تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: کسانی که حیله شرعی می‌کنند از عذاب الهی در امان نمی‌مانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مکارم شیرازی:

جلسات قرآن پاسخ عملی به دشمنان تشیع است

  مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: کسانی که حیله شرعی می‌کنند از عذاب الهی در امان نمی‌مانند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) قم با اشاره به برگزاری باشکوه محافل قرآنی در کشور اسلامی‌مان گفت: دشمنان ایران اسلامی‌ برآنند شیعه را به دوری از قرآن متهم کنند که این برنامه‌های قرآنی و جلسات تفسیر قرآن چشم دشمنان را کور کرده است.

وی در ادامه افزود: در حرم کریمه اهل بیت(س) برنامه با شکوه تلاوت قرآن با حضور مردم و به خصوص جوانان در صفوف منظمی‌ همراه با قاریان ‌ورزیده برگزار می‌شود که انعکاس این برنامه در ‌شبکه‌های داخلی و خارجی، دشمنان را ناخشنود کرده است آنان می‌گویند شیعیان رابطه‌ای با قرآن ندارند؛ اما این جلسات جواب عملی خوبی به آنها است.

این مرجع تقلید با بیان این ‌که این جلسات مایه برکت برای همه کشور است، تصریح کرد: جوانانی که در‌ برنامه‌ها و محافل قرآنی شرکت می‌کنند، جوانان سعادتمندی خواهند شد.

وی در ادامه بیان تفسیر قرآن کریم ابراز داشت: «اصحاب السبت»، ‌یاران یا صاحبان روز شنبه، جمعیتی از بنی اسرائیل بودند و کسبشان از ماهی‌گیری بود که خداوند به صورت موقتی آنها را برای آزمایش، از صید در روز شنبه محروم کرده؛ اما آنها با حیله‌ای روز شنبه را دام‌ می‌گستراندند و روز یک‌شنبه ماهی به دام‌افتاده را صید می‌کردند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه تأکید کرد: در این داستان مردم به سه گروه شامل کسانی که زیر پوشش شرعی دست به حیله زدند، همچنین از گروه ناهیان از منکر و گروه‌‌ بی‌طرف و بی‌تفاوت تشکیل شده که عذاب الهی آمد که دو گروه مشمول عذاب الهی شدند و آن جمعیتی که ‌نهی از منکر کردند، نجات یافتند.

وی با اشاره به بیان واژه حیله اضافه کرد: حیله‌ یعنی چاره‌جویی که گاهی مثبت است و گاهی منفی؛ بنابر این حق را باطل کردن و باطل را حق‌ جلوه دادن حیله است؛ متأسفانه برخی‌ از بانک‌ها امروزه با همین شیوه در پوشش کارمزد، آلوده به ‌ربا‌ می‌شوند؛ در حالی که نهایت کارمزد‌ سه یا چهار درصد است نه 26 درصد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی‌ها همچون نمرود و فرعون با کلاه و حیله شرعی‌ می‌خواهند مردم را فریب دهند و گاهی هم همچون زلیخا برای اثبات و قانع کردن خود دست به ‌حیله می‌برند.

وی با اشاره به این‌که در شرع نیز حیله وجود دارد، افزود: حیله‌هایی که حق را به کرسی می‌نشاند، حیله‌ای مشروع است همچون خوابیدن علی(ع) در جای پیامبر(ص) که دشمن از این موضوع بی‌خبر بوده همچنین مثل تغییر مسیر پیامبر(ص) از مدینه به مکه که این کار برای نجات از توطئه دشمن بوده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، بر دوری  از صحنه‌سازی‌های شرعی تأکید کرد و گفت: پیامبر(ص) در این روایت‌ به کارهای مردم اشاره کرده که مردم پس از رحلت ایشان با‌ حیله شرعی و ظاهر‌سازی، حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می‌کنند.