تبیان، دستیار زندگی
با احتیاط انتهای بطری نوشابه را ببرید. آن را وارونه کنید ( شکل 1 قسمت A ) و طوری بگذارید که بعداً برای ریختن مایع در آن، به آن دسترسی داشته باشید. طرف در بطری باید رو به پایین قرار بگیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حباب های خیلی بزرگ بسازید

حباب های خیلی بزرگ بسازید

مواد لازم:

• یک قرقره نخ ماهی گیری تک فیلامان ( 10 تا 15 کیلوگرمی - به قطر 5/0 تا 1 میلی متر )

• یک قرقره نخ ماهی گیری نازک تر ( به قطر 25/0 تا 5/0میلی متر )

• یک بطری نوشابه خانواده 2 لیتری

• لوله ی لاستیکی به قطر حدوداً 2 میلی متر

• یک واشر بزرگ فلزی

• گیره ی شلنگ

• چند عدد وزنه

• یک بطری صابون مایع

• یک فضای بزرگ و آزاد

حباب های خیلی بزرگ بسازید

شکل 1

شرح کار:

با احتیاط انتهای بطری نوشابه را ببرید. آن را وارونه کنید ( شکل 1 قسمت A) و طوری قرار دهید که طرف در بطری رو به پایین قرار گیرد ( شکل 1، c ). در وسط در بطری با دریل سوراخ کوچکی ایجاد کنید ( شکل 1، d ). سوراخ باید کمی کوچک تر از لوله ی پلاستیکی باشد، در غیر این صورت بعداً باعث نشت آب خواهد شد. چند سانتی متر از لوله ی لاستیکی را ببرید و آن را درون سوراخ در بطری بگذارید ( شکل 1، e ). اگر لوله را با زاویه ببرید، راحت تر وارد سوراخ خواهد شد.

حال در بطری را ببندید. نخ ماهی گیری سنگین تر و واشر را بردارید ( شکل1،e ) ( واشر باید کوچک تر از اندازه ی دهانه ی بطری باشد ) و آن ها را مانند شکل 1 در هم فرو کنید.

نخ را تا اندازه ای که از دو طرف به زمین برسد، بکشید. دو سر نخ را به هم و به وزنه گره بزنید ( شکل 1،E ). حال دو نخ از لوله ی لاستیکی انتهای بطری آویزان و توسط وزنه کشیده و صاف هستند.

زیر این دستگاه یک سطل قرار دهید ( شکل 1،H ). توجه داشته باشید که حباب هایی به بزرگی 4 متر درست کرده ایم و وقتی این حباب بترکد همه جا را خیس می‌کند، بنابراین سطل بزرگی را انتخاب کنید.

حال باید مایع صابون را آماده کنید. 1 تا 2 درصد حجم صابون مایع را به آب شیر اضافه کنید. تا حد امکان از صابون کم تری استفاده کنید. محلول هایی با صابون زیاد و گلیسیرین معمولاً خوب جواب نمی دهند. چرا؟ به این سؤال خوب فکر کنید!

گیره را روی لوله لاستیکی قرار دهید ( شکل 1، f ) و آن را محکم ببندید ، به طوری که لوله کاملاً بسته شود. حال محلول را درون بطری بریزید. در صورت نشت محلول، گیره را محکم تر کنید.

مطمئن شوید که نخ های ماهی گیری پیچ نخورده باشند. اینک گیره را آهسته شل کنید. وقتی نخ‌ها خیس شدند، آن ها را با انگشتان خود از هم جدا کنید. حباب بین این دو نخ تشکیل می‌شود.

ببینید این حباب را تا کجا می‌توانید بکشید. به جای انگشت می‌توانید از نخ های سبک تر استفاده کنید ( شکل 1، C ) تا نخ های بزرگ تر را از هم جدا کنید. حتی می‌توانید از چندین نخ در نقاط مختلف استفاده کنید. گیره باید جریان مایع را طوری تنظیم کند که مناسب باشد.

ارتفاع این حباب ها می‌تواند تا حدود 20 متر ( اندازه یک ساختمان ) هم باشد. حباب های نازک تر، بیش تر دوام می‌آورند. این کار را باید درون ساختمان انجام دهید، زیرا حتی نسیم کوچکی می‌تواند حباب بزرگ را بترکاند.