تبیان، دستیار زندگی

گریه نوزاد هنگام دفع ادرار یا مدفوع

گریه نوزاد هنگام دفع ادرار را باید جدی گرفت و به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد. ولی گریه نوزاد هنگام دفع مدفوع معمولا جای نگرانی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گریه نوزاد

دکتر سید محسن هاشمی، متخصص کلیه و مجاری ادرار در مورد علل گریه نوزاد هنگام دفع ادرار می گوید:

گاهی ناراحتی و گریه شیرخوار هنگام ادرار کردن، در اثر سوزش ادرار است. معمولا شایع ترین علل سوزش ادرار در کودکان، التهاب پوست ناحیه کهنه شیرخوار (در محل پوشک) در اثر عفونت های قارچی و التهاب های پوستی ناشی از حساسیت های تماسی است. همچنین التهاب مجرا در زمینه عوامل شیمیایی و عفونت های ادراری نیز از عوامل شایع سوزش ادرار است.

اما سوزش ادرار شیرخواران تنها دلیل گریه کردن آنها موقع ادرار کردن نیست، زیرا در چند ماه اول زندگی، شیرخواران مستعد قولنج (کولیک) زیاد گریه می کنند. در آن هایی که نفخ شکم دارند، هنگام زور زدن برای ادرار و مدفوع ممکن است گاز زیاد شکم و اتساع آن باعث درد و ناراحتی شود که می تواند با سوزش ادرار اشتباه گرفته شود.

در شیرخواران پسر، تنگی های سر آلت، مجرای تناسلی یا تنگی ها و پرده های ناقص که گاهی به طور مادرزادی در مسیر مجرای ادرار وجود دارد، ممکن است به قطره قطره ادرارکردن منجر شود که این مساله بسیار مهم است زیرا در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است فشار تدریجی اما قابل ملاحظه ای را به کلیه های کودک وارد کند.

 بنابراین هر نوع درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن را باید مهم دانست و پیگیری کرد. باقی ماندن هر نوع جسم خارجی، حتی تکه های نخ یا مدفوع در محل تناسلی دختربچه ها نیز می تواند به احساس ناراحتی و سوزش منجر شود.

گذشته از این ها، در فصل گرما اگر به کودک آب و مایعات کافی ندهید یا پوشش زیاد داشته باشد، میزان آب بدنش کاهش یافته و ادرارش غلیظ می شود که علاوه بر اینکه خطر سنگ کلیه افزایش می یابد، می تواند به سوزش ادرار نیز منجر شود.

در برخی از مطالعه ها، نشستن کودکان به خصوص دختربچه ها در وان حمام داخل آب و کف صابون، خطری برای بروز عفونت های اداری تلقی شده است. علاوه بر این، باقی ماندن کف صابون یا تماس آن با مخاط مجرا و ناحیه تناسلی چه در پسرها و چه در دخترها می تواند به سوزش ادرار موقتی منجر شود و به والدین توصیه می شود در انتخاب جنس پوشک دقت کنند.

گریه نوزاد موقع دفع مدفوع

دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال در این باره می گوید:

قرمز شدن و گریه کردن نوزاد هنگام مدفوع کردن عادی است و نیازی به مصرف دارو ندارد.

همه شیرخواران از حدود سه هفتگی تا چهار ماهگی دل درد دارند، موقع دفع مدفوع زور می زنند و دست و پایشان را جمع می کنند. این دل درد در بچه ها جای نگرانی ندارد. باید با بغل کردن و حرکت دادن آرام، دل درد او را تسکین دهید.

دکتر پرویز طباطبایی، متخصص اطفال نیز معتقد است:

اگر نوزاد موقع دفع مدفوع گریه کند، زور بزند و قرمز شود و بعد از زور زدن یک مدفوع نرم دفع کند، مشکلی نیست، زیرا این حالت در نوزادان گذراست.

ولی اگر نوزادی مدفوع سفت،‌ شکل‌دار و غلیظ مانند کودکان بزرگ‌ تر دفع کند، کاملا غیرطبیعی محسوب می‌شود و معمولا نشان‌دهنده یبوست است.

اگر کودک سالم شما کمتر از پنج ماه سن دارد و بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته به صورت مداوم گریه می‌کند، ممکن است مبتلا به کولیک باشد. البته باید گفت، کولیک در نوزادان تازه متولدشده بسیار شایع است و جای نگرانی ندارد.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

منابع:

شفاف

نی نی بان

مجله سرگرمی و خبری قو
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.