تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم از خود پرسیده باشید که چطور می‌توان این دانه های زیبای برف را به طور مصنوعی ساخت؟ آیا می‌توانیم طرحهایی به زیبایی طبیعت و حتی منظم تر از آن به وجود بیاوریم؟ در واقع در آزمایشگاه با وجود شرایط کنترل شده می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برف در آزمایشگاه

شاید شما هم از خود پرسیده باشید که چطور می‌توان این دانه های زیبای برف را به طور مصنوعی ساخت؟ آیا می‌توانیم طرحهایی به زیبایی طبیعت و حتی منظم تر از آن به وجود بیاوریم؟ در واقع در آزمایشگاه با وجود شرایط کنترل شده می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

این کار را با "اتافک نفوذ" شروع کنیم. این دستگاه یک جعبه عایق است که ته آن را سرد (مثلاً حدود 40- درجه) و بالای آن را گرم (مثلاً حدود 40درجه) نگه می‌داریم. یک منبع آب را هم در بالای جعبه قرار می‌دهیم و بخار آب به درون جعبه نفوذ می‌کند و هوا را کاملاً اشباع می‌کند. اگر از زیر اتاقک یک سیم هم وارد کنیم، بلورهای یخ روی آن رشد می‌کنند. با اعمال کردن ولتاژ بالا مثلاً حدود 2000 ولت می‌توانیم به بازده بالایی دست پیدا کنیم.

اتاقک نفوذ

اگر با حوصله باشیم می‌توانیم در فاصله های زمانی منظم از بلور در حال رشد عکس بگیریم و به این ترتیب، یک فیلم درست کنیم. چند نمونه از این فیلم‌ها را می‌توانید در اینجا ببینید.

برف در آزمایشگاه

برف در آزمایشگاه

برف در آزمایشگاه

اما شاید بخواهید خودتان هم برف بسازید. خوب دست به کار شوید! ساده، ارزان و بامزه است!

دانه برف

خودتان برف بسازیدمواد لازم:

کمی یخ خشک

یک بطری کوچک نوشابه پلاستیکی

چهار سوزن بلند

یک گیره کاغذ

3 لیوان بزرگ آبمیوه ( از همین لیوانها که از فوم پلی استایرین هستند)

یک تکه اسفنج

یک سوزن خیاطی بزرگ

چند حوله کاغذی

قدم اول:

بعد از شستن و خشک کردن بطری نوشابه، حدود یک و نیم سانت پایین تر از ته بطری را با چاقوی تیز ببرید. وسط ته بطری را با استفاده از سوزن خیاطی سوراخ کنید و چهار سوراخ هم در اطراف ته بطری درست کنید. درون بطری اسفنج گرد را جای دهید و با چهار سوزن که از سوراخها رد می‌کنید، آن را در جایش محکم کنید.

قدم دوم:

نخ نایلونی نازک را از سوراخ سوزن وارد کنید و سوزن را درون سوراخ ته بطری و اسفنج فرو کنید. مجموعه را با چسب محکم کنید.

بطری وارونه در لیوان

انتهای دیگر را گره بزنید که بتوانید گیره کاغذ را نگه دارد. وقتی بطری را کامل و وارونه کردیم، این خط باید آزادانه درست مثل تصویر آویزان باشد.

قدم سوم:

بطری را مانند شکل وارونه درون 3 لیوان قرار دهید. بین دیواره های بطری و لبه بالایی لیوانها باید حدود 5/2 سانتی متر فاصله باشد.

بطری وارونه در لیوان

قدم چهارم:

در اتاقکتان یعنی ( ته بطری + اسفنج) را بردارید، اسنفج را با آب بشر خیس کنید و سرجایش بگذارید.

قدم پنجم:

حالا نوبت سرد کردن اتافک است. این کار را باید با یخ خشک انجام دهید. یخ خشک، قالبهای منجمد دی اکسید کربن است. کارکردن با آن آسان ولی بی خطر است اما چون دمای آن حدود 60- درجه است، برای کار کردن با آن به دستکش احتیاج دارید. یخ خشک را درون دو پلاستیک بریزید و با چکش خرد کنید. یخ خشک نرمتر از یخ معمولی است و به آسانی خرد می‌شود. با قاشق آنها را دور اتاقک بریزید و لیوانها را تا لب پر کنید.

قدم ششم:

حالا تماشا کنید! بعد از 5 تا 10 دقیقه در انتهاب نخ بلور پدید می‌آید و بعد از 20 دقیقه بلور بسیار زیبایی خواهید داشت. اگر از ذره بین استفاده کنید، خیلی بهتر است.

بلور

مترجم:ساناز فرهنگی