تبیان، دستیار زندگی
سلول باید قبل از تقسیم، از کلیه اطلاعات ژنتیکی و اندامکهای خود مشابه سازی کند تا بعد از تقسیم، هر یک از سلولهای ایجاد شده بتوانند به زندگی خود ادمه دهند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترفاز

سلول باید قبل از تقسیم، از کلیه اطلاعات ژنتیکی و اندامکهای خود مشابه سازی کند تا بعد از تقسیم، هر یک از سلولهای ایجاد شده بتوانند به زندگی خود ادمه دهند. کلیه این عملیات آماده سازی در اینترفاز صورت می‌گیرد. اینترفاز شامل سه مرحله G1 ، S و G2 است. زندگی سلول در یک چرخه می‌گذرد، پس اینترفاز بلافاصله بعد از سیتوکنسیس تقسیم قبلی آغاز می‌شود. سلول همیشه یا در حال تقسیم است و یا مشغول آماده کردن خود برای تقسیم.

اینترفاز
  • مرحله G1در حین میتوز فعالیت های سلول کند می‌شود. وقتی میتوز پایان گرفت، سلول فعالیتهای بیوشیمیایی خود را تسریع می‌کند تا به حالت طبیعی بازگردد. تفاوت سرعت تقسیم سلولهای مختلف به دلیل تفاوت در مدت زمان همین مرحله است که G1 نامیده می‌شود. اگر مواد غذایی موجود در محیط کاهش پیدا کند، سلول به زمان بیشتری برای مهیا کردن مواد لازم برای تقسیم نیاز دارد. اگر مواد غذایی باز هم کمتر شوند، رشد سلول متوقف می‌شود. جالب است بدانید سلولهایی که رشد نمی کنند همیشه در مرحله G1 به سر می‌برند. به عبارت دیگر وقتی سلول وارد مرحله S شد، فرآیند تقسیم بدون توجه به وضعیت محیط خارج انجام می‌شود.

  • مرحله Sمرحله S با نسخه برداری از DNA آغاز می‌شود. وقتی کپی برداری از DNA تمام می‌شود، تعداد کروموزوم های سلول دوبرابر می‌شود ( هر کروموزوم از دو کروماتید مشابه تشکیل شده است. ) و سلول وارد مرحله بعدی می‌گردد.
اینترفاز
  • مرحله G2پروتئینهایی ماند کیناز (نوعی آنزیم موثر در فسفریلاسیون پروتئین ) که برای تقسیم سلولی ضروری اند، در این مرحله ساخته می‌شوند. کروموزوم‌ها شروع به متراکم شدن می‌کنند. پروتئینهای لازم برای تشکیل دوک تقسیم نیز سنتز می‌شوند. از زمانی که کروموزوم‌ها قابل مشاهده می‌شوند، می‌گوییم سلول وارد میتوز شده است. اولین مرحله میتوز، پروفاز است. در تصویر روبرو اینترفاز یک سلول جانوری را می‌بینید.

 

نویسنده:

صادق بهداد