساز و بفروش

مهمترین ویژگی «آینه بغل» خلاصه در نگاه اقتصادی‌اش است؛ فروش بالایی که تا الان داشته این را تایید می کند. یک فیلم خوش رنگ و لعاب که در همان شروع داستان متوجه می شویم نباید توقع خاصی از آن داشت. اما می توانیم با خیال راحت یک فیلم خنده دار را تا آخر دنبال کنیم. «آینه بغل» از آن دست فیلم هایی است که با وجود ماندگار نبودن اما شوخی های کلامی و صحنه های طنز داستان برای خنداندن در لحظه مخاطب موفق عمل کرده.
از طرفی نمایش پی در پی اسپانسرها در متن فیلم شاید گاهی هم توی ذوق مخاطب بزند اما عوامل فیلم به آنچه می خواستند رسیدند و در گیشه موفق بودند. منوچهر هادی سال پیش با «من سالوادور نیستم» توانسته بود به فروش خوبی از فیلمش برسد. هادی در آنجا از رضا عطاران برای تضمین کارش کمک گرفته بود و در اینجا هم رضا گلزار و جواد عزتی را همراه کرده تا سرمایه گذارها را از فروش بالای فیلم مطمئن کند؛ البته حضور عزتی اثرگذارتر از گلزار است. شاید مخاطب برای سوپر استاری مثل رضا گلزار به دیدن «آینه بغل» بیاید اما حتما بعد از دیدن فیلم این جواد عزتی بوده که او را راضی از سینما بیرون برده است، حتی اگر بازی متفاوتی نداشته باشد.

در مجموع شاید «آینه بغل» در محتوا سطحی باشد اما این امتیاز هم دارد که برخلاف سایر فیلم های کمدی که از ابتدای امسال اکران شدند برای خنداندن بیشتر مخاطب سراغ خط قرمزها و شوخی های مبتذل نرفته. اتفاقی که با حال و روز این روزهای سینمای ایران اتفاق خوبی است.
بیشتر بخوانید:
«آینـه بغـل» رکورد «فروشنده» را شکست!

شناسنامه فیلم

نویسنده: بابک کایدان

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: رضا گلزار، جواد عزتی، یکتا ناصر، نازنین بیاتی، مه لقا باقری

خلاصه داستان: مرتضی نگهبان یک تعمیرگاه است. او برای سالگرد نامزدی اش به دور از چشم صاحب کارش ماشین مازراتی را از تعمیرگاه خارج می کند تا چند ساعتی را با نامزدش خوش بگذراند. اما در این خوشگذرانی بر اثر یک حادثه، به آینه بغل ماشین آسیب وارد می شود، مرتضی و مهناز که در آستانه ی مراسم عروسی هستند باید به صاحب ماشین خسارت بدهند اما شاهرخ که صاحب مازاراتی ست در ازای خسارت از مرتضی و مهناز توقع دیگری دارد تا خسارت را جبران کنند.