تبیان، دستیار زندگی
رشد روزانه قیمت سهام اکثر شرکت ها در حالی طی روزهای اخیر موجب خوشحالی و گاه نگرانی برخی از فعالان شده بود که در ساعت 9 و 19 دقیقه صبح امروز با افزایش 57 واحد، دماسنج بازار سهام به بالاترین رقم ممکن در طول حیات 43 سال اخیر رسید و از مرز روانی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد 43 ساله بورس شکسته شد

رکورد 43 ساله بورس ایران با شاخص 13هزار و 820 واحدی شکسته شد

بورس

رکورد شاخص بورس اوراق بهادار ایران در معاملات امروز بازار سهام شکسته شد و تا این لحظه این متغیر برای اولین بار در طول 43 سال حیات بازار سهام کشور به بالاترین رقم یعنی 13 هزار و 820 واحد رسید.

خبرگزاری فارس، روند رو به رشد مداوم و بدون ترمز شاخص کل بورس که از اولین روز معاملات سال جاری بازار سهام آغاز شده بود، امروز نیز تکرار شد تا 22 فروردین ماه 89 روزی تاریخی برای فعالان بازار سهام و مسئولان و متغیرهای بورس رقم خورده شود و این روز و رکورد شکنی شاخص، سرفصل جدیدی برای بازار سرمایه باشد.

براساس این گزارش ، رشد روزانه قیمت سهام اکثر شرکت ها در حالی طی روزهای اخیر موجب خوشحالی و گاه نگرانی برخی از فعالان شده بود که در ساعت 9 و 19 دقیقه صبح امروز با افزایش 57 واحد، دماسنج بازار سهام به بالاترین رقم ممکن در طول حیات 43 سال اخیر رسید و از مرز روانی 13هزار و 800 واحد عبور کرد.

این رویداد بی سابقه در شرایطی رخ داد که بررسی تکنیکالی یا همان چارتیستی در روزهای گذشته نشان می داد با توجه به عبور شاخص از خط مقاومت 13 هزار واحدی در 14 فروردین ماه ، امکان ثبت رکورد جدیدی برای این متغیر وجود داشته و اعداد و ارقام تازه ای برای شاخص بورس رقم خواهد خورد.

این در حالی است که با عنایت به توقف نماد معاملاتی شرکت های بزرگ و اثرگذاری چون مخابرات و مپنا و در صورت بازگشایی این دو نماد، شاخص بورس به راحتی از مرز 14 هزار واحد عبور خواهد کرد.

براساس این گزارش ،بالاترین رقم شاخص بورس اوراق بهادار ( که از محاسبه ارزش روز شرکت ها تقسیم بر عدد پایه در سال 69 یعنی 100 واحد محاسبه می شود ) مربوط به آذر 82 با ثبت رکورد 13 هزار و 800 واحدی بود. از آن زمان تاکنون نه تنها این رکورد تاریخی شکسته نشده بلکه در پایان اسفند 87 به کمترین رقم ممکن در چند سال اخیر یعنی به 7 هزار و 96 واحد رسیده بود.

رشد روزانه قیمت سهام اکثر شرکت ها در حالی طی روزهای اخیر موجب خوشحالی و گاه نگرانی برخی از فعالان شده بود که در ساعت 9 و 19 دقیقه صبح امروز با افزایش 57 واحد، دماسنج بازار سهام به بالاترین رقم ممکن در طول حیات 43 سال اخیر رسید و از مرز روانی 13هزار و 800 واحد عبور کرد

در این میان سال گذشته نحوه محاسبه شاخص کل بورس با تغییر و تحولاتی مواجه شد و به نوعی ارتباط خود با گذشته را از دست داد. به همین دلیل برخی از کارشناسان اعتقاد دارند ارقام این روزهای شاخص نمی تواند مورد مقایسه با گذشته باشد چرا که این متغیر به نوعی تمامیت خود را از دست داده است.

شاخص بورس در شرایطی سال گذشته با رشد 57 درصدی از محدوده 7 هزار واحدی به حدود 12 هزار واحد رسید که از ابتدای سال جاری با افزایش هزار و 284 واحدی ( حدود 11 درصد) از 12 هزار 537 واحد به 13 هزار و 820 واحد در روز جاری رسیده است.

بورس

هر چند در سیر صعودی چند سال اخیر شاخص بورس و رکورد شکنی پی در پی این متغیر و دیگر متغیرهای بورس، عواملی چون رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات اساسی، حمایت دولت از صنعت و حوزه نفت،عدم عرضه سهام شرکت‌های جدید و قدیم در بورس ، عدم کاهش نرخ سود بانکی، تشدید رکود حاکم بر بازارهای رقیب، افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام، به اجرا در نیامدن قانون همدفمند کردن یارانه ها و همچنین عدم نتیجه در مذاکرات دولت های غربی برای افزایش تحریم ایران، دخیل بوده‌اند اما برخی کارشناسان بازار از شکل گیری حباب شاخص و قیمت سهام تعدادی از شرکت ها نگران بوده و بر این باورند رشد قیمت سهام برخی شرکت‌ها توجیه‌ای نداشته و بازار در مقاطعی دچار رفتارهای هیجانی شده‌ است.

با این اوصاف، شرکت بورس در شرایطی اقدام به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت رشد شاخص کرده که به نظر می رسد با ادامه رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و ارزشمند بورس و در صورت بازگشت شرکت های مخابرات و مپنا ، رکورد شکنی شاخص و دیگر متغیرها چون ارزش روز بازار در روزهای آینده تکرار شود مگر اینکه اخباری ناخوشایندی منتشر شود و یا رفتار بزرگان بورس تغییر کند.

تنظیم:س.آقازاده