تبیان، دستیار زندگی
حالا که فهمیدی اندازه گیری یعنی چه، حق داری بپرسی چه طوری می‌شود یک کمیت را اندازه گرفت. اما اگر کمی دقت کنی، می‌بینی که جواب این سوال را قبلاً داده ام. گفتیم که برای اندازه گیری هر چیز (هر کمیت) لازم است آ« را با یک چیز ثابت دیگر مقایسه کنیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد لازم برای تهیه ی یک اندازه گیری

مواد لازم برای تهیه ی یک اندازه گیری

حالا که فهمیدی اندازه گیری یعنی چه، حق داری بپرسی چه طوری می‌شود یک کمیت را اندازه گرفت. اما اگر کمی دقت کنی، می‌بینی که جواب این سوال را قبلاً داده ام. گفتیم که برای اندازه گیری هر چیز (هر کمیت) لازم است آن را با یک چیز ثابت دیگر مقایسه کنیم.

پس اولین قدم برای اندازه گرفتن هر کمیت این است که این چیز ثابت را مشخص کنیم. یعنی مقدار ثابت و معینی از آن کمیت را انتخاب کنیم که هر وقت می‌خواهیم کمیت دلخواهمان را اندازه بگیریم، با آن مقدار ثابت و معین مقایسه کنیم. اگر گفتی دانش مندان بزرگ به این مقدار معین چه می‌گویند؟ "واحد اندازه گیری"؟ آفرین! خوب حدس می‌زنی ها!!

آخرین چیزی که برای اندازه گیری لازم است، یک وسیله است. باید برای این مقایسه کردن، یک راه پیدا کنیم و وسیله ای بسازیم که بتوانیم با آن، کمیت دل خواه مان را اندازه بگیریم. معمولاً دانش مندها فکر می‌کنند و راه پیدا می‌کنند، بعد آن راه برای مهندس‌ها توضیح می‌دهند تا برای آن‌ها وسیله بسازند. تو اهل فکر کردن و راه پیدا کردن و دستور دادنی یا اهل گوش کردن و ساختن؟

صفحه قبل

صفحه بعد

نویسنده:فاطمه مصلح زاده