تبیان، دستیار زندگی

رقابت سلول‌های بدن انسان با ستارگان

سلول های بدن انسان در رقابتی سخت سعی در پیشی گرفتن از ستارگان آسمان دارند. بدن انسان از ویژگی های شگفت انگیزی برخوردار است و با توسعه دانش و فناوری های جدید، دانشمندان هر روز به ابعاد تازه یی از اسرار قسمت های مختلف بدن دست پیدا می کنند. وجود ۷۵ تریلیون سلول در بدن در کنار ۱۶۰ هزار کیلومتر عروق خونی، تنها بخشی از پیچیدگی های خارق العاده بدن انسان محسوب می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
رقابت سلول‌های بدن انسان با ستارگان
انرژی مغز
مغز انسان روزانه ۲۰۰ کیلوکالری استفاده می کند که نیرویی معادل یک لامپ ۱۰ وات است؛ در حالت خواب میزان استفاده از انرژی نیز به پایین ترین حد خود می رسد.

جایگزین شدن سلول های بدن
تقریبا هر هفت سال یکبار، بدن اقدام به جایگزین کردن سلول های قدیمی می کند؛ در زمان محدود خواندن این مطلب ۲۵ میلیون سلول در بدن می میرند، اما مشکل خاصی برای بدن ایجاد نمی شود. سلول های سازنده بدن انسان بطور مرتب در حال از بین رفتن و جایگزین شدن هستند و در طول روز ۳۰۰ میلیارد سلول جدید برای جایگزین شدن با سلول های مرده تولید می شوند. هر هفت سال یکبار تقریبا تمامی سلول های بدن بطور کامل جایگزین می شوند؛ این جایگزینی برای اکثر سلول های بدن رخ می دهد، اما سلول های حیاتی در بدن مانند سلول های مغز، قلب یا استخوان قابل بازسازی مجدد نیستند.
رقابت سلول‌های بدن انسان با ستارگان
تعداد سلول های بدن بیش از تعداد ستارگان
حدود ۴۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد، اما سلول های بدن انسان چندین برابر ستارگان است. بدن انسان حاوی بیش از ۷۵ تریلیون سلول است و هر سلول دارای هزاران نوع مختلف مولکول های چند وجهی برای تعامل با یکدیگر هستند.

هزاران کیلومتر عروق خونی در بدن
در بدن یک انسان بالغ بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر عروق خونی وجود دارد که این میزان رگ چهار بار دور زمین کشیده می شود.
رقابت سلول‌های بدن انسان با ستارگان
سرعت بالای انتقال پیام های عصبی
سرعت انتقال پیام های عصبی در بدن متفاوت است، اما سریع ترین سرعت بالغ بر ۴۰۲ کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود که معادل خودروهای مسابقه است. این سرعت بالا تنها در سلول های عصبی دیده می شود که به ارسال فوری اطلاعات نیاز دارند؛ با این حال بدن برای این سرعت بالا به انرژی بسیار کمی نیاز دارد.

کنترل سلول های بدن توسط ذهن
ذهن از یک مکانیسم فوق العاده برخوردار بوده و کنترل عملکرد تمام سلول های بدن را برعهده دارد. بر این اساس، افکار و ایده های مثبت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و افکار منفی باعث تضعیف بدن می شود.
سرعت بالای انتقال پیام های عصبی  سرعت انتقال پیام های عصبی در بدن متفاوت است، اما سریع ترین سرعت بالغ بر ۴۰۲ کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود که معادل خودروهای مسابقه است. این سرعت بالا تنها در سلول های عصبی دیده می شود که به ارسال فوری اطلاعات نیاز دارند؛ با این حال بدن برای این سرعت بالا به انرژی بسیار کمی نیاز دارد.  کنترل سلول های بدن توسط ذهن  ذهن از یک مکانیسم فوق العاده برخوردار بوده و کنترل عملکرد تمام سلول های بدن را برعهده دارد. بر این اساس، افکار و ایده های مثبت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و افکار منفی باعث تضعیف بدن می شود.
ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم
همان طوری که کارل سیگن در جمله معروفش به آن اشاره کرده است: “کیهان در بین ماست، ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم. ما راهی برای مشاهده ی کیهان به خودش هستیم.” معمولا هر عنصری در روی زمین اعم از اعضای بدن ما در قلب ستارگان ساخته شده اند و از عناصری مانند اکسیژن، نیتروژن و اتم های کربن در بدن انسان، در کنار سایر عناصر سنگین پیش از این در  ۴٫۵ میلیارد سال قبل در ستارگان ایجاد شده اند. 


منبع: http://bigbangpage.com