تبیان، دستیار زندگی

مهم‌ترین مشکلات عکاسان خبری

امید وهاب‌زاده که عکسش در میان عکس‌های برتر سال از دیدگاه خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، گفت: عمده‌ترین مشکل عکاسان خبری ممانعت مسئولان امر از ورود عکاسان به رخدادهای مهم پیش‌بینی نشده و بحران‌های ناشی از آتش‌سوزی، زلزله و ... است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمله تروریستی به مجلس


روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ بود که دو عملیات تروریستی توسط عوامل داعش در تهران انجام شد، یکی در حرم حضرت امام(ره) و دیگری در مجلس شورای اسلامی.

پس از آغاز این عملیات، علاوه بر تیم‌های امنیتی و نظامی کشور، بلافاصله خبرنگاران و عکاسان خبری نیز در محل حادثه حضور یافتند تا جزئیات آن را ثبت و ضبط کنند. در  این میان، دو عکس بیش از تصاویر دیگر مشهور و در خاطره‌ها ثبت شد، یکی عکس عرفان کوچاری از نیروهای امنیتی و دیگری عکس امید وهاب‌زاده عکاس خبرگزاری فارس از نجات یک کودک ۲ ساله به نام «عماد». این عکس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و حتی ماجرای ثبت آن در مستند «شرح یک عکس» توسط ساتیار امامی ساخته شد.

این عکس چنان اثرگذار بود که «نشان عکاسی سال 96» را در بخش عکاسان خبری در نخستین دوره اهدای نشان عکاس سال مطبوعاتی ایران، از آن خود کرد.

عکس مذکور اکنون به افتخار دیگری دست پیدا کرده و آن قرار گرفتن در میان عکس‌های برتر سال به انتخاب خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.

وهاب‌زاده درباره ثبت این عکس  گفت: حدود ساعت ۱۱ بود که خودم را به میدان بهارستان رساندم، هنوز حلقه‌های امنیتی تشکیل نشده بود و موفق شدم خودم را به موقعیت نزدیک‌تری نسبت به محل درگیری برسانم. البته مردد بودم که می‌توانم عکاسی کنم یا نه، چون در حالت عادی عکاسی از ساختمان مجلس ممنوع است. اما پس از مذاکره با یکی از مسئولان حاضر در صحنه، اجازه عکاسی صادر شد.

وی ادامه داد: به کمک لنز تله می‌توانستیم از فاصله دورتر هم عکاسی کنم، مشغول تماشای صحنه‌ها برای یافتن سوژه بودم که متوجه شدم نیروهای امنیتی مشغول شکستن یکی از پنجره‌های ساختمان مجلس هستند. حدس زدم اتفاقی در حال وقوع است و باید آن را شکار کنم. جالب اینکه بلافاصله پس از آن، عکاسی و تصویربرداری ممنوع شد.

وهاب‌زاده درباره عکس نجات کودک خاطرنشان کرد: اکثر بینندگان عکس تصور می‌کنند کودک از داخل مجلس در حال انتقال به بیرون است، در حالی که «عماد» از بیرون ساختمان به طبقه اول مجلس انتقال داده شد، چون قبلش برای در امان ماندن از تروریست‌ها، به همراه مادرش از پنجره خارج شده بود. ظاهراً والدین آن کودک گرگانی به دفتر نماینده شهرشان در مجلس مراجعه کرده بودند.

این عکاس خبری درباره حسی که عکسش منتقل می‌کند، تأکید کرد: این عکس حس انسان‌دوستی و امنیت را منتقل می‌کند و نشان می‌دهد نیروهای امنیتی متحدند و محافظ جان انسان‌ها هستند.

وهاب‌زاده در پاسخ به این پرسشی درباره مشکلات عکاسی خبری و توقعات عکاسان اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل ما ممانعت مسئولان از ورود عکاسان به رخدادهای مهم پیش‌بینی نشده و بحران‌های ناشی از آتش‌سوزی، زلزله و ... است. توقع داریم مسئولان ذی‌ربط درباره اهمیت ثبت رخدادها، نیروهای تحت امر خود را برای همکاری با رسانه‌ها آگاه کنند.

این عکاس خبری در پایان خاطرنشان کرد: گلایه همیشگی رعایت‌نشدن موضوع کپی‌رایت است! متأسفانه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، روز‌به‌روز این موضوع کمرنگ‌تر می‌شود و نام عکاس را حذف می‌کنند، در حالی که هر عکسی توسط یک عکاس ثبت شده است.

منبع: فارس