تبیان، دستیار زندگی

شناخت بازوهای محمد بن سلمان در اداره عربستان

محمد بن سلمان فردی مستکبر است که در امور سیاسی با هرگونه نقدی مخالف بوده و رای و نظر خود را حجت می‌داند. وی برای اداره عربستان طرح‌هایی دارد که تنها با همکاری افرادی کلیدی امکان‌پذیر بوده و او تنها به همین چند نفر اعتماد دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد بن سلمان
محمد بن سلمان به عنوان فردی شناخته می شود که با سن و تجربه اندکش در امور حکومت و ریاست بر کشور بزرگی چون عربستان سعودی، بی مقدمه وارد امور سیاسی شده و به شدت معادلات منطقه را برهم زده است. بدیهی است که حمله به یمن، حمایت از گروه های مختلف تروریستی در عراق و سوریه از جمله فعالیت های وی در منطقه بوده است. همچنین برهم خوردن روابط دیرینه عربستان و قطر و بروز ناگهانی اختلافات این دو کشور ریشه در برنامه های محمد بن سلمان دارد.
در این میان تقریبا از دو هفته گذشته، به دستور ولیعهد کم تجربه عربستان، دستگیری هایی در درون خانواده آل سعودی به بهانه مبارزه با فساد انجام شده است. روشن است که محمد بن سلمان در برنامه ریزی و انجام این گونه اعمال تنها نیست و یارانی دارد که در ابعاد گوناگون وی را یاری می کنند. امروز برخی از یاران محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را معرفی می کنیم. این مقاله از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول یاران و بازوهای محمد بن سلمان را از درون خانواده و بخش دوم یاران وی، خارج از خانواده آل سعود و تکنوکرات ها معرفی می شوند.

بخش اول: درون خانواده

1- خالد بن سلمان

برادر کوچکتر محمد بن سلمان و دهمین سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود. او در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده و خلبان هواپیمای جنگی است. وی در آوریل 2017  به عنوان سفیر منصوب شده و تقریباً 29 سال سن دارد.

یاسر الرمیان مشاور مالی محمد بن سلمان است و تقریباً محمد را در همه سفرهایش همراهی می کند. نظارت بر صندوق سرمایه گذاری عمومی را برعهده دارد که یکی از بزرگترین صندوق ها مالی دولتی عربستان سعودی محسوب می شود.



2- ترکی بن سلمان

وی تاجر و مؤسس یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با عنوان «ثروات» است. او در سال 2013 ریاست مجموعه «گروه پژوهش های بازاریابی سعودی» را بر عهده گرفت. نشریاتی همچون «الشرق الاوسط» و نیز امتیاز مجله ای به نام «المجلة» از جمله دارایی های وی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که الشرق الاوسط یکی از تریبون های معارض در منطقه است که در جهت تحقق اهداف سیاسی آل سعود حرکت می‌کند.

3- فیصل بن سلمان

برادر بزرگتر محمد بن سلمان است. از سال 2013 امیر منطقه مدینه شده و هم اکنون تقریباً 47 سال دارد. وی پیش از این سمت، وی رییس «گروه پژوهش های بازاریابی سعودی» را برعهده داشته است.

4- عبدالعزیز بن سلمان

برادر بزرگتر و ناتنی محمد بن سلمان است. وی در اوریل 2017 به عنوان وزیر نیرو منصوب شد.

بخش دوم: دایره تکنوکرات‌ها

1- سعود القحطانی

مشاور رسانه ای دیوان پادشاهی، معادل مقام وزارت است و همچنین مهندس و طراح اصلی حملات رسانه ای به شیوه ای نو در شبکه های اجتماعی می باشد.

2- خالد الفالح

وزیر نیرو، صنعت و ثروت های معدنی عربستان سعودی است و نیز به عنوان رئیس اجرایی شرکت ارامکو فعالیت می کند.

3- سرهنگ دوم احمد عسیری

مشاور نظامی محمد بن سلمان و به عنوان نائب رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی و سخنگوی سابق «عاصفة الحزم» کار می کرده است. عاصفة الحزم نامی است که عربستان سعودی در پی آغاز جنگ علیه کشور مظلوم یمن بر این جنگ نهاده است.

4- ارتشبد عبدالعزیز الهویرینی

رئیس دستگاه اطلاعات جاسوسی دولت جدید و مدیر کل پژوهش های عام عربستان سعودی است. او به محمد بن نایف، رقیب محمد بن سلمان و ولیعهد سابق عربستان سعودی بسیار نزدیک بود ولی علی رغم این تناقض، محمد بن سلمان را در دخالت های امریکا همراهی می کند. وی مدال افتخار جورج جان تنت را به دلیل همراهی در جنگ منطقه‌ای و همراهی با گروه های تروریستی از سی آی ای ( سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا) دریافت کرده است.

5- یاسر الرمیان

مشاور مالی محمد بن سلمان است و تقریباً محمد را در همه سفرهایش همراهی می کند. نظارت بر صندوق سرمایه گذاری عمومی را برعهده دارد که یکی از بزرگترین صندوق ها مالی دولتی عربستان سعودی محسوب می شود.

6- احمد عقیل الخطیب

رئیس اداره عمومی سرگرمی و ورزش است. این سازمان را محمد بن سلمان در سال 2016 تأسیس کرد. وی پیش از آن وزیر بهداشت و عضو شورای مدیریت  گروه پژوهش های بازاریابی سعودی بوده است.

7- ترکی الدخیل

مدیر شبکه «العربیة» یکی از بزرگترین شبکه های ماهواره ای و در واقع یکی از تریبون های مخالف در منطقه است که همواره سعی در ملتهب سازی فضای منطقه دارد. وی همچنین مشاور شاه در امور رسانه ای است.