تبیان، دستیار زندگی
این هفته یک بازی جدید به نام مهره های باهوش را به شمامعرفی می‌کنیم. بازی ای که با وجود سادگی ظاهری،ریاضیات عمیق و جذابی دارد در صفحه ی شطرنجی زیر دو رنگ مهره داریم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهره های باهوش

این هفته یک بازی جدید به نام مهره های باهوش را به شما معرفی می‌کنیم. بازی ای که با وجود سادگی ظاهری، ریاضیات عمیق و جذابی دارد.

در صفحه ی شطرنجی زیر دو رنگ مهره داریم. هر رنگ برای یک بازیکن. هر کس در نوبت خود یکی از مهره هایش را در همان سطر جابجا می کند. اما نمی تواند از روی مهره ی حریف بپرد. طبق معمول کسی که حرکتی نداشته باشد می‌بازد.

برای دیدن این بخش شما به نرم افزار جاوا نیاز دارید

خوب، احتمالا ظاهر بازی به نظرتان خیلی ساده می‌آید. فکر می‌کنید چه کسی برنده این بازی است، نفر اول یا نفر دوم، فکر می‌کنید برنده شدن به چه شرایطی مربوط می‌شود. از ساده ترین حالت‌ها شروع می‌کنیم:

  • یک بازی را در نظر بگیرید که در آن همه ی مهره‌ها دوبدو به هم چسبیده اند.
  • مهره های باهوش

سعی کنید این بازی را با کاغذ و خودکار یا تعدادی مهره انجام دهید. بعد از کمی دقت خواهید فهمید که نفر اول در حرکت اول مجبور است که یکی از مهره های خود را به عقب براند. حالا کافی است که نفر دوم مهره ی جداشده ی خود را دوباره به مهره ی نفر اول بچسباند ( مثلا اگر نفر اول سه خانه عقب رفت، نفر دوم سه خانه به جلو حرکت خواهد کرد)، آخرین حرکت را چه کسی انجام خواهد داد؟

مهره های باهوش
مهره های باهوش
مهره های باهوش

پس هر کسی که وضعیت را به حالت بالا برساند برنده است. این کار چگونه امکان پذیر است؟

به نظر شما چگونه می‌توان یک بازی دلخواه را به حالت بالا تبدیل کرد؟

آیا می‌توانید این بازی را به بازی نیم تبدیل کنید؟ چه چیزی را به عنوان بسته های نیم در نظر می‌گیرید؟

جواب :

اگر فاصله ی بین دو مهره ی هر سطر را به عنوان بسته های نیم در نظر بگیرید، آنگاه این بازی به یک بازی نیم تبدیل میشود با این تفاوت که تعداد مهره‌ها در هر بسته را می‌توان زیاد هم کرد. اگر سما در بازی نیم ثانویه استراتژی برد داشتید و حریفتان تعداد یک بسته را زیاد کرد (مهره اش را به عقب راند) کافی است که شما هم مهره تان را به همان اندازه به جلو برانید، تا تعداد مهره های آن بسته به حالت اولیه باز گردد.

گردآورندگان: آذین آزادی، هوشمند حسن نیا