تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «نامرئی» با نام اصلی « The invisible» محصول سال 2007 امریكا به مدت نود و هفت دقیقه به زبان انگلیسی و با استفاده از سیستم صدای دیجیتال دالبی توسط كمپانی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی فراطبیعی از روح انسان

فیلم نامرئی

به انگیزه‌ی پخش سینمایی «نامرئی»؛

داستانی فراطبیعی از روح انسان

فیلم سینمایی «نامرئی» با نام اصلی « The invisible» محصول سال 2007 امریكا به مدت نود و هفت دقیقه به زبان انگلیسی و با استفاده از سیستم صدای دیجیتال دالبی توسط كمپانی «هالیوود پیكچرز» تهیه و تولید شده است.

این فیلم توسط « دیوید اس . گویر» كارگردانی شده است و « میك دیوس» و كریستین روم فیلمنامه آن را به رشته تحریر درآورده‌اند.

از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به جاستین كاتوین ( در نقش نیك پاول)، مارگاریتا لویدا ( انی نبوتون) مارسیا گی گاردن ( دیان پاول) ، كریس ماركت، الكس اولافلین، مایكل هریسون، رایان كلندی، آندرد فرانسیس و ... اشاره كرد.

**داستان فیلم:

«نیك پاول» جوان درسخوان و اصلی ادبیاتی است و با مادر ش به تنهایی زندگی می‌كند. وی در مدرسه با دختری به نام آمی هم دوره است كه به خاطر شرایط بد خانوادگی، وارد راه‌های خلاف شده و گاهی دست به دزدی و زورگیری می‌زند. یكی از دوستان خلافكار آنی در چی اختلافاتی كه بین آن‌ها به وجود می‌آید، سرقتی را كه آنی مرتكب شده، به پلیس لو می‌دهد. انی به تصور این كه نیك او را لو داده است با همدستی چند نفر دیگر به وی حمله می‌كند . نیك در اثر ضربات وارده به كما می‌رود و آنی كه تصور كرده نیك مرده است پیكر او را در یك كانال آب مخفی می‌كند. اما نیك هنوز زنده است و روح او به دنبال نجات دادن زندگی جسمش است.

**درباره فیلم:

فیلم سینمایی « نامرئی» چون چند فیلم موفق تاریخ سینما از جمله فیلم مشهور « روح» درون‌مایه‌یی فراطبیعی دارد. در این فیلم كارگردان تلاش می‌كند تا بیننده را از دنیای محدود طبیعت جدا كرده و با ابعاد مختلف روح بشر آشنا كند. اگر چه فیلمنامه‌نیسان سعی داشته‌اند تا با باز نكردن بعضی مباحث ( از جمله پیش زمینه زندگی سخت آنی و با مشكلات درونی نیك) فیلم را هر چه بیشتر مرموز جلوه دهند، اما این عدم پردازش شخصیت‌ها در پاره‌یی موارد به گنگ شدن داستان منجر شده است.

در طول داستان شاهد هستیم كه آنی كه در حال فرار از دست پلیس است به جای بازگشت به گذشته خود، به اتاق نیك سر می‌زند و در آنجا در می‌یابد كه نقاط مشترك زیادی با پسری دارد كه به تصور او اكنون دیگر زنده نیست. فشار روانی ناشی از احساس گناه، آنی را به مرزی می‌رساند كه به همذات پنداری با نیك می‌پردازد و از این طریق گویی صدای « روح نیك»‌را نیز می‌شنود . شكل‌گیری نوعی رابطه عاطفی بین آنی و « پسر مرده» می‌تواند گواهی بر شرایط روحی نامناسب آنی باشد كه با فرار از شرایط به خانوادگی خود سعی در یافتن پناهی برای ادامه حیات دارد و تا جایی این احساس شدت می‌یابد كه انی حتی از فدای جان خود برای نجات نیك دریغ نمی‌كند.

اگر چه ایده این فیلم به خودی خود می‌تواند بیننده را مجذوب كند، اما در بعضی صحنه‌ها چنان سیر حوادث داستان پیش پا افتاده می‌شود كه بیننده اعتماد خود را نسبت به فیلم از دست می‌دهد. نمونه چنین صحنه‌هایی فرار آنی از دست نیروهای پلیس در شرایطی است كه از هر سو در محاصره پلیس قرار دارد . در مجموع می‌توان گفت كه فیلم « نامرئی» كه تجربه‌یی جدید برای كارگردان فیلم‌های « بتمن آغاز می‌كند»‌و « تیغ»‌محسوب می‌شد نمره قبولی كسب می‌كند اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در زمره فیلم‌های موفق این ژانر به شمار آورد.

**نكاتی درباره فیلم:

فیلم سینمایی « نامرئی» براساس یك فیلم سوئدی با همین نام ساخته شده است؛ البته فیلم سوئدی نیز خود اقتباسی از رمانی نوشته «‌ماتس وال» نویسنده سوئدی بوده است.

صحنه‌هایی از فیلم كه به مصرف مواد مخدر اختصاص داشته است از این فیلم حذف شدند. تهیه‌كنندگان این فیلم دلیل این امر را جلوگیری از قرار دادن این فیلم در دسته فیلم‌های بزرگسالان عنوان كرده‌اند.

این فیلم هنوز جایزه‌یی از جشنواره‌های بین‌المللی كسب نكرده است و دست‌اندركاران تهیه آن امیدوارند كه این فیلم در جشنواره‌های امسال مورد لطف داوران قرار بگیرد.

**درباره كارگردان:

دیوید ساموئل گویل، متولد بیست و دوم دسامبر سال 1965 به شهر میشیگان ایالات متحده است.

وی از مدرسه سینما – تلویزیون آمریكا فارغ‌التحصیل شد. وی تا كنون جوایز ارزنده‌یی چون جایزه بهترین كارگردان جشنواره‌ فیلم‌های عملی، تخیلی و ترسناك آمریكا در سال 2006 برای فیلم بتمن آغاز می‌ند جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس جشنواره « برام استوكر» برای فیلم «‌شهر تاریك»‌در سال 1999 و جایزه بهترین فیملنامه‌نویس جشنواره منتقدین فیلم استرالیا را از آن خود كرده است.

در كارنامه هنری كارگردان ساخت فیلم‌هایی چون زیگ زاگ (2002) ، تیغ (2004) ، نامرئی (2007)‌، متولد نشده (2008) به چشم می‌خورد.

منبع : ایسنا