تبیان، دستیار زندگی

زمان آغاز تغییرات عظیم انسانی بر روی زمین

بشر به گونه­ ای زمین را دچار تحول کرده که برخی دانشمندان معتقدند دورۀ زمین­ شناسی کنونی نیازمند نام جدیدی می باشد: دوره­ آنتروپوسین. اما تشخیص دقیق زمان آغاز این تغییرات کمی مشکل است. آیا این دوره با گستردگی حیوانات مزارع آغاز شده است یا با ظهور عناصر رادیواکتیو برجامانده از آزمایشات اتمی؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
زمان آغاز تغییرات عظیم انسانی بر روی زمین
به گزارش بیگ بنگ، به گفته برخی دانشمندان روشی را می­ توان برای اندازه­ گیری میزان آلودگی­ های انسانی در رسوبات اتخاذ کرد که به تشخیص نقطۀ آغاز این دوره کمک می­ کند. مدارک ثبت­ شده­ زمین ­شناسی می­ توانند در بعضی مواقع شواهدی دقیق از تغییر دورۀ زمین­ شناسی فراهم کنند. برای مثال، برخورد یک شهاب­ سنگ با زمین در ۶۶ میلیون سال پیش، موجب فراوانی عنصر ایریدیوم در رسوبات سراسر زمین شد. این رویداد پایانی بر دورۀ کرتاسه بود. با این حال، تعیین نقطه­ دقیق آغاز دوره­ آنتروپوسین کار آسانی نیست.
تاثیرات انسانی بر روی اقلیم و محیط زیست زمین با انقلاب صنعتی سده­ ۱۹ میلادی آغاز شد و در نیمه­ دوم سده­ ۲۰ میلادی به شتاب آن افزوده شد. تاثیرات انسانی ایجاد شده از کشاورزی، دور ریز هدر رفت­ و دیگر فعالیت­ های انسانی، بر روی رسوبات زمین قابل مشاهده است. افزایش مواد شیمیایی صنعتی مانند آفت­ کش ­ها و داروها، مثال دیگری از فعالیت­ های انسانی است که در لایه ­های رسوبی قابل مشاهده ­اند. آئورا چیایا هرناندز، جولیان هولندر به همراه همکاران خود، به منظور جستجو برای ترکیبات مصنوعی که بتوان به عنوان نشان گری برای آغاز دوره­ آنتروپوسین در نظر گرفت، به روش تحلیلی جدیدی به همراه بررسی داده ها روی آوردند که الگوی آلودگی را در طول زمان شناسایی می کند.
محققان با استفاده از طیف­ سنجی جرمی با کیفیت بالا، به بررسی آلودگی مواد شیمیایی مصنوعی در دو دریاچه، واقع در مرکز اروپا پرداختند. آن ها به بررسی ۱ متر از بستر دریاچه ­ها پرداختند که اطلاعات رسوب­ گذاری ۱۰۰ سال گذشته زمین را در خود دارد. بررسی­­ ها نشان داد رسوبات دریاچه­ تا قبل از دهه­ ۱۹۵۰ میلادی آلودگی کمی به خود دیده بودند اما در خلال دهه­ ۱۹۵۰ میلادی، به تدریج تجمع مواد شیمیایی صنعتی در نمونه ها مشاهده شد که هم زمان با افزایش شدید فعالیت­ های صنعتی پس از جنگ جهانی دوم بود.
به گفته­ محققان، شواهد رسوبی، به خوبی آغاز دوره­ تاثیرات گسترده­ انسان بر روی محیط زیست را نشان می ­دهند. هم چنین این شواهد نشان از کاهش آلودگی­ ها داشتند که در نتیجۀ راه ­اندازی نیروگاه­ های بازیافت پسماند آب در دهه­ ۱۹۷۰ بوده و اثباتی بر صحت روش پیش­ گرفته ­شده توسط محققان بود. به علاوه، می­ توان در این رسوبات، ظهور مواد آلوده­ کنندۀ جدیدی که امروزه به آب ­های سطحی ریخته­ می­ شوند را مشاهده کرد.


منبع: http://bigbangpage.com