تبیان، دستیار زندگی

حساب و كتاب به سبك ستاره ها

یک گزارش درباره ستاره هایی كه فیلم تهیه می كنند. این گزارش به مناست اكران «آذر» به تهیه كنندگی نیكی كریمی تدوین شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم آذر
 همیشه در فصل اكران می توان شاهد چند نكته خاص بود. مثلا این روزها دو فیلم روی پرده است كه تهیه كنندگی یكی از آن ها را نیكی كریمی بر عهده دارد و دیگری را مهتاب كرامتی. این دو از بازیگران شاخص سینمای ما هستند و تهیه کنندگی عرصه جدید فعالیت آن ها است.تنوع فعالیت بازیگران در سال های اخیر بیشتر تر شده که تهیه كنندگی یكی از آن ها است. جالب آن كه همیشه تهیه كنندگی وسیله ای برای مهیا كردن شرایط بازی خودشان نیست. چرا كه این دسته بدون ورود به تهیه كنندگی هم با پیشنهادهای جذابی روبرو هستند و همیشه برای آن ها نقش خوب وجود دارد.

در تعریف تهیه کننده چنین آمده است :«تهیه‌کننده فیلم کسی است که شرایط را برای درست کردن فیلم‌ها فراهم می‌کند.راه‌اندازی،هماهنگ‌سازی،رسیدگی و کنترل کارهایی از جمله جمع‌آوری پول مورد نیاز، به‌کارگیری افراد کلیدی و این‌گونه کارها بر عهده تهیه‌کننده‌است. تهیه‌کننده در تمام مراحل فرآیند فیلم‌سازی و برنامه سازی از توسعه تا تکمیل پروژه، نقش دارد.» خیلی از تهیه كننده های سینمای ما در این تعریف جایی ندارند كه فعلا موضوع مورد بحث نیست. آیا بازیگران در این زمینه موفق موفق اند؟ آن ها از پس نقش تهیه كنندگی بخوبی بر می آیند؟

وقتی صحبت ستاره هایی كه تهیه كننده شده اند را مرور می كنیم به یك كلیدواژه مهم می رسیم: «استفاده از اعتبار و وجاهت آن ها برای فرجام یك پروژه». ترجیح برخی این است كه یك ستاره تهیه كننده فیلم شان باشد ولو این كه «صوری» باشند و استفاده از آن ها محدود به قرار گرفتن اسم شان در تیتراژ شود.

در گزارش پیش رو، عملكرد شش ستاره سینمای كشورمان كه پا به عرصه تهیه كنندگی گذاشته اند را مرور كرده ایم .

شهاب حسینی


چه فیلمی تهیه كرده؟ «خورشید نیمه شب» به کارگردانی شبیر شیرازی

خودش بازی كرده؟ شهاب حسینی ترجیح داده در این فیلم بر كار تهیه كنندگی اش تمركز كند. البته علاوه بر تهیه کنندگی انتخاب بازیگر و بازیگردانی این فیلم  هم بر عهده خودش بوده است.

نتیجه: هنوز «خورشید نیمه شب» به نمایش درنیامده است تا قضاوتی درباره كیفیت آن داشته باشیم. البته كه كیفیت یك فیلم به پای تهیه كننده نوشته نمی شود ولی حتما برای علاقمندان به سینما جذاب است بدانند حسینی نام خود را برای چه فیلمی خرج كرده. حسینی از سه سال پیش كه به عنوان مدیر فرهنگی مجموعه شهر فرش انتخاب شد تصمیم گرفت برای حمایت از استعداد های جوان روی چند فیلم سرمایه گذاری كند كه «خورشید نیمه شب» نخستین حركت در این زمنیه است.

نیكی كریمی


چه فیلمی تهیه كرده؟ کریمی از سه سال پیش وارد حوزه تهیه کنندگی هم شده و اولین تجربه اش در این زمینه با «شیفت شب» رقم خورد. او سال پیش هم یک فیلم تهیه کرد که این بار خودش کارگردان نبود: آذر به کارگردانی محمد حمزه ای.

