تبیان، دستیار زندگی

تالاب قوری گل

تالاب قوری‌ گل (تالاب خشک) در 4۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای امناب (ایمناب) با وسعت تقریبی 200 هکتار قرار گرفته ‌است. منابع تامین ‌کننده آب این تالاب از آب‌ های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌ های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تالاب قوریگل


تالاب قوریگل در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۳ جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود و از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. دریاچه قوریگل با توجه به دارا بودن قابلیت های مختلف می تواند در بر گیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد.

یکی ویژگی منحصر بفرد تالاب قوریگل، آب شیرین آن است که گردشگرانی که در حال شنا در این تالاب هستند. همراه با شنا می توانند آب آن را نیز نوش جان کنند.
این تالاب از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی نیز از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی است و به علت داشتن شرایطی چون وجود چشم انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت های ویژه‌ای برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی تهران- تبریز مسافران زیادی را پذیرا می‌باشد.
تالاب قوریگل

زیستگاه‌ها و حیات وحش تالاب قوری‌ گل :
از حیات وحش این منطقه می ‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی اشاره نمود. حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می‌توان به اردک سرسفید و اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره نمود. از خزندگان تالاب می‌توان به مارمولک های تالاب قوریگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.
دوزیستان تالاب شامل pelobates syriacus و قورباغه bufo viridis و قورباغهhyla savignyi و قورباغه rana ridibunda و قورباغه rana camerani اشاره نمود و ماهی تالاب و ماهی کپور معمولی یا cyprinus carpio می‌باشد.

پوشش گیاهی تالاب قوری‌ گل :
بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی در منطقه تشخیص داده شده‌است که ٪۸۹ از گونه‌های گیاهی در حوزه قوریگل و حدود ٪۱۱ از گیاهان آبزی دریاچه و حوزه بلافصل آن تشکیل شده‌ است که شامل : گونه‌های گیاهی حوزه آبریز از جمله بومادران و شنگ و گل گندم و آلبالوی وحشی و زنبق کوهی و شیرین بیان و نسترن و گیاهان آبزی تالاب شامل نی و لوئی و عدسک آبی گیاهان غوطه ور در آب شامل بارهنگ آبی و آلاله آبزی و قوشاب شانه‌ای و انواع جلبک و فیتو پلانکتون می‌باشد.
تالاب قوریگل

وضعیت آب و هوای تالاب قوری‌ گل :
قوری گؤل دارای آب و هوای سرد زمستانه و معتدل تابستانه است. متوسط حداکثر دمای سالانه 4/13 درجه سانتی گراد و متوسط حداقل دمای حوضه 2/0- درجه سانتی گراد است. ماه مرداد با میانگین دمای 2/19 درجه سانتی گراد گرم ترین و بهمن با 4/7- درجه سانتی گراد، سردترین ماه سال است. دمای ماکزیمم در مرداد ماه 36 درجه سانتی گراد و حداقل دمای مشاهده شده 26- درجه سانتی گراد در بهمن ماه می باشد
این منطقه به مرکزیت اداره حفاظت محیط زیست بستان آباد و توسط پست غیر چارتی حفاظتی تالاب بین‌المللی قوریگل به عنوان منطقه شکار ممنوع مدیریت می‌شود.
تالاب با خشک شدن آب های جاری و کم شدن آبهای زیرزمینی آب تالاب قوری گؤل کم شده و در صورت نبود اقداماتی در جهت احیای آن، آب تالاب خشک خواهد شد.
علاوه بر تالاب، وجود پیست اسکی سهند و مجتمع آب درمانی بستان آباد از جاذبه های گردشگری محدوده این منطقه هستند

منبع: سایت مکان بین