تبیان، دستیار زندگی

بازی زنانه تبلیغات کالاهای لوکس

بازارهای مصرفی ما در دنیای امروز مملو از تبلیغات پُر زرق و برقی است که به هر شیوه ای مخصوصأ بکارگیری دختران جوان و آراسته برای این امر متوسل می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبلیغات
جامعه امروزی ما در حال حرکت به سمت تحول نوگرایی است و متاسفانه برای رسیدن به این منظور از هر هدفی استفاده می کند، حال آنکه که این اهداف با شاخص های عرفی و دینی جامعه ما هم‌خوانی داشته باشند یا نه، فعلا به آن نمی‌پردازیم اما باید شان و ارزش زن را در نظر بگیریم و اجازه وارد کردن کوچک‌ترین خدشه‌ای را به آن ندهیم.

وفور کالاهای لوکس

نگاهی ساده که به اطرافمان بیندازیم زرق و برق کالاها و اجناس لوکسِ بعضأ گران قیمت چشمانمان را جلا داده و بازار و الگوی مصرفی ما را از مسیر ساده زیستی به سمت تجمل گرایی صِرف و گذر از معیارهای اسلامی سوق می دهد. در این میان برندهای مختلف با قیمت های گزاف و تبلیغات گسترده با شیوه های مختلف مخصوصأ با استفاده ابزاری از ظرافت های زنانه چهره فرهنگی جامعه را تغییر داده است و به وضوح شاهد کاهش ارزش زن در جامعه اسلامی و تنزل از جایگاه اصلی وی هستیم که درخور نظام و اهداف انقلاب اسلامی نبوده و نیست.

زن در جامعه ما شخصیتی مستقل با یک سری از المان‌های آزادی را دارد و می تواند آزادانه در جامعه به فعالیت‌های شغلی بپردازد، اما قرار گرفتن آن در وادی مدلینگ و تبلیغات برای برندهای بزرگ نوعی سوءاستفاده از وی باشد.

اما شاید استدلال برخی این باشد که بازار مصرفی امروز برای نفوذ در ذهن و افکار عمومی جامعه با توجه به فعالیت برندهای مختلف به منظور جا نماندن از اصل رقابت‌های جهانی باید از هر ابزاری به ویژه زنان با چهره به اصطلاح آراسته بهره‌ گرفت تا به سوددهی مورد نظر خود برسد. اما اینکه آیا این تفکر درست است و برای فروش کالا باید به هر روشی از جمله استفاده از زنان با آرایش های غلیظ بهره جست، درست است یا نه بحث امروز ماست که باتوجه به فرهنگ اسلامی کشورمان به آن می‌پردازیم.

پیش به سوی مدل غربی

دین اسلام به عنوان کامل ترین دین، برای رسیدن بندگان به شایستگی و سعادت پا به عرصه هستی گذاشته و نگاهی فراتر از انتظار به زن و نقش زنان در جامعه دارد. اسلام همواره به دنبال حفظ ارزش بانوان در محیط اجتماعی است بطوری که طبق مبانی اصلی دین اسلام، زن و مرد در جامعه اسلامی با حقوق برابر و یکسان آفریده شده اند و زنان جایگاه ویژه‌ای دارند تاجایی که طبق روایات، غضب و رضایت آنها می تواند غضب و رضای الهی را در پی داشته باشد. 
این در حالی است که نگاه غرب و دنیای صنعتی امروز با حضور زن و استفاده از شاخصه های آن برای جذب مشتری و تبلیغات کالای مختلف، کاملا با تفکرات اسلامی متفاوت است و به اسم آزادی و برابری حقِ زن و مرد به نوعی نگاهی ابزاری به کارکرد زنان در اجتماع دارد. مدل تعریف شده ای که هدف آن رسیدن به منفعت و سود بیشتر بوده و برای رسیدن به این مسیر از هر ابزاری از جمله دختران با آرایش های غلیظ و رفتار نامتعارف برای تبلیغات برندهای مشهور بهره مند می شود.
اما آنچه که اهمیت ویژه‌ای دارد تزریق این قبیل روش‌ها به کشور ما است. مسئله ناخوشایندی که جامعه ما نیز در حوزه تبلیغات به سمت آن رفته و بعضأ تنها به دنبال استخدام دختران جوان و به اصطلاح خوش تیپ است. این همان نگاهی‌ است که غربی‌ها به زن و نقش آن در جامعه دارند. پس مسئولین مربوطه اطلاع رسانی و جلوگیری از این اقدامات را باید در اولویت قرار دهند تا بیش از این متضرر نشویم.

استفاده ابزاری از زنان و خشونت علیه آنها

همانطور که گفته شد در بُن مایه‌ی دینی و عرفی جامعه ما زن جایگاه ویژه و والایی دارد و برای رسیدن هرچه بهتر به این جایگاه و عدم انحراف از آن باید الزاماتی را رعایت نماید. همه ما می‌دانیم که اندام زنان وسیله ای برای تبلیغات نیست و اگر جامعه غربی به این سمت در حرکت بوده و هست، اولا بر مبنای فرهنگ و اعتقادات خودشان عمل می‌کنند دوما این جریان معمولا به انحرافات فکری منجر می‌شود که نتیجه آن، خشونت گرایی علیه زن و آزار و اذیت است.
باید توجه داشت که زن در جامعه ما شخصیتی مستقل می تواند آزادانه در جامعه به فعالیت های شغلی دلخواه خود، همپای مردان بپردازد اما قرار گرفتن آن در وادی مدلینگ و تبلیغات برای برندهای بزرگ اگرچه برای وی از نظر اقتصادی بسیار سودمند خواهد بود اما شاید به این مسئله که تبدیل به ابزاری در دست صاحبان ثروت برای مال اندوزی بیشتر شده است فکر نکرده باشد. حال سؤال این است که مصداق بارز خشونت علیه زنان دارای چه شاخصه‌هایی‌ است؟ با نگاهی ساده به اطراف خود متوجه خواهیم شد همین مسئله استفاده ابزاری از اندام و جذابیت یک زن برای امر تبلیغات مصداقی واضح در راستای افزایش آمار خشونت علیه زنان است. خشونت صرفأ آسیب‌رسانی جسمی نیست بلکه می تواند شخصیتی نیز باشد.
خارج از حوزه تبلیغات در بسیاری از فروشگاه های بزرگ و کوچک و مراکز عرصه کالاهای مختلف نیز از این ترفند برای جذب مشتری و به تعبیر کارشناسان اقتصادی بهره گیری از قوای جنسی در تبلیغات و کسب سود بیشتر استفاده می شود و متأسفانه روند آن نیز رو به افزایش است. امید آن می‌رود که مسئولین بیش از گذشته به این موضوع توجه داشته و راه‌کاری مطلوب برای آن در نظر بگیرند.