تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی هندبال بزرگسالان ایران پس از یك سال و هشت ماه دوری از تمرینات حدود چهار ماه دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقه های قهرمانی جهان در قزاقستان شركت خواهد كرد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب طولانی مدت هندبال ایران

هندبال ایران

تیم ملی هندبال بزرگسالان ایران پس از یك سال و هشت ماه دوری از تمرینات حدود چهار ماه دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقه های قهرمانی جهان در قزاقستان شركت خواهد كرد!

به نقل از ایسنا، اسفند سال 86 در اصفهان بود كه در مسابقه‌های قهرمانان آسیا در تهران تیم ملی هندبال بزرگسالان ایران تنها به خاطر یك گل، مقابل عربستان شكست خورد و نتوانست سهمیه حضور در مسابقه‌های قهرمانی جهان 2009 را كسب كند.

این ناكامی تیم ملی در اصفهان چیز تازه‌ای نبود چرا كه ملی‌پوشان ایران دو سال قبل در همین رقابت‌ها به خاطر یك گل اختلاف با قطر نتوانستند به مسابقه‌های جهانی آلمان صعود كنند. پس از مسابقه‌های اصفهان بود كه مسوولان فدراسیون اعلام كردند با جذب مربیان سرشناس،‌ حتما در دوره‌ی بعدی رقابت‌های جهانی حاضر خواهند بود. این درحالی است كه پس از مسابقه‌های اصفهان تیم ملی بزرگسالان ایران حدود یك سال و هفت ماه است كه هیچ تمرینی نداشته است. ملی‌پوشان ایران چهار ماه دیگر باید در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان شركت كنند، این رقابت‌ها انتخابی مسابقه‌های جهانی 2011 سوئد است.

خواب طولانی مدت هندبال ایران

تمام این شرایط در صورتی اتفاق می‌افتد كه هندبالیست‌های ایران پس از پایان مسابقه‌های لیگ برتر در بهمن 87 ، حدود هشت ماه است كه تمرین نكرده‌اند و زمانی كه ورزشكاری چند ماه از تمرین دور باشد، دچار اضافه وزن شده و بازگرداندن آن به شرایط تمرین و مسابقه زمان بیشتری را می‌گیرد. این دانسته‌ها در حالی است كه قرار بود بازی‌های همبستگی كشورهای اسلامی مهرماه در ایران برگزار شود اما، به تعویق افتاد كه این به تعویق افتادن به سود هندبال ایران شد چرا كه اگر قرار بود مسابقات در زمان معین برگزار شود، تیم ملی بزرگسالان ایران هیچ تمرین و یا مربی‌ای نداشت كه بتواند در این رقابت‌ها نتایج قابل قبولی كسب كند.

در فاصله چهار ماه تا رقابت‌های قهرمانی جهام ملت‌های آسیا در قزاقستان، تیم ملی بزرگسالان ایران هیچ مربی‌ای ندارد، چه داخلی، چه خارجی. مسوولان فدراسیون هندبال انتخاب مربی و سرمربی تیم ملی را به هفته‌های آینده موكول كردند.

این‌ موارد درحالی اتفاق می‌افتد كه لیگ برتر هندبال ایران از آذرماه آغاز خواهد شد. مسابقه‌های جام باشگاه‌های آسیا هم نیمه آبان‌ماه خواهد بود و فدراسیون هندبال قصد دارد تا این رقابت‌ها انجام شود و بعد از آن اردوهای تیم ملی را تشكیل دهد.

خواب طولانی مدت هندبال ایران

مربی پیشین تیم ملی بزرگسالان با تایید تمام موارد یاد شده و اینكه این موارد در عملكرد تیم ملی در مسابقه‌های آسیایی قزاقستان تاثیرگذار خواهد بود، گفت: تداركات و برنامه‌ریزی بهتر فدراسیون‌هاست كه باعث می‌شود تیم‌های در لحظات آخر نتیجه بگیرند یا نگیرند. اگر ما در دقیقه آخر گل می‌خوریم و به مسابقه‌های جهانی نمی‌رویم دلیلش همان برنامه‌ریزی است.

كیوان صادقی افزود: برای موفقیت در مسابقه‌های آسیایی و راهیابی به رقابت‌های جهانی باید از هم‌اكنون تدارك ببینیم. اگر می‌خواهیم به مسابقه‌های جهانی سوئد برویم، باید همان دو سال پیش و پس از مسابقه‌های آسیایی تهران شروع می‌كردیم. هرچند امسال فدراسیون سال شلوغی داشت و مسابقه‌های نوجوانان و جوانان جهان را تدارك می‌دید.

وی ادامه داد: فدراسیون هندبال برنامه‌های خودش را باید براساس بودجه‌ای كه دارد تنظیم كند و معتقدم باید خیلی زودتر از اینها كارهای انتخاب مربی و آماده‌سازی تیم ملی بزرگسالان شروع می‌شد. زمان كافی نداریم.

مربی پیشین تیم ملی بزرگسالان گفت: شاید فدراسیون هندبال قصد دارد كه شاكله‌ی اصلی تیم ملی همین تیم ملی جوانان باشند و چند نفر باتجربه‌ها به آن اضافه شوند. این راهكار مناسبی برای گریز از آماده نبودن تیم ملی است. این طور نیست كه لیگ هندبال ما 7 ماه تعطیل باشد و بازیكنان بخورند و بخوابند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری