تبیان، دستیار زندگی

یک رمان معمایی پلیسی پرکشش

رمان«فروپاشی» نوشته بی.ای.پاریس یک تریلر روان‌شناختی است که از کشش زیادی برای مخاطب برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 رمان «فروپاشی»

رمان «فروپاشی» اثر بی.ای.پاریس که به تازگی در نشر چترنگ با ترجمة شیرین شکراللهی منتشر شده است، تریلری روان‌شناختی است که مناسب حال مخاطب علاقمند به رمان‌های معمایی پلیسی می‌باشد. این رمان در 18 ژوائه سال 2017 در آمریکا منتشر شد.

رمان «پشت درهای بسته» برای بار نخست بی.ای.پاریس را به ادبیات داستانی و خوانندگانش معرفی کرد. این رمان خیلی زود در صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

اثر جدید این نویسنده، یعنی فروپاشی از رمان‌های موفق‌ معمایی پلیسی است که کشش زیادی برای علاقمندان به این نوع از رمان دارد. آن گونه که مترجم در مقدمه کتاب می نویسد: فروپاشی روایتی است که راوی‌اش قابل‌اعتماد نیست، ترس همراه همیشگی اوست و حتی دیگر می‌تواند به خود اعتماد کند. عذاب‌وجدان، وحشت، وهم و بی‌اعتمادی رهایش نمی‌کند. در هر فصل باید انتظار اتفاقی را داشته باشید که روایت فصل قبل را منکر می‌شود.

پاریس با به‌کارگیری زبانی ساده ترسی را که کساندرا، راوی و شخصیت اصلی داستان، در خود دارد به خوبی منتقل می‌کند. سبک نوشتاری او در ملموس‌شدن روایت تاثیر شگرفی داشته و می‌توان گفت برای درک و نزدیکی بیشتر به اثر ضروری است. او حتی در بخش‌های روایت که حاوی پیام‌کوتاه است با رعایت‌نکردن موارد رسم‌الخطی و دستو‌ر زبان در راستای نزدیک‌شدن به مکالمات روزمره گام برداشته است.

از مقدمه مترجم:برنارد مالامود در اجاره‌نشین‌ها می‌نویسد: «گاهی نوشتن خیلی بد پیش می‌‌رفت. دردناک است آن هنگام که تصاویری که مقدرند با هم جفت شوند. همدیگر را پس می‌زنند، وقتی افکار و ایده‌ها در هم ادغام نمی‌شوند. وقتی آنچه قصد دارد بنویسد و ننوشته است را فراموش می‌کند. وقتی کلمات را فراموش می‌کند یا کلمات او را از یاد می‌برند. مدام به جای «یا» «با» تایپ می‌کند. گاهی حس می‌کند دارد با بیل ناامیدی حفر می‌کند. موسی خود ده‌فرمان فروزان را زیر بازو گرفت و از صخره‌های گداخته فرود آمد. نویسنده می‌خواهد قلمش سنگ را به تلألؤِ خورشید و زبان را به آتش بدل سازد. با وجود تمام کاستی‌هایش این خواسته‌ای شگفت‌آور از سوی مردی در ابعاد و اندازه‌ اوست. نویسنده همواره دل‌نگران زندگی می‌کند.» امید است ترس‌ها و نگرانی‌ها ترجمه پیش‌رو را بدل به اثری کم‌نقص کرده باشد.

این رمان را نشر چترنگ در 295 صفحه و با قیمت 35000 تومان منتشر کرده است.

منبع: ایبنا