تبیان، دستیار زندگی

کشف ارتباط الکتریکی میان باکتری‌ ها

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا موفق شد ارتباط الکتریکی میان باکتری‌ ها و علت آن را کشف کنند که بسیار شبیه به نظام ارتباطی میان سلول‌های عصبی انسان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
کشف ارتباط الکتریکی میان باکتری‌ ها
به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس خبری آنا، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌ دیه‌گو موفق شدند حین تحقیق روی چند دسته از باکتری‌ ها، کشف عجیبی انجام دهند. همانطور که می‌دانیم، باکتری‌ ها نیز مانند انسان‌ها موجودات اجتماعی‌ ای هستند اما اندازه‌شان و شکل اجتماع آنها متفاوت است. پیش از این تصور می‌شد که تنها راه ارتباطی در یک کلونی باکتریایی، ارتباطات شیمیایی محیطی‌ است اما در آزمایش تازه مشخص شد که باکتری‌ها امواج الکتریکی تولید می‌کنند که به‌ عنوان زبان مشترک آن ها کارآیی دارد.
در این تحقیق که روی بیوفیلم‌ها انجام گرفت، کلونی‌هایی از باکتری روی بیوفیلم قرار گرفتند اما مشخص شد در مراحلی از رشد و تکثیر سلولی، بخش‌های بیرونی کلونی که به لبه بیوفیلم نزدیک‌ تر هستند، دست از تکثیر می‌کشند تا بخش‌های میانی به آن ها برسند. دانشمندان سپس متوجه شدند این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ های میانی از گرسنگی رنج می‌برند. در واقع وقتی ماده غذایی برای رشد و تکثیر سلولی در وسط بیوفیلم کاهش می‌یابد، باکتری‌های لبه دست از غذا خوردن می‌کشند تا باکتری‌های وسطی بتوانند از غذا استفاده کنند. روش ارتباطی باکتری‌ها در این زمان به‌ این شکل است که باکتری‌های گرسنه اقدام به آزاد کردن یون پتاسیم می‌کنند.
یون پتاسیم همان یونی‌ است که جریان الکتریکی عصبی انسان را ایجاد می‌کند. وقتی یک باکتری این یون را آزاد کرد، باکتری کناری آن نیز همین کار را می‌کند و این رویه آنقدر انجام می‌شود تا یک جریان الکتریکی به لبه کلونی می‌رسد. از آنجایی که پتاسیم برای حیات الزامی‌ است و در هر سلول زنده‌ای در طبیعت وجود دارد، این روش ارتباطی به‌ عنوان زبان بین‌المللی باکتری‌ها شناخته می‌شود و حتی میان دو کلونی از دو نوع باکتری متفاوت نیز کارآیی دارد. دانشمندان امیدوارند با رمزگشایی بیشتر از این روش ارتباطی به نحوه تکامل و شکل‌های مختلف ارتباطات عصبی انسان پی برده بتوانند درمانی برای برخی بیماری‌های دستگاه عصبی بیابند.


منبع: http://bigbangpage.com