تبیان، دستیار زندگی

5 برنامه ضروری در زندگی طلبگی!!

حجت الاسلام ماندگاری ۵ برنامه را در زندگی طلبگی ضروری می داند که در پی می آید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راه رسم طلبگی
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری از مبلغین و خطبای به نام کشور بوده و علاوه بر راه اندازی موسسه روایت سیره شهداء و فعالیت تبلیغی در عرصه فرهنگ دفاع مقدس، همکاری در راه اندازی رشته تخصصی تبیلغ حوزه، عضویت هیئت تحریریه ماهنامه مبلغان و فعالیت های اجرایی و تبلیغی بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد.
حجت الاسلام ماندگاری ۵ برنامه را در زندگی طلبگی ضروری می داند که در پی می آید:
* هر طلبه باید ۵ برنامه در زندگی طلبگی خویش داشته باشد، نخستین برنامه که واجب‌ترین آن‌هاست، «برنامه درسی» است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند «امروز از همه اولویت‌ها برای طلاب و دانشجویان خوب درس خواندن است»، باید طلاب به این مهم توجه ویژه و خاصی داشته باشند.
* «پیش مطالعه»، «تمرکز در کلاس»، «مطالعه مستمر»، «مباحثه»، «خلاصه‌برداری» و «تدریس»، از عواملی است که سبب تقویت درس یک طلبه می‌شود.
*۸۰ درصد یادگیری یک طلبه در کلاس است، سعی کنید در کلاس تمرکز داشته باشید و اگر این عامل مهم را به‌درستی رعایت کردید، شب امتحان خیالتان راحت خواهد بود.
* مباحثه تمرین مطالعه است، تا می‌توانید درس‌ها را خلاصه و چکیده کنید و با درس دادن به دیگران، مطالعات خود را در ذهن و فکر خود تثبیت کنید.
دومین برنامه در زندگی طلبگی «برنامه معنوی»است در برنامه معنوی «نماز اول وقت»، «نوافل»، «نافله شب»، «انس با قرآن» و «ذکر و استغفار» را جدی بگیرید که رمز سعادت و موفقیت شما در دوران طلبگی، این پنج عمل است.
*طلبه‌ای که اهل نماز اول وقت نباشد، جایی در دستگاه حوزه ندارد، اگر طلبه‌ای احساس کند که نسبت به نماز اول وقت، بی‌رمق و بی‌حوصله است باید آن عواملی که باعث بی‌رمقی نمازش شده را از خود دور کند.
* نماز شب دوپینگ طلبه است؛ طلبه‌ای که اهل نماز شب نباشد نوری ندارد؛ پس هرکه می‌خواهد بار سنگین تبلیغ را بردارد، باید دوپینگ کند و این دوپینگ همان نماز شب است.علمی که طلاب می‌خوانند ثواب است، ولی داشتن برنامه معنوی سبب معرفت افزایی طلاب می‌شود که علمشان را تبدیل به نور می‌کند.
* سومین برنامه در زندگی طلبگی داشتن «برنامه ورزشی» است، طلبه باید برنامه ورزشی داشته باشد؛ پس همت ورزند در حیاط مدرسشان در سه نوبت صبح، ظهر و شب، که البته شب را بسیار توصیه می‌کنم، ورزش کنند.
* «برنامه مطالعاتی» چهارمین برنامه طلاب در زندگی طلبگی است، یک طلبه، غیر از درسش باید روزانه یک ساعت برنامه مطالعاتی داشته باشد که این یک ساعت، در هفته تبدیل به ۷ ساعت شده و با این میزان ساعت می‌توان یک کتاب را تمام کرد و اگر این سیر را ادامه دهد در سال نخست طلبگی چیزی حدود بین ۴۰ الی ۵۰ کتاب را مطالعه کرده و پس از ۱۰ سال، مشاهده می‌کند که قریب به ۴۰۰، ۵۰۰ کتاب را تمام کرده است.
* امروز مردم جهان، تشنه مطالب تازه و ناب هستند، طلبه باید در تاریخ مطالعه داشته باشد. مطالعه «تاریخ اسلام»، «تاریخ ایران»، «تاریخ انقلاب و دفاع مقدس» و «تاریخ جهان» می‌تواند بینشی عمیق از مفاهیم را به طلبه منتقل کند که در فهم جان مطالب به مردم، بسیار برای او مؤثر است.
* آخرین برنامه از پنج برنامه زندگی طلبگی «برنامه جاری و روزمره یک طلبه» است، اگر یک طلبه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۶ الی ۷ ساعت برای خوابیدن، ۱.۵ ساعت برای خوراک، ۱ ساعت برای بهداشت وقت گذارد و مابقی آن را به درس خواندن و تبلیغ بپردازد، یقین داشته باشید موفق خواهید شد.
منبع: سایت هم بحثی