تبیان، دستیار زندگی

عملیات‌ ظفر 4 (نامنظم)

قرارگاه‌ عملیاتی‌ و برون‌ مرزی‌ «رمضان» نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همكاری‌ معارضان‌ كرد عراقی، در روز 28 آبان‌ ماه ‌1366 عملیات‌ نامنظم‌ «ظفر4» را در استان‌ «دهوك» كردستان‌ عراق‌ ترتیب‌ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عملیات‌ ظفر 4 (نامنظم)

 
عملیات‌ ظفر 4 (نامنظم)

قرارگاه‌ عملیاتی‌ و برون‌ مرزی‌ «رمضان» نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همكاری‌ معارضان‌ كرد عراقی، در روز 28 آبان‌ ماه ‌1366 عملیات‌ نامنظم‌ «ظفر4» را در استان‌ «دهوك» كردستان‌ عراق‌ ترتیب‌ داد.
در این‌ عملیات‌ كه‌ در شمار سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ ظفر و در عمق‌ منتهی‌ الیه‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌ و با هدف‌ انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌- اقتصادی‌ عراق‌ صورت‌ گرفت، نیروهای‌ خودی‌ با رمز «یا رسول‌ الله(ص)» به‌ مقر لشكر119 پیاده‌ ارتش‌ عراق‌ مستقر در شهر دهوك‌ حمله‌ برده‌ و ضمن‌ انهدام‌ آن، به‌ تخریب‌ تأسیسات‌ انتقال‌ برق‌ سد این‌ شهر به‌ میزان‌60 درصد و مركز پست‌ و تلگراف، پمپ‌ بنزین، مقر پلیس‌ و مخابرات‌ به‌ میزان‌40 درصد پرداختند.
همچنین‌ نیروهای‌ عمل‌ كننده‌ توانستند بامسدود كردن‌ موقت‌ راه‌ ترانزیتی‌ عراق‌- تركیه،10 پایگاه‌ حفاظتی‌ این‌ مسیر را منهدم‌ ساخته‌ و400 كشته‌ و زخمی‌ از دشمن‌ بر جای‌ گذارند.

شرح عملیات :

عملیّات ظفر4 در تاریخ 28/8/66، با رمز مبارك «یا‌رسول‌الله(ص)» به تلافی شرارتهای رژیم عراق در بمباران مناطق غیرنظامی بویژه بیمارستان شهر دهوك و با هدف انهدام تأسیسات اقتصادی و نظامی دشمن در منطقه عملیّاتی استان دهوك آغاز می‌شود.
رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشكل از تكاوران گردان ویژه شهادت و مبارزین حزب دمكرات كردستان و پشتیبانی آتشباری پرحجم در عمق 250 كیلومتری خاك عراق به مواضع نیروهای بعث یورش می‌برند و مقر تیپ 119 پیادة مستقر در شهر دهوك كه حفاظت و هدایت پایگاههای اطراف شهر را به عهده داشت، پس از كشته و زخمی ‌كردن 300 نفر از دشمن به كلی منهدم می‌كنند. رزمندگان پس از ورود به شهر دهوك ساختمان پلیس و مركز مخابرات آن را به میزان 40 درصد منهدم می‌كنند. چهار كارخانه نیز كه مایحتاج بعثیان را تأمین می‌كردند، دچار خسارات عمده می‌شوند. در جریان این عملیّات تأسیسات انتقال برق در 6 كیلومتری شمال غربی شهر و یك پارك موتوری دشمن هدف قرار می‌گیرد و به آتش كشیده می‌شود. رزمندگان با مسدود كردن جاده ترانزیتی دهوك به تركیه (به مدت 9 ساعت) كامیونهای حامل سوخت را به آتش می‌كشند. با ادامه عملیّات، مركز گردان حفاظت جادة بغداد ـ تركیه گلوله‌باران و بر اثر آن ده پایگاه منهدم می‌شود و 70 تن به هلاكت می‌رسند. مراكز اقتصادی شهر سهیل نیز از حملات رزمندگان مصون نمی‌دانند و متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

نتایج عملیّات

انهدام مقر تیپ 119 پیاده عراق مستقر در دهوك.
انهدام تأسیسات انتقال برق سدّ دهوك به میزان 60 درصد.
انهدام 10 پایگاه حفاظتی جادۀ بغداد ـ تركیه.
انهدام مركز پست و تلگراف، یك پمپ بنزین، مقر پلیس و مخابرات به میزان 40 درصد.
مسدود كردن موقت جاده ترانزیتی عراق ـ تركیه.
تعداد كشته و زخمی دشمن:بیش از 400 نفر.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: ظفر 4 (نامنظم)
زمان‌ اجرا: 28/8/1366
تلفات‌ دشمن‌ (كشته‌ و زخمی):400
رمز عملیات: یا رسول‌ الله (ص)
مكان‌ اجرا: استان‌ دهوك‌ عراق، ‌250 كیلومتری‌ محور شمالی‌ جبهه‌ دشمن‌
ارگان‌های‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ رمضان‌ و معارضان‌ كرد عراق‌
اهداف‌ عملیات: انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌ - اقتصادی‌ و تأسیسات‌ سد شهر كركوك‌
دستاوردها: عملیات ظفر با انهدام تاسیسات نظامی و تاسیسات انتقال برق سددهوك و چند مركز دولتی عراق به پایان رسید.
منبع:فاتحان