تبیان، دستیار زندگی

موزه سنجش تبریز

موزه سنجش تبریز در خیابان امام خمینی کوچه مقصودیه پشت ساختمان شهرداری و در بن بست سلماسی واقع شده است این موزه در فضای خانه سلماسی که بنایی قاجاری است در سال 1381 تاسیس شده ‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موزه سنجش تبریز


در موزه سنجش انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ میادین بار، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نماها و ساعت‌های مربوط به سده‌های گذشته به نمایش گذاشته شده ‌اند. همچنین یک تنه درخت 5 میلیون ساله متعلق به دوره پلیوسن از دوران زمین ‌شناسی نوزیستی نیز در این موزه نگهداری می ‌شود. قطعا گردآوری برخی از ابزار و ادوات قدیمی سنجش، در یک مجموعه می تواند روشنگر نحوه ایجاد و تکامل چنین فن آوری کیفی توسط گذشتگان باشد

طبقه زیر زمین ضلع شمالی که توسط پله ای به هشتی ورودی نیز متصل است حوضخانه نامیده می شود و دیگر قسمت های زیرزمین شامل مطبخ، انبار ارزاق و آب انبار می باشد. طبقه همکف دارای طنبی های اصلی و جانبی در اضلاع شمالی شرقی و غربی با پنجره های اروسی است. بنا دارای تذهیب در کمره اتاق ها، شومینه ها و گچبری در سقف طنبی های شمالی و شرقی است.
موزه سنجش تبریز

مصالح بکار رفته در بنا شامل سنگ لاشه با ملات ساروج در پی ها است و دیواره های زیرزمین ترکیبی از سنگ و آجر (تفلیسی) و دیوارهای فوقانی (همکف) خشتی با روکش آجری است.

این بنا و موزه سنجش در آثار ملی کشور به شماره 1862 ثبت شده است. این ساختمان در سه ضلع حیاط (عرصه 650 متر مربع) در دو طبقه با زیربنای 875 مترمربع بنا گردیده است.
موزه سنجش تبریز

منبع: سایت مکان بین