تبیان، دستیار زندگی

بازی های کودکانه آپارتمانی

شرایط زندگی امروزه و فضاهای محدود و کوچکی که افراد در اختیار دارند موجب شده تا فرصت های کمتری برای شاد و بازی کردن با کودکان خود صرف کنند. در دنیای کودکانه بازی با والدین از بزرگترین لذت های دنیا محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
بازی در خانه

ارزش بازی های کودکانه را دست کم نگیرید چرا که کودکان از این طریق مهارت های شناختی را به دست می آورند. از این رو، والدین باید در بازی آنها شركت كنند و در كشف دنیای اطراف راهنمای آنها باشند. چرا که کودکان از همان ابتدای زندگی خودوالدین خود و  اعمال و حرکت های آنها را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند و مدام در حال تکرار و تقلید کارهای آنها هستند. به همین سبب انجام بازی با فرزندان در شکل گیری شخصیت آنها می تواند نقش موثری داشته باشد.

فضاهای محدود  و ایجاد سروصدا نکردن در آپارتمان ها موجب  شده تا والدین از بازی کردن با فرزندان خود سر باز زنند. اما احساس خوبی که کودک، از بازی با والدین پیدا می‌کند، در همه ابعاد زندگی او و والدین، اثر می‌گذارد و بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری کودکان را کم می‌کند یا از بین می‌برد.

از طرفی وقتی برای والدین امکان فراهم کردن شرایط فضاهایی از این قبیل نیست، نمی توان به آن ها فشار آورد. متاسفانه برای بیشتر خانواده های امروزی امکان برخورداری از خانه های بزرگ که دارای حیاط، حوض آب و باغچه باشد، نیست و در پی آن امکان انجام برخی بازی های هیجان انگیز و همراه با سر و صدا که نیاز کودک هم درآن پاسخ داده می شود، هم وجود ندارد؛ حال باید چه کرد؟ دست روی دست بگذاریم و غصه بخوریم؟ و هیچ تفریح و سرگرمی با کودکان در خانه نداشته باشیم؟

احساس خوبی که کودک، از بازی با والدین پیدا می‌کند در همه ابعاد زندگی او و والدین، اثرمی گذارد.

در ادامه به نمونه هایی از بازی های آپارتمانی که والدین قادر به اجرای آن در محیط های کوچک می باشند، اشاره می کنیم که والدین می توانند برای کودکان در سنین مختلف متناسب با زبان و فهم کودک آن ها را اجرا کنند.

بازی کشف اَشکال(هدف ادراک فضایی): ابتدا به کودکان می گوییم به پوسترهای اطراف خود با دقت نگاه کنند، آن گاه از آن ها خواسته می شود شکل مورد نظر را در اطرافشان پیدا کنند هر کسی سریع تر انگشت خود را روی شکل قرار یا آن را نشان داد برنده است این کار می تواند با استفاده از اشیای موجود در اتاق نیز انجام گیرد.

بازی مفاهیم(هدف آموزش مفاهیم و اطلاعات عمومی) : با استفاده از پوسترهای آموزشی ، مفاهیمی مانند کوچک و بزرگ، کوتاه و بلند، تر و خشک، چاق و لاغر، باریک و پهن، سنگین و سبک، پشت و رو، تاریک و روشن و ... به صورت سوالی و به شکل مسابقه به کودکان آموزش داده می شود.

بازی نقطه گذاری( هدف دقت و جهت یابی):روی تخته وایت برد، یک دایره رسم و از کودک خواسته می شود با دقت ، موقعیت خود را تا رسیدن به تابلو در نظر بگیرد و سپس با چشمان بسته در داخل دایره یک نقطه بگذارد، برنده مسابقه کسی است که بتواند با تشخیص موقعیت دقیق خود و تابلو و دایره، علامت را نزدیک تر به مرکز دایره بگذارد بازی می تواند روی کاغذ نیز انجام شود.
بازی ترسیم خطوط (هدف: افزایش دقت و تمرکز) ابتدا روی تابلو خط صاف، مارپیچ و زیگزاگ رسم می شود و سپس چشمان کودک را می بندیم و به او می گوییم به فرمان من بدون آن که دستت را از تابلو برداری خطوط صاف، مارپیچ و زیگزاگ رسم کن، این کار می تواند روی کاغذ نیز انجام شود.

