تبیان، دستیار زندگی

حواشی انتخاب فیلم های جشنواره فیلم فجر

چه کسی مسئول انتخاب فیلم‌هاست؟

چند روزی بیشتر تا اعلام اسامی فیلم های انتخاب شده برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باقی نمانده. غیر از هیات انتخاب معرفی شده از طرف دبیر جشنواره، گروه یا فرد دیگری هم در این انتخاب نقش دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چه کسی مسئول انتخاب فیلم‌هاست؟
هرچه به جشنواره فیلم فجر نزدیک تر می شویم اخبار جشنواره به خصوص آن هایی که با حاشیه و حدس و گمان همراه است داغ تر می شود. تازه ترین حاشیه مربوط به نحوه انتخاب فیلم ها و نقش قوه قضاییه در این انتخاب است. خبری که خیلی زود تکذیب شد و علاوه بر واکنش دبیر جشنواره تکذیبیه ای هم از طرف معاونت اجتماعی قوه قضاییه به دنبال داشت.

ماجرا از کجا شروع شد؟

هر سال در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در مورد انتخاب فیلم ها و داوری نهایی آثار، این حاشیه وجود دارد که افرادی خارج از هیات معرفی شده در این امر دخالت می کنند. حاشیه ای که هیچ وقت نه قطعی تایید می شود و نه رد. اما حاشیه امسال در مورد انتخاب فیلم ها: دو روز پیش به نقل از مهدی افتخاری دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی قوه قضاییه این خبر منتشر شده بود که ورود کارگروه فنی قوه قضاییه به بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر جدی‌تر شده و این کارگروه در انتخاب فیلم‌ها نقش دارد.
مهدی افتخاری در جریان توضیح فعالیت های اجتماعی قوه قضاییه گفته بود: «در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را مورد بررسی قرار می دهیم البته امسال ورودمان جدی تر شده و حتی در انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره انتخاب شود، نقش داشتیم!»

واکنش ها 

صحبت های دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خیلی زود با واکنش مواجه شد. عصر همان روز ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره این موضوع گفت: «جشنواره ما یک جشنواره شاخص است و یک هیات انتخاب دارد و تنها این هیات انتخاب فیلم ها را می بینند. هیچکس به جز هیات انتخاب فیلم‌ها را انتخاب نمی کند. او تاکید کرد: هیچ کس به جز هیات انتخاب نمی تواند در انتخاب فیلم ها نقشی داشته باشد.

سید جمال ساداتیان هم که عضو هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است درباره اظهارات مهدی افتخاری درباره نقش مستقیم آنان در گزینش فیلم‌های جشنواره فجر در گفتگویی به خبرآنلاین گفت: «من فکر کنم اعضای این کارگروه می‌توانند به عنوان یک شهروند مثل همه کسانی که به سینما می‌روند در ایام جشنواره به سینماهایی فیلم‌های جشنواره را نمایش می‌دهند بروند و فیلم‌ها را تماشا کنند. من بعید می‌دانم جایی قانونی در این حد داشته باشند که بتواند درباره فیلم‌ها اظهارنظر کنند. احتمالا این کارگروه هم مثل بقیه سازمان‌ها و ارگان‌ها که در زمان جشنواره فیلم‌ها را تماشا می‌کنند و در پایان دهه فجر به فیلم‌هایی که خوششان آمده جایزه می‌دهند. فکر می‌کنم این دوستان هم از این منظر این صحبت را مطرح کرده‌اند.»
ساداتیان درباره دخالت این کارگروه در کار انتخاب فیلم‌ها توضیح داد: «تا به حال ما چنین مسئله‌ای مواجه نشدیم و کار انتخاب فیلم‌ها هم رو به اتمام است. پیش از این هم قراری نبوده که کسی غیر از ما در انتخاب فیلم‌ها دخالتی داشته باشد اظهارنظر کند و اگر هم چنین بود اصلا به چه دلیل از ما دعوت کردند.»

اما از طرفی دیگر مهدی افتخاری در گفتگویی با روزنامه سینما درباره اصلاح یا توقیف یک اثر به دلیل همخوانی نداشتن با ملاک های این قوه می گوید: «این رویکرد وظیفه معاونت اجتماعی قوه قضاییه نیست و برعهده وزارت ارشاد است. اما قطعن اگر موردی در جشنواره باشد درباره آن اعلام نظر می کنیم؛ مانند فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» در دوره گذشته. این فیلم را قبل از جشنواره دیدیم و فیلمنامه را مطالعه کردیم، به نظرمان آمد می شود اصلاح شود، کارگردان و تهیه کننده پیش ما آمدند و اتفاقا این اصلاحیه را پذیرفتند.» این اعلام نظر پیش از رونمایی فیلم در جشنوراه تایید برخی گمانه زنی ها است. اما افتخاری ادامه می دهد: «در مورد آقای جلیلوند به درخواست تولیدکنندگان فیلم و در مقام مشورت این نکاتی مطرح کردیم.»

قوه قضاییه تکذیب کرد

بعد از گمانه زنی ها درباره نقش قوه قضاییه در انتخاب فیلم ها و حواشی که درباره احتمال اعمال شدن نظراتی غیر از هیات انتخاب فیلم مطرح شد، ظهر امرزو در نامه ای از طرف دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اعلام شد: «این معاونت به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی درحوزه تولیدات سینمایی با همکاری کارگروهی متشکل از کارگردانان برجسته و تهیه کنندگان سینما از سال ۱۳۹۴ فیلمنامه هایی که برای مشاوره های حقوقی - قضایی به این معاونت مراجعه می کنند با همکاری تیم کارشناسی مطالعه و بررسی می کند و مشاوره های مورد نیاز را ارائه می دهد. همچنین در سه سال گذشته به صورت مستقل و بدون ورود به حوزه فعالیت جشنواره فیلم فجر با رصد فیلم های راه یافته به جشنواره، فیلم هایی را که با رویکرد پیشگیری ساخته شده اند شناسایی و با هدف تقویت رویکرد پیشگیری در تولیدات سینمایی از عوامل سازنده فیلم های منتخب، تقدیر و قدردانی می کند.
شایان ذکر است این داوران و اعضای کارگروه فنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هیچ ارتباطی با کمیته داوران جشنواره فیلم فجر ندارد و صرفاً فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم فجر را از نظر اثرگذاری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی داوری خواهدکرد. همچنین امسال معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای نخستین بار با گردآوری پرونده های قضایی از سراسر کشور قصد دارد سوژه ها و فیلم نامه های مناسب را در اختیار تهیه کنندگان قرار دهد.»

با جمع بندی همه اظهارنظرهایی که درباره این موضوع شده و با وجود تکذیبیه ای که از طرف معاونت اجتماعی قوه قضاییه منتشر شد، همچنان نمی شود نظر قطعی داد که هیچ فرد یا گروهی جز هیات انتخاب معرفی شده از طرف دبیر جشنواره در انتخاب فیلم ها نقش ندارد! باید دید نتیجه انتخاب فیلم های راه یافته به جشنواره چه قدر به گمانه زنی ها نزدیک است.


منابع: ایسنا/ خبرآنلاین/ روزنامه سینما/ روابط عمومی جشنواره فیلم فجر