تبیان، دستیار زندگی

خلیج گواتر در جنوب ایران

جای جای کشور ایران دارای زیبایی های طبیعی و جذابی است که هر گردشگری را مجاب می کند حداقل یکبار هم شده آنجا را ببیند. در جنوب شرقی ترین نقطه بر روی نقشه کشورمان منطقه ای به نام خلیج گواتر وجود دارد. خلیج گواتر واقع در استان سیستان و بلوچستان بین دریای عمان و ساحل مکران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلیج گواتر در جنوب ایران

با نگاهی به نقشه ایران در جنوب شرقی ترین نقطه ی کشورمان خلیجی به نام گواتر را مشاهده می کنیم که به گفته محلی های این منطقه کمی از دید عموم به دور مانده است. به طور کلی در نواحی جنوبی ایران سمت چابهار و گواتر دنیایی از دیدنی ها که شامل سواحل، کوه های مینیاتوری، روستاهای کوچک و همینطور با توجه به خلیجی بودن این منطقه اسکله ها و قایق های رنگارنگی را می توانید مشاهده کنید. خلیج گواتر هم دیگر جاذبه ی جذاب این منطقه است.
زمانی که اسم خلیج می آید مفهومی از ترکیب خشکی و دریا در کنار هم در ذهن انسان ایجاد می شود. درست هم است خلیج در لغت به معنای جایی است که دریا به درون خشکی پیش روی کرده است. خلیج گواتر در سمت جنوب شرقی ایران در مرز پاکستان قرار دارد. این خلیج در واقع جزء استان سیستان و بلوچستان محسوب میشه و در بین دریای عمان ، ساحل مکران قرار گرفته است  رودخانه ی باهوکلات از سمت ایران و  رودخانه ی نهر دشت از سمت پاکستان، به خلیج گواتر می ریزد.

تجارت در گواتر پیشینه‌ای طولانی داشته است و تاجران بلوچ از آب‌های این خلیج، از هند به سمت آفریقا را زیر پا می‌گذاشته‌اند. گواتر از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده است که در این سال‌ها کمی از رونق افتاده اما همچنان پابرجاست. روستای کوچک گواتر نزدیک‌ترین نقطه ایران به مرزهای آبی عمان است به گفته ی اهالی این منطقه کمی مورد بی توجهی قرار گرفته است. این روستا حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر مردم این منطقه به ماهیگیری و حصیر بافی مشغول هستند.
خلیج گواتر در جنوب ایران

آب و هوا
آب و هوای منطقه گواتر معتدل بوده و دارای وزش بادهای موسمی هست. حتی در اوج تابستان هوای این منطقه  معتدل می باشد. این خلیج به دلیل قرار گرفتن در مجاورت با جنگل های حرا، جزء مناطقی است که توسط محیط زیست حفاظت شده است. ساحلی که در این منطقه وجود دارد باعث شده تا زیبایی و جذابیت بیشتری در این منطقه ایجاد شود. از طرفی دیگر خرچنگ هایی که در این منطقه رژه می روند و جزر و مد دریا همگی با هم سبب می شوند که این خلیج جاذبه ای برای سفر به جنوبی ترین نقطه ای ایران باشد. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بیشماری از پرندگان مهاجر می باشد. به گفته او همه ساله ۴۰ نوع از گونه های مختلف پرنده ها در قالب دسته های ۱۰۰ تایی وارد این منطقه می شوند.

همواره در تمامی جوامع مناطقی که در مجاورت دریا باشند از رونق اقتصادی بیشتری برخوردار هستند. علت هم آن است که بسیاری از کالاها از طریق راه های آبی جابه جا می شوند. اما در ایران این موضوع کاملا برعکس می باشد. زیرا ایرانیان امنیت راه های جاده ای و کویری را بیشتر از آبی می دانستند. به همین دلیل خلیج گواتر از لحاظ اقتصادی با توجه به اینکه در کنار دریای عمان و و آب های آزادی زیادی قرار دارد اما نتوانسته از این قانون جهانی بهره ببرد. با توجه به مواردی که گفتیم منطقه چابهار در غرب این خلیج از لحاظ اقتصادی توانسته است که رشد خوبی پیدا کند. در سمت شرق به بندر کراچی پاکستان دسترسی داریم که جزء مناطق پرورش میگو بر شمرده می شود.

دستیابی به خلیج گواتر
اگر خواستید به خلیج گواتر سفر کنید، می توانید راحت ترین راه که خرید بلیط هواپیما است را انتخاب کنید و تنها یک ساعت و نیم در راه باشید. اما اگر خواستید با ماشین خود از تهران به سمت این خلیج دیدنی سفر کنید باید تحمل ۲۰ ساعت رانندگی را تا رسیدن به مقصد داشته باشید.

دیگر جاذبه هایی که در این منطقه وجود دارد:
کوه‌های مینیاتوری

کوهای زیبایی که به موازات ساحل در منطقه کچو تا نزدیکی خلیج گواتر امتداد پیدا کرده است. و جزء پدیده های مورفولوژی این منطقه می باشد.
خلیج گواتر در جنوب ایران

منطقه حفاظت شده گاندو

رودخانه باهوکلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان و عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب استان به حساب می‌آید. این رودخانه آب‌های مناطق وسیعی از صفحات جنوبی شهرستان ایرانشهر (بخش‌های سرباز، بمپور، راسک) و شهرستان چابهار (بخش‌های دشتیاری قصر قند) را جمع‌آوری کرده و به دریای عمان سرازیر می‌کند.

تالاب لیپار

این تالاب به تالاب صورتی نیز موسوم است و از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است که با چشم‌اندازی فوق‌العاده در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان نموده است.

مسجد جامع دزک

در فاصله ۳ کیلومتری سراوان مسجد دزدک واقع شده است. زمان ساخت مسجد مشخص نیست. احتمال داده می‌شود که این مسجد به زمان دوران صفویه تعلق داشته باشد. مصالح به کار رفته در دیوارها و ستون‌ها از خشت وچینه و پوشش سقف از فرآورده‌های نخل و خرما و گز و کنار است.

منبع: مجله گردشگری الی گشت