تبیان، دستیار زندگی
ا انتظار برای انجام دیدار بین قاره ای میان دو تیم ایران و نیوزیلند به سر رسید. یك بازی در تهران مشخص كننده برنده نهایی این پیكار بود. روز یكشنبه مورخ 20/7/82 دیدار دو تیم ایران و نیوزلند در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تبیان از دیدار ایران – نیوزیلند

سرانجام ماهها انتظار برای انجام دیدار بین قاره ای میان دو تیم ایران و نیوزیلند به سر رسید. یك بازی در تهران مشخص كننده برنده نهایی این پیكار بود. روز یكشنبه مورخ 20/7/82 دیدار دو تیم ایران و نیوزلند در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تبیان:

ابتدا در ساعت 45/14 دو تیم برای گرم كردن خود و آشنایی با جو ورزشگاه وارد زمین شدند و تیم ایران مورد تشویق حاضرین در استادیوم قرار گرفت. بازیكنان ایران كه با لباس آبی وارد زمین شده بودند با زدن ضربات شوت به دروازه و بازی آقا وسط و ارسال پاسهای كوتاه و بلند و انجام نرمش راس ساعت 10/15 زمین چمن را ترك و به رختكن رفته تا خود را برای شروع دیدار آماده كنند.

نیوزیلندی ها هم همچون ایران به گرم كردن بدنهای خود پرداختند و پس از آن زمین را ترك كردند.

راس ساعت 20/15 دقیقه، اعضای دو تیم ایران و نیوزیلند و كادر داوری این بازی وارد زمین شدند. با قرائت آیاتی از قرآن مجید ، مراسم افتتاحیه بازی آغاز شد. پس از آن به احترام كشور میهمان، سرود نیوزیلندی ها سروده شد و حاضرین در ورزشگاه به آن ادای احترام كردند.

سپس سرود زیبای جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.

در جایگاه ویژه هم مهندس مهرعلیزاده (رئیس سازمان تربیت بدنی)، سفیر نیوزیلند، دكتر دادكان(رئیس فدراسیون فوتبال) پیتر ولاپان( دبیر كل كنفدراسیون فوتبال آسیا)، ناصر نوآموز( نایب رئیس فدراسیون فوتبال)، بهرام افشارزاده( دبیركل كمیته المپیك ایران)، تقی زاده( معاونت سازمان تربیت بدنی)، پورمحمدی ( مدیر شبكه 3 سیما)، حجت الاسلام علیپور( نماینده ولی فقیه در ورزش) حضور داشتند.

قضاوت این دیدار را محمد كوسا از سوریه بر عهده داشت و وی را در امر قضاوت مومن عبدالله و حمدون یاری كردند.

در تیم ایران، میرزاپور در درون دروازه قرار داشت . نصرتی ، گل محمدی، رضایی و كعبی مدافعین ایران بودند. واحدی نیكبخت، كاویانپور، نكونام و مهدوی كیا هم خط میانی ایران را تشكیل دادند، دایی و كریمی هم دو مرد خط حمله ما بودند.

مردان تیم نیوزیلند، عبارت بودند از: پاستون، آتون، دیویس، بوسنه، لوچه، وسلیچ، لینس، هیكی، برتوس، الیوت و ینلس.

كادر فنی تیم ایران را هم برانكوایوانكوویچ پس از دوری 8 ماهه از تیم به همراه شاهرخی( مدیر فنی)، فركی( مربی)، سجادی و بگوویچ( مربی دروازه بانان) تشكیل دادند. از نكات جالب می توان به حضور بانوان نیوزیلندی در كنار نیمكت این تیم اشاره نمود. این بازی راس ساعت 30/15 با سوت داور سوری آغاز شد.

تیم ایران كه از سوی 30 هزار تماشاگر حمایت می شد در 20 دقیقه اول بازی ، سردرگم نشان داد و با رد و بدل كردن پاسهای اشتباه میان یكدیگر راه به جایی نبردند، نیوزیلندی ها هم كه در غیاب 6 بازیكن معروف خود به میدان آمده بودند بسیار ضعیف ظاهر شدند.