بازی تخمین فاصله ( هدف : دقت، جهت یابی و ادراک فضایی ) کودک را در فاصله چند متری دیوار قرار می دهیم و از وی می خواهیم که حدس بزند که با قدم های خودش از جایی که ایستاده تا دیوار چند قدم فاصله دارد برنده مسابقه کسی است که تخمین دقیق تری از فاصله داشته باشد ( قدم ها باید چسبیده به هم باشد).

بازی پرتاپ توپ: مواد لازم: تعدادی جوراب و روزنامه باطله، یک سطل.
گروه سنی: دو تا چهار سال
می‌توانید با قرار دادن جوراب‌ها داخل هم، توپ‌های رنگی کوچک درست کنید. همچنین با مچاله کردن روزنامه باطله هم می‌شود توپ‌هایی با شکل و اندازه‌های مختلف درست کرد. با کودک، سرگرم درست کردن توپ‌ها از جوراب‌ها و روزنامه‌ها شوید. هنگامی که درست کردن توپ‌ها تمام شد، سطل را در فاصله‌ای معقول از کودک قرار دهید و از او بخواهید که توپ‌هایش را به داخل سطل پرتاب کند.
فاصله معقول، فاصله‌ای است که پرتاب توپ، آن‌قدرها برای کودک آسان نباشد و در عین حال، آن‌قدر هم دور نباشد که با غیرممکن بودن، شوق بازی را در کودک از بین ببرد.
این بازی هیجانی، هم بین کودک و والدین، هیجان مشترک ایجاد می‌کند، هم با هماهنگی چشم و دست، در رشد کودک، موثر است. همچنین می‌توانید با مکالمات ساده هنگام بازی، تفاوت بین بافت روزنامه و جوراب و مفهوم زبری و نرمی را به او بشناسانید.
بازی حفظ تعادل: مواد لازم: تعدادی بالش و کوسن در اندازه‌های مختلف.
گروه سنی: دو تا چهار سال
بازی با بالش‌ها را به اشکال مختلف می‌توان انجام داد. در واقع، در زمستان که به دلیل سرما و آلودگی هوا، محدودیت بیش‌تری برای بازی بچه‌ها وجود دارد، این بازی، به تخلیه انرژی آن‌ها کمک می‌کند. با قرار دادن دو بالش روی هم، از کودک بخواهید که روی آن‌ها بایستد. اگر توانست تعادلش را حفظ کند، تعداد بالش‌ها را اضافه کنید.
می‌توانید با قرار دادن یک پشتی روی مجموعه بالش‌ها، الاکلنگ درست کنید و از کودک بخواهید که روی آن‌ها راه برود. می‌توانید کودک را تشویق کنید که از فاصله‌ای، به سمت تپه‌های بالشی بدود. می‌توانید از کودک بخواهید که روی بالش‌ها بایستد و با تکان دادن بالش‌ها، به آرامی، او را تشویق به حفظ تعادل کنید.
این بازی ساده، به کودک کمک می‌کند که آمادگی استفاده بهتر از توان جسمی خودش را پیدا کند. همچنین یک بازی هیجانی است که باعث تخلیه انرژی کودک می‌شود؛ البته به شرط این‌که همسایه پایینی‌تان، گوشش سنگین باشد یا به مسافرت دور دنیا رفته باشد.
بازی با نی- مواد لازم: یک بسته نی؛ بهتر است به رنگ‌های مختلف باشد. این بازی، برای تقویت هماهنگی چشم و دست و تقویت ماهیچه‌های کوچک در کودکان، مفید است.
گروه سنی: دو تا شش سال
نی، به دلیل شکل، رنگ و ماهیتش، برای کودکان، بسیار جالب توجه است. با نی، بازی‌های مختلفی می‌توان انجام داد که در اینجا، فقط یکی از این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم. تعدادی نی در دسترس کودک قرار بدهید و از او بخواهید که با استفاده از آن‌ها، یک شکل بسازد. با قرار دادن یک قیچی در دسترس کودک، می‌توانید اندازه نی‌ها را تغییر دهید و به شکل‌هایی که با نی ساخته می‌شود، تنوع ببخشید. در مرحله بعد، با دادن چسب و مقوا به کودک، می‌توانید از او بخواهید که اشکالی را که با نی می‌سازد، روی مقوا بچسباند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان، بیتوته



 

 

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.