تبیان، دستیار زندگی

باید و نبایدهای حمل دارو در سفرهای هوایی

یکی از بدترین قسمت های سفرهای هوایی که همیشه مسافران از آن گلایه دارند این است که وسایلی را با خود و به همراه خود به فرودگاه برده اند اما در فرودگاه برای آن ها دردسر زیادی به وجود آمده است و حتی در مواردی نه تنها آن وسیله از آن ها گرفته شده است بلکه مجازاتی هم برای آن ها در نظر گرفته شده است. فکر می کنید آن ها دقیقا چه وسایلی بوده اند؟ حتی به ذهنتان هم نمی رسد که یکی از این موراد مربوط به مسافری است که قرص سرماخوردگی بزرگسالان همراه خود داشته است! یا مثلا در مورد دیگری اجازه ی همره داشتن اسپری خوشبو کننده ی بدن برای فرد وجود نداشته است و آن شخص مجبور شده است تا قبل از سوار شدن به هواپیما آن را دور بیندازد، فکرش را کنید که این اتفاق در مورد یکی از وسایل گران قیمت تان بیفتد که نمی دانسته اید در آن صورت چکار می کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهماندار هواپیما

 شاید برای ما خیلی عادی باشد اما هر فرودگاهی در هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و خیلی از مواقع وسایل بسیار معمولی که اصلا حتی فکرش را هم نمی کنید می توانند حسابی در سفر دردسر ساز شوند و دقیقا یکی از دردسر سازترین آن ها هم داروها هستند و به همین دلیل در این نوشتار الی گشت می خواهیم درباره ی دارو در هواپیما صحبت کنیم تا بدانیم چه محدودیت هایی درباره ی حمل آن ها داریم. با ما همراه شوید:

همان طور که گفته شد در بعضی از فرودگاه های جهان همراه داشتن دارو ممنوع است اما گاهی هم بسیاری از داروها علیرغم تاثثیر قوی ای که می توانند ر وی بدن انسان بگذارند ممنوع نمی شوند، پس از کجا باید متوجه شد؟ اگر بلیط هواپیما را خریداری کرده اید و قصد سفر باهواپیما را دارید و باید دارو همراهتان ببرید در صورتی که مراحل زیر را دنبال کنید برای حمل دارو در هواپیما مشکل نخواهید خورد:

قدم اول: اول از همه این که بهتر است داروهایتان را به جای چمدان داخل یک کیف دستی و یا کیف کوچکی که همراهتان دارید قرار دهید تا در صورتی که برای چمدان مشکلی پیش آمد داروهایتان را از دست نداده باشید، گاهی بعضی از این داروها واقعا حیاتی هستند. بعد این که همیشه حتما قرص ها را در بسته های خودشان نگه داری کنید این مورد به مسئول فرودگاه هم کمک می کند تا راحت تر داروهایتان را شناسایی کند و دچار مشکل نشوید. در صورتی که خواستید داروها را در ظرف دیگری نگهداری کنید حتما روی ظرف برچسب دارو را بزنید.

قدم دوم: در صورتی که دارویی دارید که به صورت مایع است، آن را در داخل یک کیسه بگذارید تا مامور فوردگاه به جای اینکه چمدانتان را با دست چک کند و احتمال ریختن دارویتان زیاد شود داخل کیف و یا کیسه را فورا با صفحه نمایش چک کند. این کار به گذر زودتر خودتان از بخش بازرسی هم کمک زیادی می کند.

قدم سوم: قدم سوم باز هم در باره ی داروهایی با خاصیت مایعی و ژل مانند است، اگر چنین دارویی همراهتان دارید و وزن زیادی هم ندارد مثلا کمتر از ۱۰۰ گرم است بهتر است تا آن ها را در کیسه ی پلاستکیی همراهتان نگه دارید به جای اینکه بخواهید آن را در چمدان بگذراید در این صورت مامورها می توانند وسایلتان را با سرعت بیشتری چک کنند و شما هم لازم نیست تا وقت زیادی را برای بازرسی بگذرانید. آن ها بازرسی این کیسه را با اشعه ی ایکس ری انجام می دهند.

قدم چهارم: در صورتی که دارویی داشتید که مایع بود و وزن بیشتر از ۱۰۰ گرم داشت بهتر است تا آن ها را داخل کیف بزرگی قرار دهید. موقع بازرسی به مامور فروگاه بگویید که داخل این کیف داروی مایع قرار دارد، آنها کیف را ممکن است نگردند و گاهی هم در صورت لزوم با دقت بیشتری می گردند تا مایع نریزد.

قدم پنجم: اگر دارویی دارید که لازم است خنک و در دمای پایین نگه داری شود بهتر است تا آن ها را در کیسه های یخ بگذارید و به مامور فروگاه هم بگویید. اگر لازم باشد آن ها خودشان بازرسی را با دست انجام می دهند.

قدم ششم: در صورتی که می خواهید دارو در هواپیما همراهتان ببرید  و این دارو به همراه سرنگ است و لازم است تا سرنگ جدا همراهتان باشد حتما اول از همه آن ها را در یک جای سخت و محکم نگه داری کنید تا به خودتان  یا کسی آسیبی نرسد. قدم دوم این است که از پزشکتان بخواهید تا روی دارو بنویسد که باید با سرنگ تزریق شود، مامورین فرودگاه به اندازه ی دکترتان اطلاعات پزشکی ندارند! قدم سوم این است که داروها و سرنگ مربوطشان را کنار هم قرا دهید تا احتمال هر گونه شک بی مورد را از بین ببرید. حتی می توانید از قبل به مامورهای امنیتی بگویید که همراهتان چنین داروهایی دارید.
دارو

در پایین هم چندین نکته درباره ی بردن دارو در هواپیما وجود دارد که انجام دادن آن ها کارتان را در فوردگاه راحت تر کند و به شما کمک می کند تا راحت تر از سد امنیتی رد شوید:

دقت کنید در صورتی که داروهایی را دارید همراهتان می برید که در ظرفی به غیر از ظرف اصلی خودشان قرار دارد حتما به دکترتان اطلاع دهید تا برایتان در یک نسخه بنویسند که دارو متعلق به شماست. مخصوصا اگر مقدار این داروها زیاد باشد پزشک حتما باید نوشته باشد که دارو مخصوص مصرف شخصی خود شماست.
بهتر است برای از بین بردن هر شک و تردید بیهوده و اضافه ای در هواپیما دارویی را که واقعا نیاز دارید به همان اندازه که در سفر نیاز پیدا می کنید همراهتان ببرید تا احتمال بدگمانی آن ها را کم کنید.
رعایت نکات بالا درباره ی حمل دارو در هواپیما به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید از ماموران امنیتی رد شوید، اما یادتان باشد که اگر باز همه ی این موارد را رعایت کنید باز هم ممکن است که کمی معطل شوید پس آمادگی این موضوع را داشته باشید.

منبع: مجله الی گشت