تبیان، دستیار زندگی
در ادامه ی مقالات قبلی که داشتیم بهترین راهکارهای صحیح درس خواندن را با توجه به روند تغییر کنکور بررسی می‌کردیم ، حال ادامه ی بحث را پی می‌گیریم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه درس بخوانیم ؟3

چگونه درس بخوانیم؟3

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟ (3)

در ادامه ی مقالات قبلی که داشتیم بهترین راهکارهای صحیح درس خواندن را با توجه به روند تغییر کنکور بررسی می‌کردیم ، حال ادامه ی بحث را پی می‌گیریم :

دین و زندگی:

خوشبختانه کتب درسی دین و زندگی، بیشترین مورد استفاده را بین داوطلبان دارد. ولی باز هم اشکالاتی در مطالعه ی آن دیده می‌شود ، مثلا" اکثر داوطلبان به کتابهای قرآن 2و3 توجه نمی کنند در حالیکه بین 5 تا6 سوال از آنها مطرح خواهد شد . خود کتاب دین و زندگی را هم کاملا" سطحی ، طوطی وار حفظ می‌کنند . به همه ی اسمها و کتابها و تاریخها و آیه‌ها توجه نمی کنند ، پس حتی همین دین و زندگی به ظاهر ساده را هم باید بهتر از اینها بخوانیم ، چگونه ؟؟؟

  1. همه ی درسهای کتاب دین و زندگی را خیلی خوب می‌خوانیم و یاد می‌گیریم .
  2. سعی می‌کنیم عربی و فارسی تمام آیه‌ها را و اینکه این آیه یا حدیث در مورد چه موضوعی است را خوب یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم .
  3. تمام اسامی و نام کتابها و تاریخهای مهم را که حتی در زیر نویس آمده ، به خاطر می‌سپاریم .

مساله ی اصلی بسیاری از داوطلبان برای دین و زندگی فراموش کردن آن است نه خواندن آن .

برای جلوگیری از این پدیده به دستورات زیر عمل کنید :

  • زود به زود دروس خوانده شده را دوره کنید و تستهای آنها حداقل یک هفته پس از آخرین دوره بزنید.
  • بهتر است دوره فقط از روی کتاب درسی خودتان باشد ، چون وقتی شما برای اولین بار از روی کتاب درسی مطلب را حفظ کرده اید ، دقیقا" در حافظه ی بینایی شما شکل و رنگ و طرح و مطالب آن صفحه حک می‌شود ، پس اگر دوره هم همیشه از روی یک منبع باشد ، می‌تواند به یاد آوری توسط حافظه ی بینایی کمک کند .
  • از خواندن جزوات خلاصه شده و گلچین شده ی دین و زندگی بپرهیزید ، زیرا خط به خط کتاب و حتی زیر نویسها مهم هستند و مورد سوال واقع خواهند شد .
  • احکام را خوب یاد بگیرید بعد حفظ کنید ، زیرا که جملات دروس احکام کمی ثقیل هستند و اگر شما درست حکم را متوجه نشوید ، قطعا" تست را اشتباه خواهید زد .

زبان انگلیسی :

کتاب زبان هم تقریبا" محروم واقع شده است . اکثر داوطلبان گرامر را از روی جزوات می‌خوانند و معنی لغات را هم از آخر هر درس و یا لغتهای نوشته شده ، همراه با معنی ( به صورت فلش کارت و ....) حفظ می‌کنند . در حالی که لغات زبان بسیار زیاد و فرارند و باید راهکارهای بهتری برای یادگیری آنها به کار گیریم . چگونه ؟؟؟

  1. کتاب زبان ( مخصوصا" پیش دانشگاهی ) را از ابتدا شروع می‌کنید به خواندن و در آوردن معنی لغات از دیکشنری ( زیرا لغتی که در جمله یاد گرفته شود و با پیدا کردن به حافظه سپرده شده باشد ، خیلی عمیقتر و بهتر از لغتی که خارج از جمله با معنی حاضر و آماده حفظ شده است ، در ذهن باقی می‌ماند ).
  2. تمام بخشهای کتاب زبان از جمله لغات ، متنها ، صورت و پاسخ تمرینها و.... را باید بخوانید و لغاتش را در آورید نه اینکه به لغات آخر هر درس اکتفا کنید . 2- از معلم خود بخواهید تمام تمرینها را حل کند .
  3. لغتها را سعی کنید با یک یا چند مترادف انگلیسی یاد بگیرید .
  4. لغتهای مترادف و متضاد در کنار هم بسیار راحتتر به خاطر سپرده می‌شوند .
  5. تستهای زبان را به صورت مخلوط بزنید نه طبقه بندی .
  6. در هنگام زدن تست چه گرامر باشد چه درک مطلب و چه تست لغت ، صورت تست و گزینه‌ها را معنی کرده و لغات جدید را فیش برداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند دایره ی لغاتتان بسیار وسیع شود . مخصوصا" اگر داوطلب شرکت در کنکور منحصرا" زبان هم هستید . این یکی از کارهای واجب بر شما خواهد بود .
  7. صحبت کردن در کلاس با همکلاسی‌ها یا در خانه با یکی از افراد تحصیلکرده ، به زبان انگلیسی دشوار ولی بسیار مفید خواهد بود.
  8. لغات زبان را ، از روی کتاب درسی خودتان و درجمله دوره کنید .
  9. لغات مهم را فیش برداری کنید تا در وقتهای تلف شده (اتوبوس ، مترو ، مطب دکتر یا صفهای مختلف ) بتوانید مروری برآنها داشته باشید.

اخطار !!!

داوطلبان علاقمند به زبان، فقط به شرکت در کنکور منحصرا" زبان اکتفا نکنید. حتما" کنکور رشته ی اصلی خود را بدهید و در کنار آن در کنکور منحصرا" زبان هم شرکت کنید . چرا که ظرفیت پذیرش و تنوع رشته در منحصرا" زبان بسیار پایین است . در ادامه ی این سری مقالات در مورد دروس اختصاصی رشته های مختلف (به ترتیب : ریاضی ، تجربی ، انسانی ، ....) صحبت خواهیم کرد.

نویسنده: آیلر قزل

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ (1)

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ (2)

ادامه دارد...