تبیان، دستیار زندگی

کوه های رنگین کمان چین، پالت رنگی طبیعی!

کوه‌هایی شبیه به آب نبات رنگی در چین وجود دارند که با لایه‌هایی به رنگ آبی نیلگون، بنفش زنده، زرد و پرتقالی پوشیده شده اند و آنقدر متفاوت هستند که می‌توان آن ها را جزو عجایب جهان دانست. با این که این کوه‌ها شاید به نظر مصنوعی برسند اما باید بگوییم که تک تک لایه هایشان به صورت طبیعی شکل گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوه های رنگین کمان چین

کوه های رنگین کمان چین بخشی از جغرافیایی پارک ژانگی دانکسیا در استان گانسو قرار دارند و این قله های چند رنگ یک جاذبه توریستی محلی شناخته شده اند که به کوه های رنگین کمان چین شهرت دارند. فرم این تپه ها به نظر می رسد که کار دست انسان باشد، مانند لایه های یک کیک و یا نقاشی هایی که به رنگ های مختلف و انتزاعی کشیده می شوند اما ترکیب رنگ آن ها کاملا بر اساس پدیده ها و رسوبات طبیعی شکل گرفته است.

کوه های رنگین کمان چین نتیجه قرن ها تغییرات تکتونیکی، شرایط آب و هوایی و فرسایش تخت های رسوبی خاک های قرمز به وجود آمده اند. البته باید بگوییم که چین تنها کشوری با این پدیده های عجیب و غریب به حساب نمی آید. کانادا نیز جایی است که کوه های رنگین کمانی در بریتیش کلمبیا دارد که رنگ آن ها توسط کانی سازی به دست آمده است. همچنین پرو دارای کوه هایی به نام وینیزنا است که همگی رنگارنگ هستند. در سال ۲۰۱۰، پارک ژانگی دانکسیا به عنوان یک سایت میراث جهانی یونسکو نامگذاری شده و از عکس های موجود در اینجا، آسان است که ببینید چرا این ثبت صورت گرفته شده است. هر ساله گردشگران زیادی به این جا می آیند تا از این پدیده های طبیعی دیدن کنند.
کوه های رنگین کمان چین

کوه های رنگین کمان چین در پارک ژانگی دانکسیا یک پدیده زمین شناسی زیبا در جهان است. همانطور که گفته شد آن ها به دلیل رنگ های متنوعی که در خود دارند شناخته شده هستند و افراد زیادی آن را به رنگین کمان تشبیه کرده اند. اما سوالی که در این مورد بوجود می آید این است که چه اتفاقی برای این کوه ها افتاده که اینقدر رنگی و زیبا شده اند؟ در ادامه به فرآیندی که باعث تولید رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی شده است می پردازیم.

کوه های رنگین کمان چین چطور شکل گرفته اند؟
کوه های رنگین کمان، ماسه سنگ های کرتاسه و لای‌سنگ (سیلتستون) هستند که در چین قبل از تشکیل کوه های هیمالیا شکل گرفته اند. ماسه و گل و لای با آهن و مواد معدنی ترکیب شده اند که باعث به وجود آمدن عنصری شده اند که رنگی که در امروز دیده می شود، در آمده است. این کوه ها که زمانی لایه های افقی و تخت بودند توسط صفحات زمین‌ساختی هند که به صفحات زمین‌ساختی اوراسیا تقریبا ۵۵ میلیون سال برخورد کرده اند، از حالت افقی درآمده اند. این قضیه بسیار شبیه به زمانی است که دو اتومبیل با هم از روبرو تصادف می کنند و در نتیجه آن سپرهای آن ها جمع شده و کمی برآمده می شود. این فرآیند باعث بالا آمدن کوه هایی شده که اگر اتفاق نمی افتاد در زیر سطح زمین باقی می ماندند. تاثیرات آب و هوایی و فرسایش، لایه های سنگی قاره ای و سازه های زیرزمینی را از بین می برد و لایه های زیرین را در معرض کانی ها و مواد شیمیایی متفاوت قرار می‌دهد. این جریان باعث تغییرات قابل توجهی می شوند که کوه های رنگین کمان چین را تشکیل داده اند.

به وجود آمدن رنگ‌ کوه های رنگین کمان چین
پس حالا که با طرز به وجود آمدن شکل کوه‌ها آشنا شدید، در مورد اینکه رنگ ها به چه صورت به وجود آمده اند توضیح می دهیم. آب های زیرزمینی رسوب کرده در میان دانه های ماسه سنگ‌ها حرکت می کنند و مواد معدنی را در میان دانه ها ذخیره می کنند. این رسوب شیمیایی می تواند تا نقطه ای ایجاد کند که دیگر فضای حفره‌ای بین دانه ها وجود نداشته باشد و به مرور آنها را مثل سیمان می کنند.

تاثیرات هوایی، همراه با آب و اکسیژن، باعث اکسیده شدن عنصر آهن می شوند که دلیل قرمز رنگ شدن خاک است. کوه های رنگین کمان به طور عمده توسط این اکسید آهن رنگ آمیزی می شوند که باعث به وجود آمدن یک زیبایی بصری فوق العاده می گردند.

رنگ اصلی، ماسه های قرمز پر رنگ است که مانند تشکل های فواره ای در فلت آیرونز (پنسیلوانیا)، پارک صخره های قرمز و باغ خدایان (کلرادو) می ماند. رنگ قرمز به علت پوشش اکسید آهن است، همچنین به عنوان هماتیت، بین دانه های ماسه سنگ شناخته می شود. این روند دقیقا مشابه زمانی است که که یک قطعه فلزی در زیر باران رها می شود و بیرون آن یک لایه قرمز به خاطر زنگ زدگی به وجود می آید. این پدیده باعث قرمز شدن رنگ کوه های رنگین کمان چین می شود.
کوه های رنگین کمان چین

بیشتر وقت ها اکسید آهن به صورت قرمز تیره دیده می شود، البته زمان هایی نیز هستند که این مواد به رنگ ها دیگری تبدیل می شوند. برای مثال اکسیده شدن لیمونیت یا گوتیت رنگ ها قهوه ای و یا زرد تولید می کنند. همچنین مگنتیت می تواند رنگی سیاه مانند به کوه های رنگین کمان چین بدهد. اگر سولفید آهن موجود باشد، شما یک رنگ زرد فلزی توسط گوگرد به دست خواهید آورد. در عین حال، رنگ سبز اغلب به علت کلریت یا سیلیکات آهن ساخته می شود. این ها تنها نمونه های کوچکی از چگونگی تغییر رنگ شن ها در این پدیده زیبا می باشند.

خوشبختانه برای دیدن رنگ قرمز در کوه ها حتما لازم نیست به کوه های رنگین کمان چین بروید. شما می توانید وقتی به طبیعت گردی می روید و یا به منطقه ای خاص سفر می کنید، به دنبال رنگ قرمزی که در نتیجه اکسیده شدن آهن به وجود آمده باشید و از آن لذت برید. در ایران نیز شبیه به این رنگ ها را می توانید در نزدیکی گرمسار در تپه هایی که به مریخی معروفند، در جزیره هرمز و بسیاری جاهای دیگر مشاهده کنید.


منبع:مجله الی گشت به نقل از  forbes.com