تبیان، دستیار زندگی

همراه با کتاب اعترافات یک رمان نویس جوان

نوشتن به مثابه ساختن یک جهان

وقتی مشغول خواندن کتابی خواندنی هستی، جدای از لذت نابی که از کتاب می بری کم کم در ذهنت می پرسی که نویسنده چطور موفق شده چنین داستان فوق العاده ای را بنویسد؟ رمز و راز نویسندگی مثل فوت و فن های آشپزی می ماند که مزه دستپخت بعضی ها را تا مدت ها زیر زبان مان نگه می دارد. اومبرتو اکو نویسنده محبوبی که خوانندگان رمان هایش مزه خوب کتاب را به خاطر نوشته های او چشیده اند، فوت کوزه گری اش را در کتاب "اعترافات یک رمان نویس جوان" فاش کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا کرمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اعترافات
اومبرتو اکو نویسنده کتاب های پر طرفداری چون "نام گل سرخ"، "آونگ فوکو" و "جزیره روز پیشین" در کتاب حاضر درباره نویسندگی خود به توضیح پرداخته است. روش داستان نویسی از نویسنده ای به نویسنده دیگر متفاوت است. اکو که از حوزه آکادمیک پا به حوزه داستان نویسی گذاشته است از تاثیرات مطالعات علمی خود در رمان هایش  توضیحی همه جانبه می دهد. او که اغلب در برابر سوال "رمان هایتان را چگونه می نویسید" با طنز پاسخ می دهد" از چپ به راست" در کتاب اعترافات یک رمان نویس جوان از فرآیند نوشتنش رمزگشایی می کند.
در نظر اومبرتو اکو، داستان قبل از هر چیز، یک امر جهان شناسانه است. انسان برای روایت هر چیزی، ابتدا باید در قالب آفرینشگری فرو برود که جهانی را خلق می کند؛ جهانی که اجزای آن باید تا حد امکان دقیق باشد، چنان که با خیال راحت بتوان در هر کجای آن قدم زد. بنابراین فرآیند داستان نویسی اکو با جمع آوری مدرک و مطلب آغاز می شود؛ به دیدن مکان ها می رود و نقشه جغرافیایی می کشد؛ از طراحی ساختمان ها یادداشت بر می دارد؛ از چهره شخصیت های داستان طرح هایی می زند. اکو برای نوشتن "نام گل سرخ"، پرتره تمامی راهب هایی را که در کتاب ازشان نامی می برد، می کشد.
اکو در فصل "ملاحظاتی چند در باب شخصیت های داستانی" بحثی مفصل پیرامون شخصیت های رمان ها در جهان ادبی انجام می دهد که به این صورت موضوع را طرح و فصل را آغاز می کند:
"دوما در دفتر خاطراتش چنین نوشت: "برای نویسندگان حسن است که شخصیت هایی بیافرینند تا شخصیت های واقعی تاریخ نگاران را از سر راه بردارند، به این دلیل که تاریخ نگاران صرفاً ارواح را زنده می کنند در حالی که نویسندگان افرادی با گوشت و خون خلق می کنند."
یک بار دوستی با اصرار از من خواست تا نشستی کارشناسانه ترتیب دهم، با ین موضوع: اگر ما می دانیم آنا کارنینا شخصیتی داستانی است که وجود خارجی نداشته است، پس چرا بر تیره روزی اش اشک می ریزیم یا دست کم بخت نامساعدش ما را سخت منقلب می کند؟ "
اومبرتو اکو در ادامه با قلمی خواندنی و لحنی طنزآمیز به شرح اصطلاحات گوناگون ادبی می پردازد که به گستره نشانه شناسی که اکو از نظریه پردازان به نام آن شناخته می شود نیز کشیده می شود. اصطلاحاتی چون: نوشتار خلاق ادبی، محدودساز ها (تمهیدی ادبی که نویسنده را به تبعیت از یک الگوی خاص و پرهیز از یه کار گرفتن برخی مولفه ها ملزم می کند)، روایت در روایت و شخصیت های داستانی در قالب ابژه هایی نشانه شناختی؛
کتاب "اعترافات یک رمان نویس جوان" در چهار بخش به ترتیب "نوشتن از چپ به راست"، "مولف، متن و تاویل گران"، "ملاحظاتی چند در باب شخصیت های داستانی" و "فهرست های من" توسط آقای مجتبی ویسی از انشارات مروارید ترجمه شده است.
این کتاب برای کلیه خوانندگان علاقه مند به داستان نویسی، طرفداران کتاب های اومبرتو اکو و آن دسته از خوانندگانی که تمایل دارند از خواندن کتاب، اطلاعات گسترده ای به دست آورند توصیه می شود.