تبیان، دستیار زندگی
آیا تاکنون هیچ دقت کرده اید که وقتی شی ای را در بین دو آینه غیر موازی قرار می‌دهید، چند تصویر از آن شی تشکیل می‌شود؟ شاید بگویید دو تصویر. اما این تصور شما نادرست است. تعداد تصویرهایی که ایجاد می‌شود، وابسته به زاویه ای است که دو آینه با هم می‌سازند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر در آینه های غیر موازی

بازتابهای متوالی

آیا تاکنون هیچ دقت کرده اید که وقتی شیئی را بین دو آینه غیر موازی قرار می‌دهید، چند تصویر از آن شی در آینه ها تشکیل می‌شود؟ شاید بگویید دو تصویر! اما این تصور شما نادرست است. تعداد تصویرهایی که ایجاد می‌شود، به زاویه ای که دو آینه با هم می‌سازند، بستگی دارد.

اگر باور نمی کنید، می‌توانید با بازی زیر فرضیه خودتان را امتحان کنید. با حرکت دادن دایره سبز رنگ می‌توانید زاویه دو آینه را تغییر دهید و با حرکت دادن دایره قرمز  و خط آبی رنگ متصل به آن، می‌توانید اندازه شی، زاویه آن با آینه و محل قرار گرفتن آن را تغییر دهید.

بازتابهای متوالیآیا می‌توانید بگویید در چه زوایایی، بیش از دو تصویر تشکیل می شود؟

در واقع دلیل تشکیل تصاویر متعدد این است که هر تصویر در آینه، می تواند یک جسم مجازی برای آینه دیگر باشد. وقتی پرتوهایی از جسم مجازی به آینه برسد و بازتاب شود، تصویر دیگری ایجاد می شود. بنابراین در بعضی از زوایا، تعداد تصاویر ایجاد شده، بیشتر از دو تا است. اگر توانستید رابطه ای بین تعداد تصاویر و زاویه بین دو آینه پیدا کنید، آن را به آدرس ارسال کنید. ما همواره از مشاهده حدس های ارزشمند شما خشنود می‌شویم.

برای دیدن این بخش شما به نرم افزار جاوا نیاز دارید

نویسنده:صادق بهداد