تبیان، دستیار زندگی

موزه باستان شناسی لرستان، مجموعه ای از آثار تاریخی ارزشمند

تا اسم لرستان می آید احتمالا آبشارها و جویبارها در نظرتان مجسم می شود، آبشارهایی که تنها گوشه ای از طبیعت چشم نوازش هستند. اینجا استانی کوهستانی که هر طبیعت دوستی حداقل باید یک بار به آن سفر کند. در هر کدام از شهرهای این استان، طبیعتی بی نظیر را می بینید که از این استان بهشتی کم نظیر ساخته اند. زیبایی های طبیعی لرستان دلیل سفر خیلی از گردشگران به این استان است اما در اینجا آثار تاریخی زیادی هم وجود دارد که می تواند تاریخ دوستان را راضی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قلعه فلک الافلاک

 قدمت طولانی این استان، تاریخی پربار را برایش به وجود آورده و یکی از بهترین راه های درک این تاریخ، رفتن به موزه های این منطقه است.

در مرکز شهر خرم آباد به قلعه ای تاریخی و دیدنی به اسم فلک الافلاک می رسید که اوج هنرمندی ساسانیان را به نمایش گذاشته و یکی از بناهای تاریخی شاهکار ایران به حساب می آید. هر چند قدمت این قلعه دقیقا مشخص نیست اما خیلی ها زمان ساخت آن را دوره شاپور اول در قرن سوم میلادی می دانند. قلعه ابهتی دارد که در قالب کلمات نمی گنجد و البته تاریخ بلندش از آن بنایی ارزشمند ساخته که خیلی ها به شوق دیدنش به خرم آباد می روند. بی دلیل نیست که در این قلعه موزه باستان شناسی برپا و به مکانی تبدیل شده که می توانید گذشته باشکوه این استان را در آن به راحتی کشف کنید. موزه شدن این قلعه گردشگران بیشتری را به سوی آن می کشاند تا هم معماری جذاب آن را از نزدیک ببینند و هم سری به این موزه بزنند و با تاریخ ایران بیشتر آشنا شوند. قلعه فلک لافلاک آن چنان باشکوست که نمی توان به خرم آباد رفت و از آن دیدن نکرد برای همین جزو اولین جاذبه هایی است که هر گردشگری در سفر به خرم آباد از آن دیدن می کند.

موزه

پس از اینکه از قسمت های مختلف قلعه دیدن کردید حتما زمانی را برای بازدید از موزه های این قلعه اختصاص دهید چون در بخشی از این قلعه، موزه ای برپا شده که شامل دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی است و با بازدید از آن دید جدیدی نسبت به تاریخ لرستان و ایران پیدا می کنید. چندین سال از افتتاح این موزه می گذرد اما در این بین مدتی تعطیل و دوباره بازسازی شد؛ آخرین بار تعطیل شدن آن به  سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ برمی گردد که دلیلش کمبود امکانات بود. همه آثاری که از محوطه های تاریخی اطراف  کشف شده در این موزه به نمایش در آمده است. با رفتن به داخل موزه باستان شناسی ۱۲ ویترین جداگانه می بینید، باید کمی بیشتر وقت بگذارید و هر کدام از این ویترین ها را با دقت بیشتری نگاه کنید چون هر کدام از این اشیا، تاریخی شنیدنی را در خود نهفته دارند. . شیوه چیدن این آثار در ویترین های مختلف چنان ماهرانه  است که با تماشای آن  ها کاملا به گذشته های دور می روید. در هر کدام از ویترین ها حدود ۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که هر چه دقیق تر آن ها را نگاه کنید بیشتر پی به هویت تاریخی شان می برید. البته ارزشمندترین آثار این ویترین ها اشیایی است که از غار کلماکره کشف شده و قدمت آن ها به دوره هخامنشیان و حتی دوره های قبل از آن برمی گردد. در سال ۹۱ بود که خبر رسید اشیای ارزشمند این غار به این موزه منتقل شده و رونق دوباره ای به آن داده است. این موزه جایی است که می توانید ساعت ها در آن بمانید و آثار تاریخی سرزمینمان ایران را از نزدیک ببینید. بعد از تماشای آثار این موزه به موزه مردم شناسی بروید، جایی که بعد از بازدید از آن، لرستان را خیلی بیشتر می شناسید و مردمان و فرهنگش را بهتر از گذشته درک می کنید. موزه مردم شناسی لرستان در سال ۱۳۸۱ افتتاح شده و هر سال مخصوصا در ایام تعطیلات نوروز مملوء از گردشگر می شود. این موزه نسبت به دیگر موزه های مردم شناسی که در شهرهای دیگر ایران برپاست یکی از بهترین هاست و با بازدید از آن به خوبی با فرهنگ، گویش و آداب و سنت های مردم این دیار آشنا می شوید.
در این موزه در میان ۱۲ سالن راه می روید و تماشا می کنید. با هر قدمی که برمی دارید جنبه های مختلف زندگی مردمان بومی و محلی در مقابل چشمانتان ورق می خورد و بیشتر از گذشته پی به فرهنگ کهن و طولانی ایران می برید. موضوعات مختلفی در موزه به نمایش گذاشته شده موضوعاتی مثل وسایل قدیمی برای روشنایی، لباس های سنتی زنان و مردان، وسایل کشاورزی …  که تماشای ان ها مطمئنا برایتان جذابیت خاصی دارد. یکی از جالب توجه ترین بخش های این موزه قسمتی است که در آن عکس هایی از مناظر طبیعی و مردمان این استان به تصویر کشیده شده است. به سمت دیگر موزه بروید و ظروف مخصصوص غذای این ناحیه را نگاه کنید؛ در میان آن ها وسایلی را پیدا می کنید که شاید تا به حال در هیچ جای دیگری آن ها را ندیده باشید. تماشای لباس های رنگی که به زیبایی هر چه تمام تر دوخته شده از دیگر جذابیت های این موزه است. این موزه آنقدر کامل است که در آن حتی می توانید با مراسم ازدواج مردمان این ناحیه هم آشنا شوید؛ سازهایی که در عروسی ها به کار می برند، غذاهایی که می خورند همه و همه با جزئیات کامل نشان داده شده است.
موزه مردم شناسی

بازدید از این دو موزه در حالی که در یکی از قدیمی ترین قلعه های ایران هستید تجربه ای فراموش نشدنی و خاطره انگیز است که هیچ وقت از یادتان نمی رود. قلعه فلک الافلاک مرکز ثقل تاریخی خرم آباد به حساب می آید برای همین در نزدیکی آن رویدادهای مهمی مثل نمایشگاه ها و بازارچه های مختلف برگزار می شود.

منبع: مجله الی گشت