تبیان، دستیار زندگی
زیبایى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیكى زمین احساس مى شوند، دو چندان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (2)

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (2)

به دلیل شكل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى كند و به دلیل این صداها ست كه اهالى معتقدند با تاریك شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آب در شب خوددارى مى كنند.

بر اساس یك افسانه قدیمى جزیره نشینان، دره ستاره ها را شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه مى دانند كه این باور از نظر علمى هنوز اثبات نشده است.

ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارك جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسكو به ثبت برسد. ژئو پارك قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارك منطقه خاورمیانه است.

زیبایى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیكى زمین احساس مى شوند،

دو چندان است. در گوشه و كنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریك و گاه پهن و وسیع وجود دارد كه با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره مى كند.

دره ستاره ها و دره چاه كوه پدیده اى شگفت از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین است. دره ستاره ها كه به گمان افراد بومى، در آن ستاره افتاده است و شب ها جن دارد، بسیار دیدنى است و مشابه این اشكال زمین شناسى یا ژئومرفولوژى را ما تنها در آمریكا مى بینیم. كه توریست هاى بسیارى را مى توانند به خود بكشند.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (2)

دره یا تنگه چاه كوه دره اى به عمق 100 متر نمایش دیگرى از فرسایش سنگ هاى رسوبى است.گنبد و غارهاى نمكى در جنوب جزیره قشم قرار دارندو در یك جاده خاكى ما را به آنجا مى رساند كه دسترسى به آن مشكل است، لایه هاى نمك كه مربوط به دوره هاى جدید زمین شناسى هستند در برخورد با گسل هاى پوسته زمین بالا آمده و گنبدهاى نمكى را به وجود آورده اند. در داخل این گنبدهاى نمكى، غارهاى نمكى قرار دارد.غار نمكى شماره 3 قشم با6 هزار متر طول، بزرگترین غاز نمكى جهان شناخته شده است.درون این غار رودخانه اى مارپیچ به عمق یك متر با استلاكتیت و استلاگمیت هایى اعجاب آور انسان را به شگفتى وامى دارند.

تغییر بعد از هر حادثه طبیعى

دره ستاره ها در واقع یك ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اولیه كه هنوز در بخش شمالى به صورت كم و بیش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بین 7 تا 10 مترى از كف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهكى سست و پر از پوسته هاى فسیلى است.

مخروط هاى نوك تیز، ستون ها و ستونك هاى فرسایشى، آرك ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند كه در این دره مشاهده مى شوند.

به دلیل سست بودن جنس لایه ها، مى توان انتظار داشت كه پس از هر بارندگى شدید (كه به ندرت اتفاق مى افتد) تغییرات محسوسى در مورفولوژى دره صورت پذیرد.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (2)

آنچه مشخص است این است كه این اشكال در اثر فرسایش باد و باران و رگبارهاى فصلى پدید آمده است؛ البته بازدید از دره ستاره ها در شب هاى مهتابى جاذبه اى خاص دارد، بویژه در آن لحظه كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها با نزدیكى خاصى به زمین احساس مى شوند.

در هر صورت براى رفاه حال بازدیدكنندگان و گردشگران در ابتداى سال 85 به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم و با همت معاونت سیاحتى و گردشگرى سازمان و كمك اهالى و شوراى اسلامى روستاى بركه خلف راه دسترسى به دره ترمیم و براى ایجاد امكانات رفاهى و بهداشتى اقداماتى صورت پذیرفته است.

منظره هاى این دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و كنار ستون ها و كنگره ها با اشكال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بین اینها راه هاى تنگ و باریك و گاهى پهن و وسیع وجود دارد. علاوه بر این شكاف ها و سوراخ هاى بزرگ و كوچكى هم ایجاد شده اند كه ممكن است این تصور را ایجاد كنند كه موجودى عجیب و غریب در دل آن تاریكى ها زندگى مى كند. با وجود این اشكال و طرح هاى عجیب بیخود نبوده كه در شبهاى تاریك مردم فكر مى كردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد مى كنند!

نگهبان 81 ساله

محمد مظفرى نگهبان 81 ساله دره ستاره ها كه داراى 12 فرزند است، مى گوید: امسال میزان بازدید مردم از این دره نسبت به سال هاى قبل افزایش یافته است.

وى مى گوید: بازدید از این مكان به صورت رایگان است و شب هاى این دره به دلیل نزدیكى ستاره ها به سطح زمین بسیار دیدنى است.

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (2)

مظفرى یكى از مشكلاتشان را نداشتن آب شیرین عنوان مى كند و مى گوید: براى خرید هر تانكر آب شیرین باید12الى 13 هزار تومان پول پرداخت كنیم و با حقوق 100 هزار تومان نمى توانیم، در نتیجه آب شور كه هر تانكر آن حدود 6 هزار تومان است، خریدارى مى كنیم.

این مرد ظهرها براى فرار از گرماى سوزناك و نفسگیر تابستان به آلونكى گلى پناه مى برد؛ البته این آلونگ گلى را هم از صدقه سر همین حادثه طبیعى به دست آورده است.بدون پاپوش و در اسفند ماه با یك لباس آستین كوتاه نظاره گر خیل جمعیتى بود كه با ولع هر چه تمام به دیدن این شاهكار خارق العاده مى رفتند.

تسبیح كوچك و سفید رنگى در دستانش و كلاهى محلى برسرش و با لبخندى مهربان به هر بیننده اى خوشامد مى گفت و به سادگى سفره دلش را براى هر غریبه اى آشنا باز مى كرد.

خدا حافظ دره سحرانگیز

بعد از ساعتى گشت و گذار ماجراجویانه در بین این ساختارهاى هنوز ذهنمان درگیر قله هاى تراشیده شده اى بود كه فقط خالق طبیعت مى تواند چنین نقشى خیال انگیز و جادویى بیافریند اما باید رفت ودیارهاى بكر و دست نخورده اى را دید و قلم را تراشید براى گزارشى دیگر و شماره اى دیگر!!

منبع:

ایران