بازی تیم ایران در دقیقه 24 نتیجه داد، جایی كه مهدوی كیا با یك حركت نمایشی توپ را به دایی رساند و پاس دایی به مهدوی كیا و شلیك او به سمت دروازه به مدافعین برخورد كرد و در بازگشت ، این علی كریمی بود كه با یك ضربه بغل پا و زمینی دروازه نیوزیلند را باز كرد و استادیوم را غرق در شادی نمود.

بااین گل برانكو راحتتر بازی را از روی نیمكت دنبال می كرد. پس از گل اول باز هم این تیم ایران بود كه ابتكار عمل را در دست داشت و اجازه هنرنمایی به مردان نیوزیلندی را نداد چنانكه روی یك ضربه كرنر توسط رضایی، تیر دروازه نیوزیلند به لرزه درآمد و درصحنه دیگری شلیك توپ تماشایی مهدوی كیا كه پس از حدود دو سال دوری از بازیهای ملی، در این پیكار بازی می كرد با واكنش خوب دروازه بان حریف به كرنر فرستاده شد.

حملات ایران ادامه یافت تا در دقیقه 38 كه باز هم مهدوی كیا در متن كار بود و یك پاس عمقی زیبا از وی و فرار خوب كریمی از تله آفساید مدافعین و دریبل دروازه بان  توسط وی ، علی كریمی دومین گل خود و ایران را در این بازی به ثمر رساند.

پس از این گل دو تیم حملات پراكنده ای روی دروازه ها داشتند ولی هیچكدام نتیجه ای در بر نداشت و بازی در نیمه اول 0-2 به سود ایران به پایان رسید.

در نیمه دوم كه تیم ایران بدون تعویض وارد بازی شده بود و نیوزیلند یك تغییر را در تیم خود داشت باز هم ایران بود كه صاحب توپ و میدان شد و در دقیقه 67 توسط كعبی و باز هم با پاس مهدوی كیا به گل رسید و نتیجه 0-3 به نفع ایران شد.

پس از این گل، ایران دست به چند تعویض زد كه نوید كیا، معدنچی و بزیك به ترتیب بجای واحدی نیكبخت، كریمی و مهدوی كیا وارد بازی شدند. دقایق آخرین بازی ، بدون گل دنبال شد و در نهایت با سوت داور سوری این دیدار با نتیجه 0-3 به نفع ایران خاتمه پذیرفت. در پایان بازی علیرغم بازی خوب مهدوی كیا، علی كریمی بعنوان بهترین بازیكن میدان انتخاب شد و هدایایی نیز دریافت نمود.

همچنین طی مراسم ویژه ای با حضور مهرعلیزاده، ولاپان، دادكان و... در كنار زمین، جام قهرمانی بین قاره ای به كاپیتان تیم ایران یعنی علی دایی داده شد و مدالهای قهرمانی به گردن بازیكنان ایران و كادر فنی این تیم آویخته شد.

در حاشیه:

** حضور احمدرضا عابدزاده به همراه فرزندش در رختكن تیم ملی و جایگاه از نكات جالب و دیدنی بود.

عابدزاده بارها از سوی تماشاگران مورد تشویق قرار گرفت و در دقیقه 80 بازی استادیوم را ترك كرد.

** حاج بهزاد كتیرایی (مدیر كل حراست سازمان تربیت بدنی) ، سفرای خارجی، خبرنگاران خارجی، غلامحسین مظلومی، دانیال حكیمی( هنرمند سینما)، معراج محمدی( خواننده) از دیگر حاضرین در جایگاه بودند.

** در میان دو نیمه، برنامه ای كه مسئولان برگزاری بازی تدارك دیده بودند بسیار جالب و با نشاط بود . برنامه هایی چون اجرای موسیقی توسط معراج محمدی

** بختیاری زاده و مبعلی بازیكنانی بودند كه در مراسم اهدای مدال شركت نداشتند.

** ولاپان طی مصاحبه ای اعلام كرد : قهرمان جام ملتهای آسیا به جام كنفدراسیونها اعزام می شود و ربطی به این بازی ندارد .

** علی كریمی با زدن دو گل ركورد غلامحسین مظلومی و فرشاد پیوس را شكست .