خودش بازی كرده؟ نیكی كریمی در «شیفت شب» نقش كوتاهی داشت و سعی كرد بر كارگردانی متمركز شود. او در فیلم «آذر» نقش اصلی را بر عهده دارد.

نتیجه: هم «شیفت شب» و «آذر» فیلم هایی با تم زنانه هستند. در هر دو زن نقش محوری و پیش برنده بر عهده دارد و اوست كه پایه زندگی را نگه داشته است. چه بسا مضمون «آذر» در تمایل خانم كریمی به پذیرش آن بی تاثیر نبوده. همان طور كه «شیفت شب» و دیگر فیلم هایی كه كار كرده بر نقش محوری زن تاكید دارند. از منظر این كه نیكی كریمی در حرفه تهیه كنندگی چقدر موفق بوده را عوامل باید پاسخ دهند و آن ها راضی باشند. عدم شكوه و شكایت یعنی ظاهرا همه چیز بخوبی پیش رفته!

مهتاب كرامتی


چه فیلمی تهیه كرده؟ مهتاب كرامتی در كنار بازیگری، تهیه کنندگی را هم تجربه می کند. اولین بار نام او به عنوان سرمایه گذار فیلم «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی پور مطرح شد و پس از آن تهیه کنندگی فیلم مستند «صفر تا سکو» را بر عهده گرفت. او این تجربیات را شروع قدم های بزرگ آینده می داند و معتقد است باید با تفکر پیش رفت.

خودش بازی كرده؟ فیلم «تیک آف» داستانی است و «صفر تا سکو». طبعا جایی برای بازی مهتاب كرامتی در مستند وجود ندارد و دوربین بر زندگی خواهران منصوریان زوم كرده. او در «تیك آف» هم ترجیح داد جلوی دوربین نباشد.

نتیجه: هر دو فیلم از تولیدات با كیفیت و قابل دفاع هستند. فروش «تیک آف» راضی كننده نبود اما این دلیلی بر ضعیف فیلم نیست. «صفر تا سکو» هم كه از جشنواره مستند سال پیش تا حالا كه به اكران عمومی رسیده مورد توجه خاص و عام بوده است. كرامتی این مستند را همراه با طهورا ابولقاسمی تهیه كرده. او قصد دارد فعالیت تهیه كنندگی اش را با جدیت پی بگیرد.

حمید فرخ نژاد


چه فیلمی تهیه كرده؟ حمید فرخ نژاد كم كم به جرگه تهیه كنندگان وارد می شود. او سال پیش «گشت 2» را به همراه سعید سهیلی تهیه كرد كه نامش در تیترژ پایانی فیلم دیده شد. فرخ نژاد سه سال پیش پروانه ساخت «ماهی موتو» به كارگردانی مهدی نادری را گرفت ولی خبری از ساخت آن نیست.

خودش بازی كرده؟ «گشت 2» بعد از موفقیت «گشت ارشاد» ساخته شد كه حمید فرخ نژاد بازیگر اصلی اش بود. این بار هم او نقش محوری فیلم را بر عهده داشت. نمی دانیم اگر «ماهی موتو» به جریان بیفتد فرخ نژاد در آن بازی خواهد كرد یا خیر.

نتیجه: «گشت 2» دومین فیلم پرفروش امسال است و سازندگان را به سود صد در صدی رسانده. از نظر كیفیت اما فیلم جایی برای دفاع باقی نمی گذارد. این بخش ربطی به بازیگر ندارد و اصلا هدف سازندگان از ابتدا بهره برداری بهینه از «گشت ارشاد 1» بوده كه موفق هم شدند. درباره «ماهی موتو» طبعا نمی توانیم نظر بدهیم. آخرین خبری كه مهدی نادری كارگردان فیلم رسانه ای كرده بود این است:« در انتظار تامین بودجه و سرمایه گذاری هستیم.»

