تبیان، دستیار زندگی

مدرسه علمیه حجتیه (قم)

مدرسه علمیه حجتیه (تأسیس ۱۳۲۱ش) از مدارس علوم دینی در قم است. این مدرسه که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد به دست سید محمد حجت کوه کمره‌ای تأسیس شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدرسه حجتیه
مدرسه علمیه حجتیه (تأسیس ۱۳۲۱ش) از مدارس علوم دینی در قم است. این مدرسه که در مرکز شهر و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد به دست سید محمد حجت کوه کمره‌ای تأسیس شد. مدرسه حجتیه علاوه بر کاربرد خوابگاهی، دارای مسجد و کتابخانه نیز بود و از مدارس مهم و بزرگ آن زمان به شمار می‌رفت. این مدرسه پس از انقلاب اسلامی به طلاب غیرایرانی اختصاص یافت و امروزه یکی از مراکز آموزشی جامعة المصطفی العالمیه است. مقبره آیت‌الله حجت در کنار مسجد مدرسه و در یکی از حجره‌های آن قرار دارد.
تاریخچه
مدرسه حجتیه را آیت الله حجت کوه کمره‌ای در سال ۱۳۲۱ش تأسیس کرد. آیت‌الله حجت، پارک کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه قاجار را برای سکونت طلاب خرید و در روز ولادت حضرت زهرا(س) کلنگ آن زده شد.[۱] این مدرسه با مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع و به‌نام حضرت حجة بن‌الحسن‌ (عج)، «حجتیه» نام گرفت.
اختصاص مدرسه به طلاب غیرایرانی
در سال ۱۳۵۸ش مدرسه حجتیه به طلاب غیرایرانی اختصاص یافت و در کشورهای مختلف و در میان طلاب غیرایرانی به نماد حوزه علمیه غیرایرانی‌ها در قم شناخته شده است. با تلفیق دو مجموعه بزرگ «مرکز جهانی علوم اسلامی» و «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» نهاد ‌«جامعة المصطفی العالمیة» تأسیس شد و در پانزدهم فروردین ۱۳۸۸ش مجتمع آموزش عالی فقه برای طلاب خارجی در مدرسه حجتیه راه‌اندازی شد.کتابخانه مدرسه در سال ۱۳۳۳ش مطابق با ۱۳۷۴ق به دستور آیت الله حجت در این مدرسه کتابخانه‌ای تأسیس شد. مهدی حائری تهرانی به عنوان متولی و سیدرضا فروغی به عنوان مدیر کتابخانه معرفی شدند.
اولین کتاب‌های این کتابخانه، اهداییِ مؤسس آن بود. سپس آیت الله بروجردی کتاب‌هایی را اهدا کرد به گونه‌ای که هم اکنون، هزاران جلد کتاب چاپی و سنگی و نسخه خطی وجود دارد.
از جمله افرادی که به این کتابخانه، کتاب اهدا کرده‌اند می‌توان به آیت الله مرعشی نجفی، آقاهاشم محبی تهرانی، سیدمحمود کتابچی، سید یدالله سجادی و محمدعلی مدرس تبریزی (صاحب ریحانة الادب) اشاره کرد که بعضی از آن‌ها منحصر به فرد بود. بیش‌تر این کتاب‌ها تا سال ۱۳۳۵ش وارد کتابخانه حجتیه شده است.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی شیعه