تبیان، دستیار زندگی

به بهانه کشته شدن دیکتاتور یمن؛

آیا کشته شدن علی عبدالله صالح نشانه ظهور است؟!

واضح است دوران غیبت ولی خدا، بسیار دردناک است. بشریت مانند کشتی سرگردان در دریای مواج و پر گرداب حوادث بدون ناخدا در حال حرکت است و هر آن امکان غرق و یا نابودی را دارد. رهایی این کشتی و نجات آن تنها با وجود ناخدا و راهبر اصلی او یعنی مصلح کل و منجی اصلی امکان پذیر است. وجود این منجی آنقدر حائز اهمیت است که همواره افراد برای وجود او و رهایی از این سرگردانی تلاش زیادی می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طیبه نوحی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی عبدالله صالح

هر امر مهمی با توجه به اهمیت آن در معرض آسیب ها و خطرات فراوانی قرار دارد. مسأله مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از خطرات در زمان غیبت حجت الهی تطبیق است. تطبیق ناصواب یعنی آنکه عده ای با شنیدن و یا خواندن چند روایت در مورد علائم ظهور، آن را بر افراد یا حوادث خاص تطبیق دهند.
آسیب های این امر، ادعاهایی است که افراد صرف خواندن چند روایت و مطالب تاریخی بدون قدرت تشخیص در صحت و سقم روایت و تنها با برداشت شخصی بدون تخصص بیان می کنند. پیامد آن نومیدی و یأس در اثر عدم اتفاق ظهور و بی اعتقادی افراد نسبت به اصل ظهور است.
یکی از این موارد در حال حاضر، تطبیق مرگ علی عبدالله صالح بر روایتی از امام صادق (علیه السلام) است.
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: ذُكِرَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ السُّفْیَانِیُّ فَقَالَ أَنَّى یَخْرُجُ ذَلِكَ وَ لَمَّا یَخْرُجْ كَاسِرُ عَیْنَیْهِ بِصَنْعَاءَ(1) نزد امام صادق، از سفیانی، سخن گفتند، امام صادق علیه السلام فرمودند: کجا و چگونه سفیانی خروج کرده است، در صورتی که کاسر عینیه، هنوز از صنعاء یمن، خروج نکرده است.
برخی این کلمات را به گونه ای دیگر ترجمه نموده و معتقدند "کاسر عینیه"  فردی است که متمایل به جریان سفیانی است. مانند علی عبدالله صالح؛ از آن جهت، کاسر عینیه بیانگر توصیف لغت و لقبی است برای کسی که چشمش آسیب دیده است .
ابتدا باید بیان کرد که این روایت را تنها نعمانی در الغیبه آورده و سند روایت چندان مورد تأیید نیست به طوری که بزرگان ما این روایت را ذکر نکرده اند.
مسأله دیگر اینکه در سلسله سند این روایت شخصی به نام محمد بن علی کوفی وجود دارد که تصریح شده است که وی جزء اشهر کذابین است. شخصی که بر اثر اکاذیب و اشتباهات زیاد توسط احمد بن عیسی از قم اخراج شد. شیخ طوسی معتقد است مستندات مربوط به وی قابل قبول نیست.(2)
مسأله قابل ذکر دیگر اینکه "کاسر عینه" لقبی است کلی و حالت تمثیل برای فرد است و نمی توان آن را ترجمه تحت الفظی نمود. کاسر عینیه یعنی شکننده چشم، به شخصی اطلاق می شود که در زمان نگاه کردن مانند شخص خواب آلود است و نمی توان آن را به رئیس جمهور سابق یمن نسبت داد از آن جهت که در پی جراحت ناشی از ترکش خمپاره یا بمب گذاری و حمله به مقر کاخ و قصر وی، چشمان وی، دچار جراحت و آسیب های جدی شد.
در روایت امام صادق (علیه السلام) حضرت به صراحت می فرمایند: یَخْرُجُ ذَلِكَ وَ لَمَّا یَخْرُجْ كَاسِرُ عَیْنَیْهِ بِصَنْعَاءَ
طبق لغت عرب ضمیر در عینیه به سفیانی بر می گردد و عبارت کاسر عینیه وصف و لقب برای یمانی است. یعنی چگونه می گویید سفیانی خروج کرده در حالی که هنوز شکننده چشمان او یعنی یمانی از صنعا خروج نکرده است.
بنابراین نمی توان صحت این تطبیق را تأیید نمود. از جهتی شاید برای مقوله مهدویت که اثرات بسیار حیات بخش و بهجت افزایی دارد کمتر نیاز به تطبیق، توقیت و یا تعجیل داشته باشیم. چرا که گاهی توهم زدگی و هوی و هوس و دخالت افراد غیر متخصص در این زمینه آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کند.
1- نعمانی؛ الغیبه، ص 277
2- سخنرانی حجت الاسلام محمد شهبازیان، کارشناس مهدویت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.