تبیان، دستیار زندگی
باز هم یک بازی جدید و جذاب و البته پر از نکات ریاضی . بازی این هفته ی ما هم مثل بسیاری از بازی های گذشته به صورت دو نفره و روی یک زمین بازی شطرنجی انجام می‌شود که در هر خانه یک مهره قرار دارد . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی تاکتیکس

باز هم یک بازی جدید و جذاب و البته پر از نکات ریاضی. این بازی نیز مثل بسیاری از بازی های گذشته به صورت دو نفره و روی یک زمین بازی شطرنجی انجام می‌شود که در هر خانه یک مهره قرار دارد. در بسیاری از بازی های قبلی دیدید کسی که حرکتی برای انجام نداشته باشد، بازنده است. کسی که آخرین بازی ممکن را انجام دهد، برنده خواهد بود. ولی در این بازی کسی که آخرین حرکت را انجام دهد، بازنده خواهد بود. و اما قواعد بازی :

هر کس در نوبت خود می‌تواند 3,2,1 یا 4 مهره را از صفحه ی بازی حذف کند . به شرطی که این مهره‌ها همگی هم سطر یا هم ستون باشند و با هم مجاور باشند. ( دقت کنید که اگر دو خانه در یک ضلع مشترک باشند، مجاور گوییم ) مثلاً نمی توان فقط مهره های اول و آخر یک سطر یا ستون را حذف کرد، ولی می‌توان سه مهره ی اول یک سطر یا ستون را در یک نوبت حذف کرد. کسی که آخرین مهره‌ها را از صفحه خارج کند، بازنده خواهد بود . برای آشنا یی بیش تر با این بازی می‌توانید در اپلت زیر با کامپیوتر بازی کنید .

برای انجام بازی کافی است مهره های مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد دکمه ی Move را فشار دهید . سعی کنید روش‌ها ی خوبی برای برنده شدن در بازی پیدا کنید. اگر مایلید که کامپیوتر نفر اول باشد، در ابتدای کار دکمه ی Move را فشار دهید. هم چنین اگر Expert را انتخاب کنید، کامپیوتر بهترین بازی ممکن را انجام می‌دهد. پس اگر فرضیه ای برای برد و باخت داشتید و خواستید آن را امتحان کنید، Expert را انتخاب کنید.

برای دیدن این مدل سازی روی نمایش مدل سازی کلیک کنید و فایل مورد نظر را دانلود کنید و tactix را اجرا کنید.

نمایش مدل سازی

آیا نفر اول می‌تواند همیشه برنده ی بازی باشد ؟ نفر دوم چه طور ؟

حال بازی را در حالت های خاص برسی می کنیم :

بازی تاکتیکس

همان طور که می‌بینید در بازی های بالا هیچ دو مهره ای در خانه های مجاور نیستند، پس هر کس در نوبت خود فقط می‌تواند یک مهره را حذف کند. بنا بر این در بازی‌ها یی که مهره‌ها با هم مجاور نیستند ، اگر تعداد مهره‌ها زوج باشد، نفر اول و اگر تعداد مهره‌ها فرد باشد، نفر دوم برنده است. همان طور که می‌بینید با استدلال های ساده می‌توان برای بسیاری از بازی‌ها استراتژی برد پیدا کرد. سعی کنید برای بازی های زیر هم برنده و بازنده را مشخص کنید .

بازی تاکتیکس

به نظر شما قواعد این بازی شبیه کدام یک از بازی‌ها یی است که تا کنون در مورد آن ها صحبت کرده ایم. اگر می‌خواهید این بازی را بیش تر برسی کنید، بازی های نیم و خانه ی وزیر را دوباره مرور کنید.

در حالت خاصی از بازی خانه ی وزیر، n دسته داشتیم و در هر نوبت یا از یکی از دسته‌ها به تعداد دلخواه مهره حذف می‌کردیم و یا این که از n-1  دسته ی دیگر به تعداد مساوی مهره بر می‌داشتیم. و کسی که آخرین مهره را بر می‌داشت، برنده بود. در این بازی اگر هر ردیف را به عنوان یک دسته در نظر بگیریم، شباهت‌ها ی زیادی بین این بازی و بازی خانه ی وزیر به وجود می‌آید. ولی در این جا می‌توان از تمام دسته‌ها یک مهره برداشت و کسی که آخرین مهره را بر دارد، بازنده خواهد بود. آیا با استفاده از این اطلاعات می‌توانید تشخیص دهید در هر یک از بازی های زیر چه کسی برنده است؟

بازی تاکتیکس