تبیان، دستیار زندگی

جشنواره جوان خوارزمی ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود

فراخوان نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی فروردین‌ماه اعلام شد و ثبت‌نام متقاضیان مرداد ماه خاتمه یافت که پس از ارزیابی‌ها از سوی کارشناسان و هیأت داوران این جشنواره برگزار خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری جشنواره جوان خوارزمی
به گزارش تبیان، دکتر علیرضا اللهیاری در نشست خبری امروز (سه شنبه) شناسایی، معرفی و پرورش استعدادهای جوان، ارج نهادن و تقدیر از پژوهشگران و فناوران و ترویج فرهنگ نوآوری را از اهداف برگزاری جشنواره جوان خوارزمی دانست و افزود: این جشنواره در روز 27 آذر ماه در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد و در طی آن از برگزیده‌های این جشنواره تجلیل می‌شود.
وی با بیان اینکه فراخوان این دوره از جشنواره در فروردین ماه امسال اعلام شد، خاطر نشان کرد: طرح‌های ارائه شده بر حسب موضوع به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مکانیزه برای ارزیابی به 16 گروه تخصصی ارسال شد.
اللهیاری با تاکید بر اینکه 383 طرح برای ارزیابی به گروه‌های تخصصی ارجاع داده شد، ادامه داد: طرح‌های ارسالی در 16 گروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 26 طرح از سوی گروه‌های تخصصی به هیات داوران نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی ارائه شد.
به گفته وی، طرح‌های انتخابی در حوزه‌های برق و کامپیوتر، مکانیک، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، فناوری‌های شیمیایی، نانوفناوری، کشاورزی و منابع طبیعی، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، مکاتونیک، هنر، عمران، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، معماری و شهرسازی، علوم پایه، محیط زیست و هوافضا بوده است.
دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی از انتخاب 11 طرح به عنوان برگزیدگان نهایی بخش دانش‌پژوهان و فناوران خبر داد و گفت: از این تعداد 4 طرح در بخش پژوهش‌های بنیادی، 3 طرح در بخش پژوهش‌های کاربردی، 2 طرح در بخش طرح‌های توسعه‌ای و 2 طرح در بخش نوآوری بوده‌اند.
وی اضافه کرد: از 11 طرح منتخب این جشنواره به غیر از طرح‌های بنیادی، 6 طرح قابلیت تجاری‌سازی داشتند که قراردادهای آن‌ها منعقد شد، علاوه بر آن 4 طرح به مرحله نیمه‌صنعتی و 2 طرح به تولید صنعتی رسیده است.
اللهیاری با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک طرح برگزیده این جشنواره به تولید انبوه رسید،‌ خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز 2 طرح در حوزه مکانیک و 1 طرح در بخش برق و الکترونیک موفق به انعقاد قراردادهای تجاری‌سازی شدند.
به گفته وی، در طی 30 سال برگزاری جشنواره جوان خوارزمی 51 درصد طرح‌های منتخب، تجاری‌سازی شده‌اند.
اللهیاری با اشاره به ویژگی‌های عمومی جشنواره خوارزمی، یادآور شد: جشنواره جوان خوارزمی در بخش‌های دانش‌پژوهان و فناوران اقدام به معرفی برگزیدگان می‌کنند که در بخش دانش‌پژوهان و فناوران، اقدام به معرفی پژوهشگران و فناوران از داخل کشور در گروه سنی کمتر از 35 سال می‌شود.
وی اضافه کرد: در بخش دانش‌آموزی نیز طرح‌های دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با حداکثر 20 سال سن در شاخه‌های نظری، هنرجویان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

جزئیات جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش‌آموزی
اللهیاری با اشاره به بخش دانش‌آموزی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، گفت: در سال جاری هشت هزار و 269 طرح مربوط به دانش‌آموزان و هنرجویان دوره متوسطه به دبیرخانه‌های استانی این جشنواره ارائه شد و طرح‌های ارسالی پس از بررسی کارشناسی استانی در گروه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 199 طرح به عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد 62 طرح به مرحله داوری نهایی راه یافتند.
اللهیاری با تاکید بر اینکه از این تعداد 30 طرح به عنوان طرح‌های برگزیده نهایی کشوری بخش دانش‌آموزی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند،‌ اظهار کرد: طرح‌های منتخب در گروه‌های علمی برق و الکترونیک، کامپیوتر،‌ مکاترونیک، مکانیک، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضی،‌ عمران و معماری، علوم زیستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر، نانوتکنولوژی و طرح‌های میان رشته‌ای بوده است.
اللهیاری همچنین خاطر نشان کرد: شهر تهران و استان کرمان با 6 طرح برگزیده در صدر جدول قرار دارند و بعد از آن استان خراسان رضوی با 5 طرح برگزیده در رتبه دوم، استان کردستان با 3 طرح برگزیده در رتبه سوم، استان اصفهان و گیلان با 2 طرح برگزیده در جایگاه چهارم و استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس و یزد با یک طرح برگزیده در جایگاه پنجم قرار دارند.