تبیان، دستیار زندگی

جایزه ادبی دسامبر فرانسه به گرگوار بوبیه رسید

گرگوار بوبیه با رمان «پرونده سنگین میم» جایزه ادبی دسامبر 2017 فرانسه را برنده شد. این درحالی است که بوبیه امسال به دلیل درگذشت حامی مالی جایزه، مبلغ 30 هزار یورویی که هر سال به برنده اعطا می‌شد را دریافت نخواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گرگوار بوبیه

  هیئت داوران جایزه ادبی دسامبر دیشب (7نوامبر) در رستوران پرونیه پاریس جمع شده و رمان «پرونده سنگین میم» نوشته گرگوار بوبیه را به عنوان برنده این دوره از رقابت‌های جایزه دسامبر فرانسه معرفی کردند.

بوبیه توانست با کسب 5 رای مثبت هیئت داوران، نام خود را به عنوان برنده قاطع این رقابت ثبت کند. رقیب او در کسب این جایزه، کریستف اونوره با رمان «پدر تو» بود که توانسته تنها 3 رای مثبت هیئت داروان را به دست آورد. ژوان اسفار با رمان «شاید که بشناسی» از دیگر رقیبان گرگوار بوییه بود.

سیسیل گیلبرت، رئیس هیئت داوران جایزه دسامبر، درباره کتاب گرگوار گفت: «این رمان 800 صفحه‌ای، داستان عشق، پول، دروغ، میل به کشتن یا خودکشی، اشک‌ها و لبخندها است که با مهارت کنار هم چیده شده‌اند. یک اثر ادبی بدیع که خواننده را با خود به قله‌های زندگی می‌برد و با جریان و سیر حوادث آن آشنا می‌کند.»

امسال املی نوتومب، نویسنده پرکار فرانسوی‌زبان به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران این جایزه در مراسم حضور داشت.

پارسال الن بلوتیه، با رمان «چگونه باپتیست مرد» از انتشارات گالیمار برنده جایزه ادبی دسامبر 2016 فرانسه شد.

جایزه دسامبر به عنوان یکی از گران‌ترین جوایز ادبی پاییز فرانسه، هر سال 30 هزار یورو جایزه نقدی به برنده‌اش اهدا می‌کند. امسال به دلیل مرگ پی‌یر برژه، بنیانگذار مالی این جایزه، این مراسم بدون اهدای جایزه نقدی برگزار شد. اما در سال‌های بعد روند اهدای جایزه به روال عادی خود برمی‌گردد.

جایزه دسامبر که به صورت سنتی جایزه‌ای مقابل گنکور شناخته می‌شود، از سال 1999 راه‌اندازی شده و در حالی که ابتدا با نام جایزه نوامبر شروع به کار کرد، بعدا به نام دسامبر تغییر نام یافت.  

منبع: ایبنا به نقل از لیورابدو