تبیان، دستیار زندگی
نوشابه را در ظرف شیشه ای بریزید. سپس شیء کوچک و سبکی ( مثلا کشمش، تخمه دانه برنج، ذرت بو داده، حبه انگور و ...) را در آن بیندازید. برای مشاهده نتیجه 20 الی 30 ثانیه زمان لازم است. به حرکت کشمش نگاه کنید. کشمش باید بالا و پایین برود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقص کشمش ها

کشمش

می خواهیم باز هم آزمایش کنیم. چه می‌خواهیم؟

  • نوشابه گازدار ( اگر گاز نوشابه کم باشد، آزمایش شکست می‌خورد.)
  • ظرف شیشه ای ( پارچ، لیوان یا هر ظرف شیشه ای دیگر )

روش آزمایش:

نوشابه را در ظرف شیشه ای بریزید. سپس شیء کوچک و سبکی ( مثلا کشمش، تخمه، دانه ی برنج، ذرت بو داده، حبه ی انگور و ...) را در آن بیندازید. برای مشاهده ی نتیجه، 20 الی 30 ثانیه زمان لازم است. به حرکت کشمش نگاه کنید. کشمش باید بالا و پایین برود.

حباب ها به کشمش می‌چسبند و مثل یک جلیقه ی نجات، آن را به سطح مایع می‌آورند. حباب روی سطح از کشمش جدا می‌شود و چون کشمش از آب سنگین تر است، دوباره سقوط می‌کند. این اتفاقات تا زمانی که نوشابه هنوز گاز دارد، ادامه پیدا می‌کند.

زمان حرکت را اندازه گیری کنید. آیا زمان حرکت به وزن شی ارتباط دارد؟ به بافت، اندازه و شکل آن چطور؟

اگر بخواهید، می‌توانید آزمایش دیگری نیز انجام دهید. یک ظرف شیشه ای بردارید و آن را تا نیمه از آب پر کنید. روی آب مقداری روغن مایع بریزید.

سپس مقداری نمک روی روغن بریزید. وقتی نمک از لایه روغن عبور می‌کند، مقداری از روغن دور آن میماند. ذرات نمک آغشته به روغن به پایین ظرف می‌رسند. سپس نمک به تدریج در آب حل می‌شود و روغن اطراف ذرات که از آب سبک تر است، دوباره بالا می‌رود.

اگر در این مورد کشف جدیدی کردید، حتما آن را به آدرسinternetschool@tebyan.net ارسال کنید.

صفحه اصلی

برو سر اصل مطلب!

بیشتر راهنمایی کن!

نویسنده:صادق بهداد