پرویز پرستویی


چه فیلمی تهیه كرده؟ پرستویی «شب، بیرون» را سال 92 برای كاوه سجادی حسینی تهیه كرد و یك سال بعد تهیه كننده «دو» به كارگردانی سهیلا گلستانی شد. این بازیگر در فیلم «خرس» یكی از سرمایه گذاران بود.

خودش بازی كرده؟ پرستویی در «دو» و «خرس» نقش اصلی را بر عهده دارد اما در «شب، بیرون» جلوی دوربین حضور نداشت.

نتیجه: فیلم ها جزو آثار تجربی سینما هستند و به همین خاطر نه در گیشه توفیقی بدست آوردند و نه كیفیت شان به مذاق ها خوش آمد. پرستویی روایت جالبی از ورود به عرصه تهیه كنندگی دارد كه در نشست خبری «شب، بیرون» عنوان كرده:«اگر تهیه‌کننده شدم دلیلش نابسامانی وضعیت سینمای ایران است اگر همه چیز سر جای خود بود آن وقت همه چیز آن طور که باید، اتفاق می افتاد.از یک مقطعی از من خواسته شد که اسمم به عنوان یک تهیه کننده در این فیلم عنوان شود، و در واقع اسم من به عنوان یک تهیه کننده صوری است، شاید حضور فیزیکی بیهوده‌ای در اینجا دارم و سعی کردم تا آنجایی که می توانم کمک کنم که این فیلم حداقل به بایگانی سپرده نشود.»

حامد بهداد


چه فیلمی تهیه كرده؟ حامد بهداد سه سال پیش فیلم كوتاه «ایران 66» را به كارگردانی علی بهراد تهیه كرد.

خودش بازی كرده؟ بهداد در «ایران 66» البته بازی نكرد.

نتیجه: فیلم «ایران 66» در چند جشنواره داخلی به نمایش درآمد. فیلم را ندیده ایم و نمی توانیم درباره كیفیت آن قضاوت كنیم. همین مقدار می دانیم «ایران 66» داستان مردی است كه برای دیدن دوباره معشوقش شهری را به هم می ریزد. بهداد بعد از این فیلم دیگر اثری تهیه نكرده است.

دیگران


 به این جمع نام های دیگر را می توان اضافه كرد از جمله محمد رضا شریفی نیا كه چندی پیش تهیه كنندگی «حتی یک کلمه هم نگفت» به کارگردانی علی ژکان را بر عهده گرفت. او سال ها به عنوان مجری طرح فعالیت كرده و تجربه تهیه فیلم های مستند و كوتاه را هم در كارنامه دارد. با این حال دیر به حوزه تهیه كنندگی ورود كرد.

رامبد جوان هم چند سال پیش مستند «بختك» را برای محمد كارت تهیه كرد. او قصد دارد اولین فیلم مجید صالحی به نام «سه زن در ماه عسل» را هم تهیه کند.

سال 1391 اعلام شد بهرام رادان قصد دارد به جرگه تهیه كنندگان ملحق شود اما  این اتفاق اما هنوز نیفتاده. این فیلم «سفارت» نام دارد و خسرو نقیبی هم فیلمنامه آن را نوشته است. آن طور كه نقیبی گفته بود طرح فیلم متعلق به خود رادان است و این بازیگر دو طرح هم به رضا بهرام‌نژاد و بهرام توکلی ارائه داده بود.

فرامرز قریبیان كه بعد از شهرت سراغ كارگردانی رفت چهار فیلم سینمایی ساخته كه خودش تهیه كننده آن ها بوده است:جدال در تاسوكی،قانون،چشمهایش و گناهكاران. قریبان تهیه كنندگی فیلم 360 درجه به كارگردانی پسرش سام را هم بر عهده داشت.