تبیان، دستیار زندگی

متخصص کُشی اقتصادی

امروزه صرف هزینه‌های گزاف بر پیروزی افراد و کسب جایگاه خاص اجتماعی تاثیرات فراوانی دارد و این روندی است که مشکلات فراوانی را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خلاقیت
امروزه اصطلاحات اقتصادی و به کارگیری مفاهیم آن اهمیت ویژه‌ای دارد. این که بفهمیم در اطرافمان چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و چه بر سر اسکناس‌های ما می‌آید مستلزم پاره‌ای اطلاعات است. پس باید بیش از پیش مطالعه کنیم تا سطح آگاهی و اطلاعات اقتصادی خود را افزایش دهیم. در واقع باید کمی از اقتصاد عامی به سمت و سوی اقتصاد تخصصی بریم و این ممکن نیست مگر با آشنایی اجمالی نظر نظریه پردازان این حوزه. اینک به بخشی از نظریه آدام اسمیت در زمینه قدرت پول و سرمایه‌داران می‌پردازیم.

پول و انتخابات

پول (Money) از جمله مواردی است که در انتخابات هر کشوری تاثیرات چشمگیری دارد و این مهم در روند سیاسی اکثر کشورهای جهان مشاهده می‌شود. به طور نمونه "آرنولد شوانتزینگر"، "مایکل بلومبرگ"، "جان کورازون" و ... سیاستمدارانی هستند که در انتخابات آنان این رویه آشکارا مشاهده می‌شود. در واقع اغلب افراد معتقدند که برای پیروزی در انتخابات هرچه بیشتر هزینه شود احتمال پیروزی افزایش می‌یابد و متاسفانه این جریان خیلی دور از ذهن نیست زیرا به گواه اسناد تاریخی بسیار بوده‌اند که با کمترین شانسی برای پیروزی وارد عرصه انتخابات شده‌اند و از آنجایی که توانایی تامین هزینه‌های متعارف و نامتعارف این مسیر را داشته‌اند به نتیجه دلخواه دست یافته‌اند. شاید به نظر برسد که منطق چنین حکم می‌کند و پول عامل اصلی برای بُرد است.

آدام اسمیت و تاثیر پول بر رفتار افراد

باید به خاطر داشت که "آدام اسمیت" (بنیان‌گذار مکتب اقتصادی کلاسیک) معتقد بود، باید با سرمایه‌داران مبارزه کرد تا آنها به واسطه‌ی حجم سرمایه‌ای که دارند قدرت را به دست نگیرند. اسمیت در مقابله با سرمایه‌داری امروز حرکت می‌کرد و صرفا علاقه‌مند به اعداد و ارقام نبود بلکه در تلاش برای ایجاد تعادل بین این اعداد و افراد بود. او می‌کوشید تا به همگان ثابت کند که نیروهای اقتصادی بر رفتار و افکار افراد در شرایط مختلف تاثیرات متفاوتی دارند و مشکل جامعه امروزی همین است. در واقع آنچه که اسمیت بر آن تاکید داشت رفع اصطکاک بین گرایش‌های فردی و فرم‌های اجتماعی بود.

اقتصادی پویا و در مسیر توسعه قرار می‌گیرد که افراد متخصص با ایده‌های جدید در چرخه‌ی کاری آن قرار گیرند.


"اسمیت" همواره برآن بود تا با محکوم کردن سرمایه‌داران قدرت طلب، آنها را مورد اتهام قرار دهد و این دیدگاه ناشی از افزایش قدرت افراد سرمایه‌دار نسبت به افرادی است که توانایی مالی کمتری دارند.

شما هم تقلب کرده‌اید؟

تقریبا اکثر افراد خواسته و ناخواسته در طول عمر خود حداقل یک بار تقلب کرده اند. البته شاید در مرحله اول بگویید، من تا بحال تقلب نکرده‌ و نمی‌کنم اما اصلا نمی‌توان حدس زد که حتی اگر هم تابحال چنین عملی را مرتکب نشده‌اید، از این به بعد هم آن را انجام خواهید داد یا خیر. در واقع تا در شرایط خاص قرار نگیرید راستی‌آزمایی این روند مشخص نمی‌شود.
در برابر هر فرد هوشمندی که انگیزه‌های فراوانی دارد، قشونی از انسان‌هایی هستند که بدون تردید تلاش بسیاری می‌کنند تا از او و موقعیت وی سوءاستفاده کنند. این افراد با کمترین تلاش به موقعیت‌ها و جایگاه‌هایی دست می‌یابند که افراد هوشمند و با تدبیر با بیشترین تلاش و فعالیت سعی در رسیدن به این قبیل جایگاه‌ها دارند و این نمونه بارزی از تاثیر سرمایه در دست یابی به جایگاه‌های اجتماعی است.
شاید بتوان گفت که تقلب یکی از افعال اولیه اقتصادی است تا با صرف کمترین هزینه‌ها بیشترین سود دهی‌ها حاصل شود و اگر این رویه در جامعه‌ای تبدیل به یک روند عادی و رایج شود، بی تردید در کمتر زمانی شاهد نابودی افراد متخصص و روی کار آمدن افراد سرمایه‌دار بی تخصص خواهیم بود. این مسیر ضربه بزرگی به اقتصاد یک کشور وارد کرده و آن را از حالت استقلال و خودکفایی به سمت وابستگی و نابودی تولیدات داخلی خواهد برد. زیرا دیگر، افراد متخصصی که دنیایی از خلاقیت‌ها و افکار جدید را داشتند در میدان کار نبوده و جای آنها را افرادی بدون تخصص که تنها با نردبانی از انبوه پول و سرمایه به جایگاهی رسیده‌اند می‌گیرند.

کلام آخر

همواره باید توجه داشت اقتصادی پویا و در مسیر توسعه قرار می‌گیرد که افراد متخصص با ایده‌های جدید در چرخه‌ی کاری آن قرار گیرند تا با ارائه افکار و طرح‌های نوین خود قدمی بردارند در مسیر رشد و توسعه .در غیر این صورت روز به روز بر وابستگی آن جامعه به دیگر کشورها افزوده شده و بنیان‌های اقتصادی آن متزلزل می‌شود زیرا با کوچکترین فشاری از سوی کشورهای دیگر ضربات سهمگینی به چرخه اقتصاد آن وارد می‌شود.